Nissan NV300 Van

Nissan brengt een volledig nieuwe NV300 op de markt. Deze bedrijfsauto komt als vervanger van de Primastar in het gamma tussen de compactere NV200/e-NV200 en grotere NV400. Met de nu geïntroduceerde NV300 biedt Nissan een breed aanbod aan lichte bedrijfswagens, dat ook bestaat uit de Navara pick-up en NT400 Cabstar.

Nissan NV300 Van

Nissan NV300 Van

De nieuwe Nissan NV300 is leverbaar als gesloten bestelwagen, dubbel cabine, Combi voor personenvervoer en platform cabine voor diverse opbouwvarianten. Hij is ook toonaangevend op het gebied van ‘Total Cost of Ownership’ (TCO), mede te danken aan zijn efficiënte dCi-motoren en lage gebruikskosten. Maar ook Nissans unieke fabrieksgarantie van vijf jaar of 160.000 km en de lange onderhoudsintervallen van twee jaar of 40.000 km leveren hier een belangrijke bijdrage aan. De fabrieksgarantie geldt ook voor alle originele Nissan-accessoires van de NV300.

De nieuwe Nissan NV300 – die door zijn flexibiliteit als mobiel kantoor te gebruiken is – biedt gebruikers het (rij)comfort van een personenauto, met uitstekende rijeigenschappen, rijhulpsystemen en veiligheidsfeatures. Hij staat op een veelzijdig platform dat geschikt is voor de meest uiteenlopende beroepsgroepen. Van transport- en logistieke bedrijven tot bouwondernemingen.

Nieuwe Nissan NV300 in detail
Het flexibele karakter van de Nissan NV300 wordt onderstreept door de keuze uit meerdere lengte- en hoogtevarianten. Vier voor de NV300 gesloten cabine (L1H1, L1H2, L2H1 en L2H2), twee voor de zespersoons personenbus (L1H1, L2H1) plus de platform cabine (L2H1). Voor extra flexibiliteit bestaan tevens diverse mogelijkheden voor de toegankelijkheid van de laadruimte (schuifdeuren, achterdeuren, achterklep, met of zonder glas, et cetera). De NV300 Combi (L1H1 en L2H1) is geschikt voor personenvervoer voor maximaal negen inzittenden een bagagecapaciteit van 550 tot aan 890 liter afhankelijk van de uitvoering.

De standaardversie van de NV300 is al geschikt voor het vervoer van drie Europallets. De laadruimte van de L1H1 is 110 millimeter langer dan die van de Primastar. Daarmee is de laadruimte groot genoeg voor het vervoer van bijvoorbeeld tien gipsplaten van 2,5 meter lang. En als het tussenschot achter de bestuurder voorzien is van een luik met een opening van 510 x 228 mm, kan de NV300 gemakkelijk spullen vervoeren met een lengte van 3,75 meter (L1) en zelfs 4,15 meter voor de lengtevariant L2. De laadcapaciteit varieert van 5,2 tot 8,3 kubieke meter. Vergeleken met de Primastar is het laadvolume met 200 liter (H1) en 300 liter (H2) toegenomen. Het maximale laadvermogen loopt van 1.073 kg tot 1.310 kg afhankelijk van de uitvoering.

Nissan levert de NV300 naar wens met een beschermende, houten afwerking van de laadruimte. Ook leverbaar zijn ledverlichting op het dak, in de kleur van de carrosserie gespoten tussenschotten (zonder en met glas), talloze opbergoplossingen voor bijvoorbeeld het vervoer van gereedschap en veilig vastzetten van lading. En uiteraard behoort ook een trekhaak tot de mogelijkheden.

De Nissan NV300 platform cabine is de basis voor diverse opbouwmogelijkheden. Van camper tot kiepwagen en van koelwagen tot multimedia-bedrijfswagen voor radio- en televisieomroepen.

De cabine van de NV300 is zo comfortabel mogelijk en biedt een uitstekende ergonomie. Ook aan verlaging van geluid is veel aandacht gegeven, onder meer met een geluidwerende laag op de voorruit en door isolatie in de voorruitstijlen. Ten opzichte van de Primastar is de zitpositie voor de bestuurder met 36 mm verlaagd, wat meer hoofdruimte oplevert. De mogelijkheden zijn legio. Een dockingstation voor een tablet bijvoorbeeld. Of een houder voor een smartphone of notitieblok, bekerhouders en opbergmogelijkheden met een capaciteit tot maar liefst 89 liter. Voor extra comfort kan de gebruiker ook kiezen voor een premium bestuurdersstoel inclusief armsteun en een verstelbare lendensteun. In alle gevallen is de bestuurderstoel in hoogte verstelbaar. In de cabine zijn er 14 opbergvakken van 0,2 tot 54 liter inhoud. De grootste inhoud betreft een opberglade onder de bijrijdersstoel.

Ook leverbaar zijn het infotainmentsysteem NissanConnect met navigatie, digitale radio (DAB+) en Siri spraakbediening (voor iPhone-gebruikers), een achteruitrijcamera, een USB-kaartupdate en een tachograaf. Extra grote buitenspiegels zijn standaard. Park Assist – inclusief parkeersensoren en een achteruitrijcamera met een display in de binnenspiegel – is optioneel. En ook een waarschuwingssysteem voor de dode hoek behoort tot de vele mogelijkheden.

Verfijnd onderstel en compleet pakket veiligheidssystemen
Met comfort en stuurprecisie kan de nieuwe NV300 de vergelijking aan met de Nissan crossovers als de QASHQAI en X-TRAIL. MacPherson voorwielophanging, nieuwe schokdempers en een stabilisator zorgen voor een stabiele wegligging in bochten. De ophanging van de achteras vermindert de doorgifte van geluid in het interieur en de schokdempers passen de mate van demping aan aan het laadgewicht.

De NV300 heeft twee airbags voorin, zijairbags (plus een thorax airbag bij versies met een enkele bijrijdersstoel), gordelspanners met spankrachtbegrenzers en anti-whiplash hoofdsteunen.

Rijhulp- en veiligheidssystemen omvatten onder andere ABS (Anti-lock Braking System), EBD (Electronic Brakeforce Distribution), ESP (Electronic Stability Program) en ASR (Anti-Slip Regulation traction control). Hill-Start Assist is op elke uitvoering van de NV300 standaard, terwijl een bandenspanningswaarschuwingssysteem standaard is op de Combi. Optionele veiligheidsvoorzieningen zijn Extended Grip voor het gemakkelijker wegrijden op een gladde ondergrond, Anti-rollover Protection en Load Adaptive Control voor het ESP. Het optionele systeem Trailer Sway Mitigation helpt voorkomen dat de aanhanger gaat slingeren.

Keuze uit vier zuinige dCi-dieselmotoren
Nissan biedt voor de NV300 keus uit vier efficiënte dieselmotoren. Het betreft de beproefde en betrouwbare 1.6 dCi uit de populaire Nissan QASHQAI en X-TRAIL, met vermogens van 70 kW (95 pk), 88 kW (120 pk), 92 kW (125 pk) en 106 kW (144 pk). De twee krachtigste diesels maken gebruik van twinturbotechniek, de twee andere hebben een enkele turbo. Een handbediende zesversnellingsbak is standaard.

Alle dCi-motoren zijn voorzien van een dieselroetfilter (Diesel Particulate Filter, DPF) en SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction) die gebruikmaakt van een separate AdBlue-tank. Dit zorgt voor een nog lagere uitstoot van NOx. Alle dCi-motoren van de Nissan NV300 voldoen aan de momenteel strengste emissienorm Euro 6.

De twinturbomotoren zijn voorzien van Stop & Start, een ECO-stand en een schakelindicator (optioneel op de 70 kW-versie) voor een lager brandstofverbruik. De zuinigste versie van de Nissan NV300 is dan ook de 92 kW-versie, met een gemiddeld verbruik van gemiddeld 5,9 l/100 km. De CO2-uitstoot hiervan bedraagt een relatief bescheiden 155 g/km (NEDC). Voor de Combi zijn de cijfers zelfs nog gunstiger met een verbruik van slechts 5,6 l/100 km en 145 g/km CO­2-uitstoot.

Gemiddeld komt het brandstofverbruik van de NV300 1,0 l/100 km lager uit dan bij de Primastar. Samen met de ongekend lange garantie van vijf jaar/160.000 km, die voor alle Nissan bedrijfsauto’s geldt, en samen met de lange onderhoudsinterval van twee jaar/40.000 kilometer zijn gebruikskosten (TCO) extreem laag in dit segment.

Nissan levert de NV300 met keuze uit tien carrosseriekleuren: Magma Red, Mole Grey, Glacier White, Bamboo Green, Oyster Grey, Mercury Grey, Jet Black, Panorama Blue, Copper Brown en Stone. Hij staat standaard op 16-inch lichtmetalen wielen, 17-inch wielen zijn optioneel.

Nissan Navara

Nissan Navara

Nissan Navara EnGuard Concept

Nissan Navara EnGuard Concept

Nissan produceert de NV300 in de fabriek van de Alliantie Renault-Nissan in het Franse Sandouville. De Europese verkoop start in november 2016.