Peugeot, het Franse automerk met zoveel autosport in de genen, heeft dit jaar de Peugeot 208 Rally Cup in het leven geroepen. Daarmee wordt voortgeborduurd op een traditie van succesvolle Peugeot Rallycups die vele toprallyrijders heeft voortgebracht zoals Sébastien Ogier, de momenteel onbetwiste ster in het Wereld Rally Kampioenschap. Komend seizoen zal het grootste Nederlandse rallytalent Kevin Abbring aan de Peugeot 208 Rally Cup 2013 deelnemen. De doelstelling van onze jeugdige landgenoot is niets meer en niets minder de Franse rallytitel in de cup.

Afgelopen jaar bracht Kevin Abbring niet het toegezegde stoeltje in een fabrieksrallyteam zodat hij voor het seizoen 2013 uit moest zien naar een andere optie. “Na het terugtreden van Ford en MINI uit het WRC was er bij Volkswagen Motorsport geen directe noodzaak voor uitbreiding van het team zoals eerder bedacht,” zegt Kevin Abbring. Dus moest ik uitzien naar andere mogelijkheden, en die worden nu geboden doorNederlands rallytalent doet gooi naar Franse rallytitel in Peugeot 208 Rally Cup 4 Peugeot met de 208 Rally Cup. Een interessante, uiterst competitieve competitie met een fonkelnieuwe rallyauto, de Peugeot 208 GTi R2. En mijn doelstelling is om de titel te behalen. Met die titel op zak is het mogelijk om volgend jaar onder de vlag van Peugeot Sport met de nieuwe 208T16 te rijden.”

Eerder dit jaar deed Abbring al ervaring op met de Peugeot 208 GTi door zijn deelname aan de selectie voor de 24-uursrace op de Nürburgring. Hij klasseerde zich op het circuit van Zandvoort als rallyrijder verrassend als tweede temidden van vele coureurs die het circuit goed kenden.

Kevin Abbring zal uitkomen voor Sainteloc Racing, het officiële Peugeot sateliet Team van de Peugeot Rally Academy. Zijn teamgenoot is Charles Martin, vorig jaar winnaar van een Junior cup en nu de protegé van wereld rallykampioen Sebastian Loeb. Het team heeft een enorme ervaring in de internationale rallysport. Abbring: “De Peugeot Rally Cup wordt gezien als de belangrijkste kweekvijver van jeugdige Franse rallytalenten en ik ben dan ook best wel vereerd dat het team met mij als buitenlander die strijd aan wil gaan. Komend weekend komen er al 23 auto’s aan de start in de Cup, en dat konden er nog wel eens meer worden. Het reglement is behoorlijk strak en er is geen schrapresultaat. Dus zal het niet alleen aankomen op hard rijden, maar ook op tactiek, je banden sparen en altijd aankomen.”

De kalender bestaat uit 3 wedstrijden uit het Frans gravelkampioenschap en 4 wedstrijden op asfalt. Als afsluiter van de serie komen de Peugeots in november aan de start van de loodzware Belgische Condroz-rally.

Zoals wel meer van de Nederlandse toprijders vertrouwt ook Abbring op een navigator uit België, Pieter Vyncke. Hij is niet alleen zeer ervaren maar ook zeer begaan met jonge rallytalenten. Zo stond hij aan de basis van de Belgische stichting ‘Safety on the road/Speed on the Track’ waarbij het bevorderen van de verkeersveiligheid onder jonge weggebruikers via het platform van de autosport één van de doelstellingen is.’ En dat sluit perfect aan op de activiteiten van Kevin die officieel door de FIA gecertificeerd is als road safety ambassadeur. In die functie steunt hij de KNAF met het KNAF Talent First programma.

Kevin Abbring Ambassadeur voor Stichting KNAF Talent First
Kevin Abbring is ambassadeur van de Stichting KNAF Talent First en van het FIA Road Safety-programma in Nederland.
Abbring: “Autosport is topsport en het gaat niet om het nemen van hoge risico’s, maar juist om veilig aan de finish te komen. In het normale wegverkeer gebeuren veel eenzijdige ongevallen, gewoon door het verliezen van de macht over het stuur. In 2011 heb ik namens de KNAF aan het FIA Institute Young Driver Excellence Program deelgenomen en heb als beste cursist de ‘Driver of the Year’ Award heb mogen ontvangen. Tijdens de workshops die we over de hele wereld volgden, werd steeds weer op het veiligheidsaspect gehamerd. Ik zie het als mijn taak om deze boodschap op jonge mensen over te brengen.

Peugeot 208 R2 Rallycar
Peugeot’s nieuwste rallywapen vervangt de Peugeot 207 R3T en vertoont uiterlijk grote gelijkenis met de nieuwe 208 GTi, maar de 1,6 liter krachtbron levert maar liefst 185 pk bij 7.800 tpm. De motor is voorzien van een Magneti-Marelli indirecte brandstofinjectie en het schakelen gebeurt sequentieel. Het interieur is volledig gewijzigd op het dashboard na.

208 Rally Cup nu al een succes
De 208 R2 is nu al een succes want in korte tijd zijn er in 18 landen al 79 wedstrijdversies verkocht. De eerste krachtmeting wordt komend weekend de Rallye Onderkant formulier

Terre des Causses waar Abbring het tegen 23 concurrenten in de Cup op moet nemen.

De rallykalender is een mix tussen 7 onverharde en verharde rally’s. De laatste wedstrijd van de Cup is de zware Condroz Rally in België.

Rallyprogramma Peugeot 208 Rally Cup 2013
1. Rallye des Causses – 5-7 april – (onverhard)
2. Rallye Limousin – 10-11 mei – (asfalt)
3. Rallye de Langres – 28-30 juni – (onverhard)
4. Rallye d’Auxerre – 26-28 juli – (onverhard)
5. Rallye du Mont Blanc – 6-8 september – (asfalt)
6. Rallye d’Antibes – 11-13 oktober – (asfalt)
7. Rallye du Condroz – 1-3 november – (asfalt)