Afgaand op de voorkeur van autominnend Nederland wordt Nederland wereldkampioen. Dat blijkt uit onderzoek onder meer dan 1000 respondenten, in opdracht van Marktplaats Auto’s. Daaruit bleek dat het Nederlands elftal wordt geassocieerd met een energieke en sportieve Volkswagen; het populairste en meest bekeken automerk op Marktplaats. Duitsland zou tweede worden; respondenten zien de oosterburen als een snelle BMW, na Volkswagen het meeste bekeken automerk op Marktplaats.

Autoliefhebbers
Gastland Brazilië komt als een sterke Jeep naar voren, maar slaagt er niet in om een finaleplaats te bemachtigen. In het onderzoek werden verschillende eigenschappen toegekend aan veel bekeken auto’s op Marktplaats. Respondenten wezen de auto’s vervolgens toe aan de top 10 favoriete voetballanden op het WK.

Duitsland tweede
Ruim een kwart van de ondervraagden (29,5%) associeert Nederland met Volkswagen, een merk dat gedurende de eerste vier maanden van 2014 maar liefst 59 miljoen keer bekeken is op Marktplaats. Onze oosterburen worden door Nederland gezien als sportieve, snelle en ook ietwat patserige BMW (34,5%), de runner-up in deze WK uitslag. Daarmee zou Duitsland als tweede eindigen op het WK, in een finale tegen Nederland. Terwijl topvoetballer Messi zelf in luxe sportwagens rondrijdt, wordt Argentinië voornamelijk gezien als robuuste Hummer. De rode duivels van underdog België associeerden de ondervraagden het meest met een Smart.

Frankrijk als eigenwijze Citroen, Spanje scoort met een snelle Audi
In Frankrijk zien Nederlandse autoliefhebbers overtuigend een Citroën waaraan de eigenschappen eigenwijs en uitgesproken werden toegekend. Spanje wordt als snelle Audi getypeerd; net zo betrouwbaar en stijlvol als het Spaanse voetbalelftal. Italië wordt onlosmakelijk verbonden aan een sportieve, stijlvolle Alfa Romeo terwijl Suarez met Uruguay meer als een sterke Nissan wordt gezien. Colombia tot slot werd als vernieuwende Toyota getypeerd.

Als het aan Nederlandse autoliefhebbers ligt, staat ons dus een succesvol en spannend WK te wachten. “Laten we hopen dat Nederlandse autokopers een voorspellende blik hebben.” aldus Olivier van Duijn, Directeur Marktplaats. “Een ding is in ieder geval zeker, er is geen andere plek dan Marktplaats waar je zo snel een auto scoort die bij je past.”Nederland wordt wereldkampioen 2