Toyota had op de Autosalon van Genève niet eerder zo’n sportieve uitstraling als dit jaar. Sportieve nieuwkomer is de Yaris GRMN, de high-performance-versie van de nieuwe Yaris. Ook de nieuwe Toyota Yaris is er te zien. Toyota’s raceteam Toyota GAZOO Racing pakt uit met de volledige line-up: de Yaris WRC, TS050 Hybrid en Dakar Hilux Evo. De i-TRIL Concept, Toyota’s visie op stedelijke mobiliteit in 2030, is een wereldprimeur.

Toyota Yaris GRMN
Toyota GAZOO Racing is de overkoepelende organisatie voor alle autosportactiviteiten van Toyota, inclusief het World Rally Championship (WRC) en het World Endurance Championship (WEC). Racen dwingt tot innovatie, aldus Toyota President Akio Toyoda. “Uiteindelijk profiteren ook onze productieauto’s hiervan.” De Yaris GRMN is hiervan het tastbare bewijs.

Gebaseerd op Yaris WRC
Met de deelname aan het WRC 2017 met de nieuwe 297 kW (380 pk) sterke Yaris WRC wil Akio Toyoda de glorietijd van weleer nieuw leven inblazen. Geheel in lijn met de nieuwe strategie van meer opwindende auto’s presenteert Toyota nu een imposante straatversie die is afgeleid van de Yaris WRC: de Yaris GRMN. GRMN is een afkorting voor ‘GAZOO Racing Masters of the Nürburgring’.

1,8 liter viercilinder met compressor 
De potente, uitsluitend als 3-deursversie leverbare Yaris GRMN biedt een unieke kans om een auto te rijden die zijn DNA deelt met de Yaris WRC van Toyota GAZOO Racing. Met deze gepeperde versie is Toyota weer terug in het ‘hot hatch’-segment. Voorin huist een nieuw ontwikkelde 1,8 liter viercilinder benzinemotor mét compressor en een vermogen van meer dan 154 kW (210 pk). Wat vermogen betreft is het daarmee een van de krachtigste modellen in het B-segment.

Torsen gelimiteerd sperdifferentieel
Een Torsen gelimiteerd sperdifferentieel zorgt voor efficiënte verdeling van het motorvermogen over de twee voorwielen en optimaliseert de tractie in bochten. Een verlaagde wielophanging met schokdempers en een grote stabilisatorstang zorgen voor een direct rijgedrag. De Yaris GRMN is voorzien van uiterst potente performance-remmen met grote geventileerde remschijven en vier zuigers per remklauw voor optimale stopkracht.

Kleuren van Toyota GAZOO Racing
De Yaris GRMN is meteen herkenbaar als volbloed hot hatchback. Niet alleen door de kleuren van Toyota GAZOO Racing, maar ook door lichtmetalen 17-inch multispaakswielen van BBS en een forse zwarte achterspoiler. Ook de voor- en achterbumper zijn specifiek voor de GRMN-uitmonstering ontworpen, evenals de diffuser achter en de centraal geplaatste uitlaat.

Nieuwe hot hatch Yaris 40Nieuwe hot hatch Yaris 41Nieuwe hot hatch Yaris 42

Stuurwiel van GT86
In het interieur is alles gericht op performance. De sportstoelen (speciaal ontwikkeld voor de Yaris GRMN) bieden daarom optimale zijdelingse steun. Een sportstuurwiel met een kleine diameter en afkomstig uit de GT86, aluminium sportpedalen en een nieuw ontworpen cockpit geven een extra boost aan het sportieve karakter.Nieuwe hot hatch Yaris 43

Toyota Yaris WRC
De Yaris GRMN heeft het DNA van de Yaris WRC waarmee Toyota dit jaar succesvol meedoet aan het FIA World Rally Championship. Al in de eerste rally, die van Monte Carlo, pakte de Yaris WRC het zilver en vervolgens in de tweede rally in Zweden het goud. Een succesvol begin van het WRC-seizoen.

Nieuwe hot hatch Yaris 44

Ruim 297 kW (380 pk)
Toyota GAZOO Racing neemt met twee exemplaren van de Yaris WRC deel aan het WRC 2017. De auto’s zijn uitgerust met een 1,6 liter viercilinder turbomotor met 297 kW (380 pk) vermogen, een trekkracht van ruim 425 Nm en vierwielaandrijving.

De nieuwe Toyota Yaris: vanafprijs onveranderd
Toyota heeft 90 miljoen euro geïnvesteerd in de vernieuwde Yaris en de auto op 900 punten verbeterd. Toyota levert nu standaard Toyota Safety Sense (TSS); een pakket actieve veiligheidssystemen als Pre Crash Safety System met Autonomous Emergency Braking, Lane Departure Warning, Automatic High Beam en Road Sign Assist (Road Sign Assist afhankelijk van de uitvoering). De vanafprijs is echter onveranderd. De nieuwe Toyota Yaris is er voor prijzen vanaf 14.495 euro inclusief TSS.

Verder volgt de nieuwe, geavanceerde 1,5 liter viercilinder benzinemotor de 1,3 liter benzinemotor op. Met deze nieuwe motor van 82 kW (111 pk) krijgt de Yaris Hybrid er een efficiëntere benzinebroer bij. Ondanks meer slagvolume is de nieuwe motor tot 12% zuiniger en 10% krachtiger. Het maximumkoppel ligt met 136 Nm bij 4.400 tpm een stuk hoger. Hiervan is 118 Nm al vanaf 2.000 tpm beschikbaar. De snelle respons van de koppelrijke, atmosferische motor geeft meer rijcomfort en meer rijplezier. Ten opzichte van de vorige 1.3 motor verloopt de sprint van 0 naar 100 km/u 0,8 seconde sneller (nu 11 seconden).

   Nieuwe hot hatch Yaris 45 Nieuwe hot hatch Yaris 46 Nieuwe hot hatch Yaris 47 Nieuwe hot hatch Yaris 48 Nieuwe hot hatch Yaris 49 Nieuwe hot hatch Yaris 50 Nieuwe hot hatch Yaris 51

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2017 -WRC Sweden (SWE) – WRC 09/02/2017 to 12/02/2017 – PHOTO : @WorldNieuwe hot hatch Yaris 52
De nieuwe Yaris komt natuurlijk ook als efficiënte Hybrid. Het is in de praktijk nog steeds de zuinigste auto in zijn klasse, zoals de ANWB onlangs opnieuw bekendmaakte (met een CO2-uitstoot 75 g/km ook best-in-class). In Europa is ruim 40% van de verkochte Yaris-modellen een Hybrid; in Nederland zelfs 57%. De zuinigste Yaris is en blijft de Yaris Hybrid en Toyota heeft hem ook nog stiller gemaakt. De elektrische stuurbekrachtiging geeft meer gevoel en communiceert directer met de bestuurder.

Meer onderscheid: Yaris Bi-Tone
Wie de Yaris Bi-Tone kiest met een chique zwart gelakt dak en zwarte raamstijlen, krijgt een interieur waarvan de kleur is afgestemd op die van de carrosserie, zoals blauw met blauw-zwart of grijs met brons-zwart. Deze interieurkleuren komen terug in het dashboard, de deurpanelen en stoelen. Nieuwe Executive- en Premium-uitvoeringen bieden een extra luxueus interieur met onder meer half-lederen bekleding.