Na een carrière van 17 jaar valt het doek voor de Freelander. Zijn opvolger is compleet nieuw en krijgt een net zo verse naam mee. Voortaan luistert het kleinste Land Rover-model naar de aanduiding Discovery Sport.

De naam bevat de vertrouwde term Discovery, maar de Sport heeft niets met de bekende Discovery van doen. De 4×4-specialist bouwt het programma voortaan op basis van het karakter van de auto. De luxe suv’s krijgen allemaal de aanduiding Range Rover, de terreinbikkels zullen onder de noemer Defender vallen, terwijl de overige types als vrijetijdsmodellen te boek komen te staan, de Discovery. Met de huidige Discovery en fonkelnieuwe Discovery Sport is de ‘vrijetijdstak’ nog niet compleet. Er komt meer aan, zo laat de fabrikant weten.

Architectuur
De Discovery en Discovery Sport hebben naast de naam dus niets met elkaar gemeen. De Sport staat op een compleet andere bodemarchitectuur, waarbij gebruik is gemaakt van staal en aluminium. Vrijwel alle plaatwerkdelen zijn van aluminium vervaardigd. Het moet zorgen voor een lager gewicht ten opzichte van de Freelander, ondanks dat de auto een stukje groter is. In de lengte reikt de Sport tot 4,59 meter, een plus van 9 cm. Ook de wielbasis maakt in vergelijking met de voorganger een enorme groeispurt. De assen staan acht centimeter verder uit elkaar. Door bovendien een ruimtebesparende achteras toe te passen, kan de Sport nu tot zeven personen herbergen. De zitplaatsen zijn verdeeld over drie zitrijen. De fabrikant voegt er direct aan toe dat de achterste zitrij niet bedoeld is voor personen die langer dan 140 cm zijn. Dan zit je klem tussen dak en achterbank. Om de voeten nog fatsoenlijk weg te kunnen zetten heeft Land Rover de tweede zitrij iets hoger gezet. Dat brengt nog een voordeel met zich mee. Je zit zodoende op de middelste zitrij 5 cm hoger dan helemaal voorin. Door deze theateropstelling heb je een beter zicht vooruit. Zo kijk je over het strakke, typische Land Rover-dashboard. De designafdeling heeft twee varianten getekend. In de luxere types loopt de middenconsole langer door en heb je als voorste inzittenden tevens een armsteun.

LeadImage-LR_DS_Spaceport_location_02

Lief
Het algehele ontwerp van de Discovery Sport oogt een stuk tammer dan dat van de Freelander, dat minder ronde vormen kent. Een bewuste keuze van Land Rover, aangezien de suv de belangrijkste kopersgroep voor het merk moet aanspreken. Door de lichtunits een klein stukje in de flank door te laten lopen, moet de Discovery Sport compact overkomen, zonder dat daadwerkelijk te zijn. Bovendien, de Sport mag niet kannibaliseren met de grotere, gelijknamige broer. Dat model krijgt naar verluidt wel een hoekig design met de traditionele knik in het dak. De grote Disco wordt dan ook een volwaardige zevenzitter, zo heeft Land Rover Autovisie toevertrouwd.

LR_DS_Exterior_Location_02-1

Active Driveline
Begin 2015 verschijnt de Discovery Sport bij de dealers. In eerste instantie staan er drie motorversies op het programma. aan benzinezijde levert de autobouwer een 2,4 liter viercilinder met 240 pk. Het dieselaanbod bestaat uit een 2,2 liter viercilinder met 150 en 190 pk. Voor de transmissie is er een handgeschakelde zesbak. De automaat telt liefst negen verzetten, om zo tot een lager verbruikscijfer te komen. Land Rover biedt de koper keuze uit drie aandrijfsystemen. Een tweewielaandrijver, een permanente vierwielaandrijver of een twee/vierwielaandrijver, Active Driveline gedoopt. De mogelijkheden geven aan dat Land Rover verwacht dat de koper van de Disco ook van de geplaveide weg gaat. Nu staan voor het model ook zaken als Terrain Response (alleen 4×4) op de prijslijst, alsmede Hill Descent Control, doorwaadmonitoring, rubberen matten en dynamic stability control.

LR_DS_Exterior_Location_03-1

Land Rover heeft nog geen prijzen van het nieuwe instapmodel, maar de tarieven zullen spoedig volgen.

LR_DS_Exterior_Location_06-1 LR_DS_Iceland_Location_02 LR_DS_Iceland_Location_04 LR_DS_Iceland_Location_08 LR_DS_Iceland_Location_09 LR_DS_Interior_01-1 LR_DS_Interior_02-1 LR_DS_Interior_03-1 LR_DS_Interior_06 LR_DS_Interior_08 LR_DS_Interior_10 LR_DS_Interior_11 LR_DS_Spaceport_location_01 LR_DS_Spaceport_location_03 LR_DS_Spaceport_location_04 LR_DS_Spaceport_location_05 LR_DS_Spaceport_location_08 LR_DS_Statics_06 LR_DS_Statics_07 LR_DS_Statics_08 LR_DS_Statics_09 LR_DS_Statics_10 LR_DS_Statics_13

tekst: Autovisie