Met de introductie van de LEAF 30 kWh onderstreept Nissan zijn pioniersrol op het gebied van elektrisch rijden. De vernieuwde LEAF biedt betere prestaties en een grotere bruikbaarheid, wat ook bijdraagt aan de beeldvorming rond elektrisch autorijden. Dankzij de 30 kWh-batterij heeft de volledig elektrische Nissan een bereik van 250 kilometer* – meer dan alle andere auto’s in zijn segment.

Deze opmerkelijke prestatie – die gebruikers een wereld aan nieuwe mogelijkheden oplevert – is te danken aan de introductie van een nieuwe 30 kWh-batterij. Deze accu is het hoogtepunt van de vernieuwingen voor modeljaar 2016 waarmee de LEAF zijn positie van veelzijdigste en meest praktische elektrisch aangedreven auto ter wereld bevestigt. Behalve de wijzigingen aan het design en de techniek is het de extra actieradius die de aantrekkingskracht van de LEAF verder vergroot. De Nissan LEAF, nog altijd de beste elektrische auto ter wereld, is daarmee voor miljoenen automobilisten een prima alternatief voor hun auto met een benzine- of dieselmotor.

Paul Willcox, bestuursvoorzitter van Nissan Europe: ‘De LEAF, de best verkopende elektrische auto ter wereld, is nu nog beter. Met een bereik tot 250 kilometer wordt hij interessant voor vele duizenden automobilisten in Europa die tot voor kort niet zeker wisten of een elektrische auto paste bij hun gebruikswensen. Het extra bereik betekent dat de LEAF een logische keuze wordt voor vele, vele nieuwe rijders.’

1-Nissan-LEAF

Nieuwe batterij, nieuwe techniek, zelfde gebruiksgemak
De nieuwe 30 kWh-accu van de LEAF biedt een groter bereik zonder dat dat ten koste gaat van de binnenruimte van de LEAF. De interieurafmetingen zijn gelijk aan die van de uitvoering met 24 kWh. Het gewicht van de 30 kWh-accu is slechts 21 kilo hoger. Het resultaat: de Nissan rijdt verder en biedt dezelfde gebruiksmogelijkheden als alle voorgangers.

De sleutel tot de hogere prestaties van de nieuwe batterij is een verbetering van het inwendige ontwerp en van de chemische componenten. De toepassing van een kathode met grotere capaciteit zorgt voor extra prestaties terwijl de indeling van de cellen ook aan de toename bijdraagt. Nissan heeft volop vertrouwen in de nieuwe formule: voor de 30 kWh-accu geldt een garantietermijn van acht jaar (160.000 kilometer).

Het opladen van de nieuwe 30 kWh-batterij is net zo simpel en makkelijk als dat van de 24 kWh-uitvoering. Net als met de huidige LEAF kunnen klanten thuis opladen, openbare laadpunten gebruiken en het snel groeiende Europese netwerk van snelladers benutten (3 fase, 400 volt). De snellaadtijd blijft 30 minuten om de 30 kWh-batterij tot 80 procent op te laden – even lang als nodig is om de 24 kWh-accu tot 80 procent op te laden.

Nieuwe IT-technologie voor meer controle 
Een van de meest gewaardeerde voorzieningen van de LEAF is de mogelijkheid voor de gebruiker om de auto op afstand te controleren en bedienen met behulp van NissanConnect EV. Het is daarmee mogelijk op afstand de laadstatus van de accu te controleren, het laden te starten en stoppen en de verwarming/airco te activeren. Via een app op de smartphone maken deze functies het leven van de gebruiker een stuk aangenamer.

NissanConnect EV brengt meer comfort en extra bereik door de mogelijkheid de auto te verwarmen/koelen zonder stroom uit de accu te gebruiken.

Voor de LEAF 30 kWh introduceert Nissan een belangrijke update van deze unieke technologie met een nieuw NissanConnect EV-systeem dat CarWings opvolgt. Het biedt alle gewaardeerde functies van het oorspronkelijke systeem en voegt nieuwe functies eraan toe, plus een sterk vereenvoudigde activatie en een nieuw design.

Een van de vele voordelen van het nieuwe NissanConnect EV is een nieuwe kaartfunctie waarop te zien is welke laadpunten beschikbaar zijn en welke al gebruikt worden. Tevens biedt NissanConnect EV een compleet nieuw navigatiesysteem, een alertfunctie voor onderhoud en een functie om de auto, gebruikmakend van de smartphone, makkelijk terug te vinden als hij ergens geparkeerd staat.

LEAF 30 kWh – de beste EV ter wereld, nu nóg beter
Alle Nissans LEAF Acenta en Tekna van modeljaar 2016 zijn voorzien van het NissanConnect EV-infotainmentsysteem. Behalve een nieuwe interface en een digitale radio-ontvanger biedt de 7-inch touchscreen ook de mogelijkheid in en uit te zoomen en langs menu’s te surfen door alleen het scherm aan te raken.

Voor de LEAF 30 kWh introduceert Nissan subtiele interieurwijzigingen, zoals een nieuwe dakantenne en de beschikbaarheid van een nieuwe carrosseriekleur, Bronze.

De productie van de LEAF 30 kWh vindt plaats in Nissans fabriek in Sunderland, Groot-Brittannië. De verkoop van deze uitvoering begint in Europa in januari 2016. De prijzen beginnen bij 29.345 euro. Nissan levert de auto in Nederland inclusief het EV Ontzorgpakket. Dat biedt twee jaar onbeperkt snelladen bij Fastned, een eigen laadpunt en vervangend vervoer tijdens vakanties.

* Homologatie conform NEDC (New European Driving Cycle) moet nog plaatsvinden. Het bereik van 250 kilometer is Nissan doelstelling.