Vandaag werd de negende ronde van het WTCC 2014 verreden op het Beijing Goldenport Park Circuit. Het werd een prima dag voor Citroën Total, met drie van de vier coureurs op het podium: Yvan Muller en José María López in Race 1, en Sébastien Loeb in Race 2. Deze drie mannen gaan uitmaken wie in 2014 tot WTCC-kampioen gekroond gaat worden. In het constructeurskampioenschap nadert Citroën de titel met rasse schreden, met de intentie die volgend weekend in Shanghai zeker te stellen.

Bij de start van de eerste race pakte Yvan Muller direct de tweede plek af van een verraste Gabriele Tarquini. José María López probeerde zich ook langs de Italiaan te wurmen, maar Tarquini bood tegenstand. Na zeven ronden achter de safety car kwam de race weer op gang en nam Chilton afstand van de rest van het veld, om vervolgens een verdiende overwinning op zijn conto bij te schrijven. Yvan Muller behield zijn tweede plaats, terwijl José María López doorschoof naar een derde positie als gevolg van technische tegenslag voor Tarquini. Ondertussen zorgden de twee andere Citroëns C-Elysée WTCC verderop in het veld voor volop vermaak. Sébastien Loeb was in de eerste ronde twee plekken opgeklommen, maar werd ingehaald door Gianni Morbidelli en Norbert Michelisz toen de safety car naar binnen reed. De meest succesvolle rallycoureur allertijden gaf echter niet op en heroverde de vijfde plaats ten koste van de Hongaar. Ook Ma Qing Hua presteerde prima. Hij startte als 14e en lag aan het einde van de eerste ronde elfde. Hij stoomde door naar P8, alvorens de strijd te moeten staken vanwege een lekke band.

wtcc20141005041_dc58a

Enkele minuten later waren de coureurs alweer terug op de baan voor Race 2. Sébastien Loeb vertrok vanaf de tweede startrij en won direct al een positie, waardoor hij als derde de eerste bocht instuurde, achter Huff en Coronel. José María López kende eveneens een sterke start en lag na één ronde al zesde. Yvan Muller, die als achtste startte, werd in ronde 5 gepasseerd door Chilton. José María López ging er eens goed voor zitten om het gat naar de leiders te dichten. Na James Thompson en Norbert Michelisz te hebben afgetroefd, liep hij in de laatste bochten zelfs nog in op Loeb. De twee Citroëns passeerden naast elkaar de finishlijn, maar Loeb behield zijn podiumplek, op slechts drie honderdsten van een seconde vóór zijn teamgenoot. Yvan Muller eindigde als negende, terwijl Ma Qing Hua buiten de punten finishte.

FIA WORLD TOURING CAR CHAMPIONSHIP 2014 - BEIJING CHINA

Ondanks het eerste weekend in 2014 zonder een overwinning kijkt Citroën Total positief terug op de races. Het rijderskampioenschap wordt nu beslist door José María López (339 punten), Yvan Muller (273 punten) en Sébastien Loeb (238 punten). Tijdens het weekend in Beijing was López de man die zijn kansen op de titel het meest vergrootte, door zes punten op Muller uit te lopen. In het constructeurskampioenschap heeft Citroën nog slechts 15 punten nodig om de WK-titel veilig te stellen.

RACE 1
1. Tom Chilton (Chevrolet RML Cruze TC1)
2. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC) +2”493
3. José María López (Citroën C-Elysée WTCC) +5”132
4. Gianni Morbidelli (Chevrolet RML Cruze TC1) +10”473
5. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC) +14”455
Snelste ronde: Tom Chilton (1’05”382)

RACE 2
1. Rob Huff (Lada Granta 1.6T)
2. Tom Coronel (Chevrolet RML Cruze TC1) +0”766
3. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC) +3”072
4. José María López (Citroën C-Elysée WTCC) +3”102
9. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC) +12”463
Snelste ronde: José María López (1’05”934)

Stand rijderskampioenschap
1. José María López 339 ptn
2. Yvan Muller 273 ptn
3. Sébastien Loeb 238 ptn
4. Tiago Monteiro 146 ptn
5. Gabriele Tarquini 126 ptn

Stand constructeurskampioenschap
1. Citroën Total 769 ptn
2. Honda 499 ptn
3. Lada 305 ptn.”

FIA WORLD TOURING CAR CHAMPIONSHIP 2014 - BEIJING CHINA FIA WORLD TOURING CAR CHAMPIONSHIP 2014 - BEIJING CHINA