De volledig elektrisch aangedreven Nissans LEAF die hebben deelgenomen aan de Oranje Trophy zijn op woensdag 1 augustus teruggekeerd in Nederland. Samen met de andere Oranje Trophy-auto’s reden de Nissans LEAF van de boot in de haven van Hoek van Holland. In totaal hebben de Nissans zo’n 13.150 kilometer volledig elektrisch afgelegd.

In zes weken tijd reden de Nissans LEAF met de Oranje Trophy voor het goede doel door Europa en Rusland. Dat goede doel was Dance4life, de organisatie die jongeren wereldwijd inspireert om in actie te komen tegen hiv en aids.
De reis was verder bedoeld om het Nederlands voetbalelftal aan te moedigen tijdens het Europees kampioenschap in Polen en Oekraïne. Vervolgens reed de Oranje Trophy via Moskou en de Noordkaap naar de Olympische Spelen in Londen. Onderweg bezochten de ‘elektrische rijders’ ook een aantal duurzame initiatieven op het gebied van zonne-, wind- en bio-energie en aardwarmte. Dit sloot aan bij het thema van de Olympische Spelen van dit jaar: duurzaamheid.

DBT CEV Nissan-snelladers

De reis met de volledig elektrische Nissans LEAF was mede mogelijk dankzij de vijf Nissan-snelladers die op de Oranje Trophy-truck van de firma’s Koops en Bredenoord waren gemonteerd. Het Franse ingenieursbedrijf DBT CEV, die de assemblage van zo’n 400 Nissan-snelladers verzorgt voor de Europese markt, heeft de snellaadstations beschikbaar gesteld voor de reis. Dankzij deze techniek heeft Nissan bewezen dat het elektrisch rijden overal mogelijk is, mits er voldoende oplaadpunten zijn.

Avontuurlijke reis

Kevin Kooiman, een van de Nissan LEAF-rijders die namens Nissan in de Oranje Trophy meereden, kijkt vol trots terug op de avontuurlijke reis. ‘Het waren bijzondere en vooral zeer lange dagen. Dat was in het begin wel pittig, maar je went heel snel aan deze manier van reizen.’

BAM

Maurits Havenstroom, die namens de Koninklijke BAM Groep meereed in een Nissan LEAF, kijkt terug op een triomf voor elektrisch rijden. ‘BAM – een internationale bouw-, engineering- en adviesonderneming – is een van de voorvechters van elektrisch rijden in Nederland. De Oranje Trophy bewijst dat elektrisch rijden nu al mogelijk is, mits je overal kunt opladen. Nu hebben we snelladers meegenomen op een vrachtauto, maar als het aan partijen als BAM ligt, komt er in de nabije toekomst een Europees oplaadnetwerk.’

Ratio Electric

Hans Snaak, die samen met zijn gezin de Oranje Trophy volledig elektrisch met de Nissan LEAF van zijn bedrijf Ratio Electric – leverancier van elektrische (laad)systemen – heeft afgelegd, is nu meer dan ooit overtuigd van de toekomst van elektrisch aangedreven auto’s. ‘De techniek van de Nissan LEAF en de snellaadstations heeft zich bewezen. Zelfs onder soms erbarmelijke omstandigheden lukte het altijd om de accu’s op te laden. Je ziet dat snelladen uitstekend voldoet in de praktijk.’

Koops en Bredenoord

Jorrit Olsthoorn en Ferran Bronst, de truckers die met de DAF-truck van Koops en Bredenoord – respectievelijk Nissan-dealer en leverancier van aggregaten – de Nissans LEAF vergezelden, moesten in het begin even wennen aan het opladen. Jorrit: ‘We moesten natuurlijk stoppen om de accu’s van de Nissans op te laden. Maar het was wel heel gezellig onderweg. Ferran en ik zullen nog vaak terugdenken aan de reis door Rusland. Het was alsof je terug in de tijd was gereisd. Soms passeerden we zelfs een paard-en-wagen op de snelweg.’
Ferran: ‘Het opladen met de snelladers van Nissan ging overigens prima. Aankoppelen en met een druk op de knop werden de accu’s van de auto’s in een mum van tijd weer opgeladen. Alle laadsessies zijn zonder noemenswaardige problemen verlopen. Dat is bijzonder, als je bedenkt dat de omstandigheden zo nu en dan gerust extreem genoemd konden worden.