Maserati introduceert een verregaand vernieuwde versie van één van de meest iconische modellen van het merk ooit. De luxueuze vierpersoons GranTurismo is zowel uiterlijk als vanbinnen en onderhuids aangescherpt en voorzien van een nieuw design en moderne technologie. Gebleven is de atmosferische 4.7-liter V8 – nu met 338 kW/460 pk – met zijn onmiskenbare sound.

Maserati kiest de New York Stock Exchange als locatie om de vernieuwde GranTurismo te tonen. De GranTurismo MC (de afkorting van Maserati Corse) is vandaag op het Experience Square bij de hoofdingang van de NYSE te zien in de kleur ‘Grigio Granito’ in combinatie met een verfijnd zwart lederen interieur. Maserati-CEO Reid Bigland luidt om exact 16.00 uur lokale tijd (22.00 uur Nederlandse tijd) de sluitingsbel van de grootste aandelenbeurs ter wereld.

NY podium voor Maserati Corse 4

Modellen
Behalve de vernieuwde GranTurismo MC toont Maserati het volledige assortiment bij het beursgebouw: een zwarte Ghibli SQ4 Nerissimo Edition met een zwart/rood interieur (een exclusieve versie voor de Amerikaanse en Canadese markt, die in april debuteerde op de New York Auto Show), een blauwe ‘Passione’ Quattroporte GTS GranLusso met een Zegna Silk interieur en een witte 350 pk sterke Levante met een zwart/rood interieur, de eerste SUV in de geschiedenis van Maserati.

Niet alleen voor de line up van de huidige Maserati’s staan zelfs de allerdrukste New Yorkers stil. Er is ook veel aandacht voor de ​Maserati Tipo 151, de sensationele sportcoupé waarmee Maserati zijn racing heritage onderstreept. Dit model is een van de drie exemplaren die Maserati ooit bouwde. De Tipo 151 nam in 1962 deel aan de roemruchte 24 uur van Le Mans.

Tien jaar na de introductie van de elegant gelijnde coupé presenteert Maserati de geheel vernieuwde GranTurismo, die voortaan in twee uitvoeringen leverbaar wordt: Sport en MC. In beide gevallen zorgt de door Ferrari gebouwde, atmosferische 4.7-liter V8 voor de aandrijving. Hij levert nu 338 kW/460 pk bij 7.000 toeren per minuut, terwijl de maximale trekkracht van 520 Newtonmeter bij 4.750 tpm wordt aangesproken. De V8-krachtbron – geheel in goede Maserati-traditie een lust voor het oor – wordt gekoppeld aan een zestraps MC Auto Shift automaat van ZF. In de GranTurismo Sport is die combinatie goed voor een sprint van 0-100 km/u in 4,8 seconden en een top van 299 km/u, de MC noteert 4,7 seconden en een topsnelheid van 301 km/u.

Alfieri looks
Uiterlijk heeft het Maserati Design Centre het tijdloze design van Pininfarina aerodynamisch verder geoptimaliseerd, vanzelfsprekend met respect voor de oorspronkelijke belijning. Vóór heeft de GranTurismo een nieuwe bumper en een nieuwe driedimensionale ‘shark nose’ grille gekregen, geïnspireerd op het front van het prachtige Alfieri studiemodel. De centrale splitter en een nog sportiever design met koolstofvezelaccenten zorgen nadrukkelijk voor een visueel onderscheid tussen de GranTurismo Sport en GranTurismo MC. Ook de koplampen – met een combinatie van LED-dagrijverlichting en Bi-Xenon-technologie – zijn verder fijngeslepen.

Elegant of sportief
Achter heeft Maserati’s coupé eveneens een nieuwe bumper gekregen. Onderscheid tussen de Sport en MC wordt hier gemaakt door de afwijkende styling voor de centrale diffuser en de plaatsing van de uitlaatpijpen: ovaal en elegant op de hoeken van de bumper voor de Sport, en sportief in het midden voor de MC. Het uitlaatsysteem van de GranTurismo MC is bovendien lichter en geheel anders qua vorm en functie. In de Sport-stand worden de uitlaatgassen buiten de demper om gestuurd voor minder tegendruk en een fantastische, sportieve sound.

Nieuw interieur, geavanceerd infotainmentsysteem
Het interieur van de vernieuwde GranTurismo wordt als vanouds gedomineerd door luxe en comfort – mede dankzij de vier individuele, in Poltrona Frau® leder gehulde stoelen – maar is helemaal van deze tijd. Nieuw is bijvoorbeeld het dashboard, met als eyecatcher het centrale 8,4 inch capacitieve touchscreen in hoge resolutie van het geavanceerde infotainmentsysteem. Het systeem maakte recent al zijn opwachting in de overige Maserati-modellen in combinatie met de dubbelde draaiknop op de tunnelconsole en is compatible met zowel Apple CarPlay als Android Auto. Een Harman Kardon Premium Sound System is voortaan standaard.

Aanvullend op het standaardinterieur levert Maserati drie Special Edition interieurpakketten plus een nieuw Centennial Pack.

De vernieuwde Maserati GranTurismo is inmiddels te bestellen en wordt in september in Nederland leverbaar. Prijzen worden binnenkort bekendgemaakt.