Nissan heeft de NV200 London Taxi onthuld, een eigentijdse, volledig nieuwe visie op de toekomst van de beroemde, klassieke Londense taxi en de 300.000 dagelijkse gebruikers daarvan.

De London Taxi heeft een beduidend lagere CO2-uitstoot dan de huidige taxi’s en voldoet daarmee aan burgemeester Boris Johnsons strategie om de luchtkwaliteit in Londen te verbeteren. Een volledig elektrisch aangedreven variant, de e-NV200, wordt ook testklaar gemaakt. De Londense burgemeester heeft zich gevoegd bij gehandicaptenorganisaties en de invloedrijke vakbond van officiële taxichauffeurs die de komst van de Nissan NV200 London Taxi al eerder hebben toegejuicht.

Taxiversies van de NV200 werden al eerder onthuld in Tokyo en New York, waar hij werd verkozen tot de exclusieve ‘Taxi of tomorrow’, de taxi van de toekomst voor de stad New York. De NV200 London Taxi is onderdeel van de strategie die Nissan wereldwijd voor taxivervoer ontwikkelt. Momenteel speelt Nissan al een prominente rol in het taxivervoer in de Engelse hoofdstad: de 2,7-liter TD27 dieselmotor werd gekozen voor de klassieke LTI FX4 Fairway Black Cab, die daarmee aanzienlijk sneller, zuiniger en betrouwbaarder werd. Diezelfde motor zat ook in de opvolger van de Fairway, de TX1. De Nissan NV200 bouwt verder op de uitstekende reputatie die Nissan hiermee verwierf.

Zuiniger, duurzamer, goedkoper

De duurzame en betrouwbare Nissan NV200 London Taxi is gebaseerd op de veelzijdige NV200, de compacte bedrijfsauto die al veel onderscheidingen heeft gewonnen, onder meer de titel ‘International Van of the Year’. Dit model werd in 2009 in veertig landen gelanceerd en er zijn inmiddels wereldwijd meer dan 100.000 exemplaren verkocht. In de Nissan NV200 London Taxi kunnen vijf volwassen worden vervoerd: drie op de achterbank  en twee op neerklapbare zittingen daartegenover. Naast de bestuurder is plaats voor de bagage. Een bijzondere voorziening zijn de schuifdeuren voor de passagiers, die eenvoudig zijn te openen en die zorgen voor optimale toegankelijkheid. Ze zijn bovendien veiliger voor voetgangers, fietsers en andere weggebruikers omdat ze niet naar buiten zwaaien en dus geen obstakel vormen voor het overige verkeer.

De dieselversie van de Nissan NV200 London Taxi wordt naar verwachting concurrerend geprijsd, onder de prijs voor de nieuwe TX4 – het huidige model van de London Taxi Company – en wordt geleverd door gespecialiseerde Nissan-dealers. De bedrijfskosten liggen aanmerkelijk lager dan die van zijn concurrenten. De bijzonder zuinige 1.5 dCi (81 kW) voldoet aan de Euro 5-emissienorm en bereikt met de handgeschakelde zesversnellingsbak een verbruik van 5,3 l/100 km tijdens een gecombineerde cyclus, een besparing van bijna 50 procent ten opzichte van de zuinigste TX4. Brandstofkosten vormen ongeveer 10 procent van de totale bedrijfskosten van een taxibestuurder. In de loop van een jaar zouden bestuurders van een Nissan NV200 London Taxi bijna 50 procent op de brandstof kunnen besparen, een bedrag van circa 880 euro.

Luchtkwaliteit wordt verbeterd

Dankzij de geringe CO2-uitstoot van de Nissan NV200 London Taxi verbetert de kwaliteit van de lucht: in plaats van de 209 g CO2/km van de ‘groenste’ TX4 komt de Nissan tot een uitstoot van slechts 138 g/km. Als alle Londense taxi’s zouden worden vervangen door de NV200 London Taxi, dan zou in Londen elk jaar 37.970 ton CO2 minder worden uitgestoten, het equivalent van de jaarlijkse aanplant van 4.047 hectare bos.
Nog belangrijker is de reductie van schadelijke uitstoot van gassen als NOx en roetdeeltjes die door overheden met wetgeving wordt beoogd. Die uitstoot zou jaarlijks met zo’n 135 resp. 20 ton worden teruggedrongen.
Een volledig elektrische versie zou een nog gunstiger invloed hebben op de luchtkwaliteit in Londen. Als fabrikant van de eerste volledig elektrisch aangedreven, massageproduceerde auto, de Nissan LEAF, kan Nissan met de e-NV200 London Taxi zijn leidende positie als voorvechter van innovatieve autotechnologie verstevigen. Met bedrijfskosten die slechts een vijfde van die van een conventionele taxi bedragen, zal er ongetwijfeld vraag naar de auto ontstaan bij taxichauffeurs. Gesprekken met belanghebbende partijen gaan voort over investeringen in de infrastructuur voor opladen, zodat de komst van de e-NV200 steeds waarschijnlijker wordt.

Voldoet aan alle eisen

Momenteel worden met de dieselversie de laatste tests gedaan – onder meer botsproeven – en naar verwachting volgt eind dit jaar volledige goedkeuring door het Londense taxibedrijf. Om aan alle eisen te voldoen, is de standaard NV200 op vele punten gemodificeerd, onder meer om plaats te bieden aan een passagier in een rolstoel. Ook mag de draaicirkel niet groter zijn dan 7,6 meter. Die eis ontstond ooit naar aanleiding van de kleine rotonde voor het befaamde Savoy Hotel aan de Strand, die taxi’s in één keer moesten kunnen ronden.
Burgemeester Boris Johnson van Londen, zegt: ‘De verbetering van de luchtkwaliteit van Londen zie ik als een van de voornaamste uitdagingen waarvoor ik me als burgemeester gesteld zie. We hebben een belangrijke stap gezet door de leeftijd van taxi’s voor het eerst wettelijk te beperken. Ik ben daarom zeer tevreden dat fabrikanten de handschoen oppakken en reageren op de uitdaging die ik in mijn luchtkwaliteitstrategie heb geformuleerd om schadelijke uitstoot van taxi’s en brandstofverbruik te reduceren. Ik kijk uit naar de komst van een concurrerend model.’

Taxi van de toekomst

Andy Palmer, Executive Vice President van Nissan, zegt: ‘Nissan is trots dat het zijn visie op de 21e eeuwse taxi kan laten zien als opvolger van de iconische Londense taxi. Die maakt net zozeer deel uit van het stadsbeeld als de Big Ben. Aan het uiterlijk en het interieur is evenveel aandacht besteed en daarvan profiteren zowel taxibestuurders als passagiers. Het grondige ontwikkelingsproces levert nog steeds verbeteringen op. Niet alleen bestuurders moet uren achtereen comfortabel achter het stuur kunnen doorbrengen, we hebben ook rekening gehouden met alle mogelijke inzittenden. Volwassenen, kinderen, zakenlieden, toeristen, reizigers met een handicap – het zijn allemaal potentiële passagiers. Daarbij hebben we zelfs mensen voor ogen gehad die misschien nooit in een taxi zullen stappen, maar die toch profiteren van de lagere CO2-uitstoot of een voorziening als de schuifdeuren. De Nissan NV200 is een taxi voor de hele wereld, voor de drukste en modernste steden. Veilig, comfortabel, zuinig en praktisch. Het is een grote stap voorwaarts en die levert transport op dat goed is voor zowel taxigebruikers als voor de bewoners van een stad.’