Dennis Olsen is zijn seizoen in de Eurocup voor Formule Renault 2.0 goed begonnen. De coureur van Manor MP Motorsport won de derde en laatste race van het openingsweekend op Motorland Aragon in Spanje. In de tweede race was hij al in de top-drie geëindigd.

De twee races op zaterdag vonden plaats in droge omstandigheden, maar tijdens de derde wedstrijd op zondag stroomde het van de regen. De race werd afgevlagd onder de safety car na een ongeluk waarin Olsens teamgenoot Ignazio D’Agosto werd uitgeschakeld. De Italiaan was op weg naar een podiumplaats.

ALCANIZ (ESP) APR 24-26 2015 - First round of World Series by Renault 2015 at Motorland Aragon. Dennis Olsen #17 Manor MP Motorsport. Action. © 2015 Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency / LAT Photographic

Sterker nog, zowel D’Agosto als de derde coureur van Manor MP, Lasse Sørensen, was zondag in de strijd voor een plaats in de top-drie. Beiden zagen hun kansen in rook opgaan na contact met andere auto’s, in beide gevallen buiten hun schuld om.

Olsen maakte een voortreffelijke start van pole en pakte meteen de leiding, terwijl D’Agosto slim van de vijfde naar de derde plaats reed. Daarbij haalde hij Sørensen in, die op de vierde plaats nog wel de beste debutant was. Halverwege de race passeerde Sørensen zijn Italiaanse teamgenoot met een briljante inhaalactie, maar D’Agosto sloeg terug in een stevige krachtmeting.

Bij de haarspeldbocht aan het eind van de ronde werd Sørensen echter geraakt door Ben Barnicoat: het resultaat van de touché was helaas een opgave. Vervolgens reed D’Agosto het gat dicht naar de twee leiders, totdat in de vierde ronde de safety car naar buiten kwam vanwege een gestrande auto op de baan.

De race zou worden hervat in de achtste ronde, maar toen de auto’s in de zevende ronde de haarspeldbocht naderden, reed Martin Kodric achterop bij Jack Aitken op de tweede plaats. Vervolgens gleed Aitken tegen D’Agosto aan. Alle drie lagen meteen uit de wedstrijd.

MOTORLAND-ROUND 1-WORLD SERIES RENAULT

MOTORLAND-ROUND 1-WORLD SERIES RENAULT

Daarop kon de wedstrijdleiding niets anders doen dan de race onder de safety car te beëindigen. Olsen greep zo de overwinning voor Manor MP Motorsport en bovendien de tweede plaats in het kampioenschap. Voor D’Agosto was het extra frustrerend dat hij met 2’13”622 de snelste ronde van de wedstrijd reed, maar die niet met een podiumplaats kon bekronen.

“Geweldig dat we meteen met een overwinning naar huis gaan”, aldus Sarah Shaw van Manor MP Motorsport. “Dennis verdiende ‘t, want hij was snel in de kwalificatie en sterk in de races. De derde race was een behoorlijke uitdaging voor iedereen, maar Dennis deed het voortreffelijk aan de leiding.”

“Lasse en Ignazio hadden echt pech. Allebei hadden ze op het podium kunnen staan en ze vochten bovendien een mooi duel uit. Het is altijd frustrerend als je buiten je schuld om uit de wedstrijd wordt gereden, maar het belangrijkste is dat ze dit weekend hebben laten zien hoe snel ze zijn. Alle drie kunnen een sterk seizoen tegemoet zien.”

Olsen zat dicht bij de pole voor de eerste race: slechts 0,011 seconden kwam hij tekort op de snelste tijd. Het veld zat zo dicht op elkaar dat die tijd goed was voor een derde startplaats. Na een goede start probeerde Olsen de tweede plaats te veroveren, maar hij werd aan het eind van de openingsronde van de baan gedrukt. Daardoor viel hij terug naar de zesde plaats.

Hij kwam vlak voor D’Agosto terug de baan op, die een fantastische start had gemaakt vanaf de 13e positie op de grid. Olsen bleef op die zesde positie, al liep hij de vijfde plaats met slechts een tiende mis. D’Agosto lag na drie ronden al zevende en richtte zich vervolgens op het behoud van die positie, nadat hij Olsen eerst nog onder druk had gezet.

Sørensen had intussen een hele weg te gaan, nadat een schermutseling in de openingsronde hem van de 18e plaats naar de staart van het veld had teruggeworpen. Vanaf de 28e plaats wist de debutant sterk terug te komen en zijn allereerste Eurocup-race in de top-20 te finishen.

Olsen startte opnieuw als derde in de tweede race op zaterdagmiddag, slechts 0,009 seconden verwijderd van de pole. Nadat hij in eerste instantie nog had geprobeerd de tweede positie te veroveren, besloot hij na een safetycarperiode zijn eerste podium van het seizoen veilig te stellen.

ALCANIZ (ESP) APR 24-26 2015 - First round of World Series by Renault 2015 at Motorland Aragon. Lasse Sorensen #18 Manor MP Motorsport Action. © 2015 Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency / LAT Photographic

D’Agosto, vanuit een 13e positie vertrokken, reed na de eerste ronde al in de top-10 en klom na het vertrek van de safety car naar de negende plaats. Daar bleef hij tot aan het einde van de 13 ronden durende race, slechts vier tienden achter Aitken, die hij de tweede helft van de race zwaar onder druk had gezet.

Vanaf de 17e plaats op de startopstelling reed ook Sørensen een voortreffelijke race. Al in de openingsronde reed hij de top-15 binnen en kort voor het verschijnen van de safety car lag hij vlak buiten de top-10. Na de herstart veroverde hij de tiende plaats. Vervolgens volgde hij het tempo van D’Agosto en Aitken. Bovendien greep hij zijn eerste overwinning in het rookie-klassement.

Het tweede raceweekend van de Eurocup voor Formule Renault 2.0 vindt op 30-31 mei plaats op Spa-Francorchamps in België. Een week eerder komen Olsen, Sørensen en D’Agosto alweer aan de start op Silverstone, voor de volgende wedstrijden van de Northern European Cup voor Formule Renault 2.0.

Tussenstand Eurocup Formule Renault 2.0 (na 3 wedstrijden):
2e Dennis Olsen, 48 punten; 11e Ignazio D’Agosto, 8 punten; Lasse Sørensen – geen punten

Tussenstand teams Eurocup Formule Renault 2.0 (na 3 wedstrijden):
2e Manor MP Motorsport, 56 punten