Mitsubishi Motors showt op de 85ste Autosalon van Genève3 een wereldprimeur, de MITSUBISHI Concept XR-PHEV II1, en een Europese primeur, de L2002. De Concept XR-PHEV II is een compacte SUV met een nieuw plug-in hybrid EV (PHEV) aandrijfsysteem. De volledig nieuwe L200 komt in de loop van de zomer in Europa op de markt.

De MITSUBISHI Concept XR-PHEV II een studie van een compacte SUV en een voorbode van een tweede PHEV naast de in 2013 gelanceerde Outlander PHEV. Mitsubishi heeft voor de Concept XR-PHEV II een compleet nieuw, lichtgewicht aandrijfsysteem ontwikkeld. Dat bestaat uit een hoogst efficiënte combinatie van voorin geplaatste krachtbronnen en voorwielaandrijving, ideaal voor een urban crossover. Het systeem zal naar verwachting een zeer lage CO2-uitstoot opleveren van slechts 40 g/km, een van de laagste waardes onder de PHEV’s. Tegelijk staat de aandrijving borg voor stevige prestaties, souplesse en een felle respons met zijn 120 kW (163 pk) sterke elektromotor. Het conceptmodel PHEV weerspiegelt de focus van Mitsubishi Motors op elektrisch aangedreven auto’s en duurzame technologieën. Daarin staat de ontwikkeling van PHEV-aandrijfsystemen centraal, die in de nabije toekomst in elk model zijn toe te passen.

De L200 is de uitvoering met de Europese specificaties van de nieuwe Triton/Strada pick-up, die afgelopen november in Thailand is geïntroduceerd. Hij is ontworpen als de ultieme ‘Sport Utility Truck’, met vergrote functionaliteit en betrouwbaarheid voor bedrijfsmatig gebruik en met een comfortniveau van een personenauto. De dieselversie van de L200 heeft een 2,4-liter Clean Diesel MIVEC-turbomotor, die voldoet aan de strengste Europese emissienormen en slechts 169 g/km aan CO2 uitstoot. Ook dat is een van de laagste waardes in deze klasse. Het vermogen is daarentegen fors met 133 kW (181 pk) (High Power-uitvoering). De vierwielaangedreven versies hebben de Super Select 4WD-II-aandrijflijn van de Pajero4 met vier rijmodi, waardoor de bestuurder van ideale tractie is verzekerd op alle soorten wegdek en over buitengewone capaciteiten beschikt voor het rijden over onverhard terrein. De geheel nieuwe L200 pick-up zal geleidelijk wereldwijd worden geïntroduceerd in zo’n 150 landen.

1-Mitsubishi-Concept

  • XR staat voor X (crossover) Runner. Een stijlvol crossovermodel bedoeld voor gebruik op alle soorten wegen in buitengebied en stad.
  • Triton of Strada in sommige landen.
  • Montero of Shogun in sommige landen.
  • Mitsubishi Concept XR-PHEV II

De MITSUBISHI Concept XR-PHEV II is een urban crossover voorzien van een lichtgewicht, compact en hoogst efficiënt PHEV-aandrijfsysteem met superieure prestaties en een lage uitstoot.

(1) Exterieur
De nieuwe Concept XR-PHEV II straalt dynamiek uit met het silhouet van een sprinter en een carrosserievorm met een kenmerkende strakke lijn over de flanken tot aan de achterschermen.

De voorkant is ontleend aan de vormtaal van de Pajero. De centrale, zwarte grille heeft de krachtige uitstraling van de Pajero, samen met de afgeronde bumper en het naar de hoeken toe omhoog gebogen lijnenspel.

De vormtaal van de voorzijde kenmerkt ook de achterzijde, met de hoog gemonteerde en goed zichtbare achterlichtunits.

(2) Interieur
Het interieur straalt daadkracht uit dankzij een aluminium frame dat zich over de volle breedte van het dashboard uitspreidt vanaf de middenconsole. Het ondersteunt het minimalistische instrumentarium. Contrasterende zwarte en zilverkleurige accenten maken het geheel af.

Bij het ontwerp van de functionele cockpit stond de bestuurder centraal, met vooral bedieningsorganen op het stuurwiel en de middenconsole.

(3) PHEV-systeem
Het nieuwe PHEV-systeem is ontwikkeld voor gebruik in voorwielaangedreven modellen. Het bestaat uit een MIVEC-verbrandingsmotor en een nieuwe elektromotor/generator. Samen met de controle-eenheid zijn die voorin de auto gesitueerd. De controle-eenheid bestaat uit een hoog-efficiënt omvormer en een spanningsregelaar voor het bereiken van een zo hoog mogelijk vermogen en dito trekkracht. De CO2-emissie komt uit op een waarde van minder dan 40 g/km, een van de laagste waardes voor een PHEV.

Het PHEV-systeem is primair ontworpen voor het rijden in puur elektrische modus, waarbij de verbrandingsmotor fungeert als generator en voor het leveren van extra aandrijfkracht, indien nodig. Afhankelijk van de omstandigheden en de laadtoestand van de batterij switcht het systeem automatisch tussen volledig elektrische, serie hybride- of parallel hybride-aandrijving. In de stand Battery Save of Battery Charge kan de bestuurder kiezen voor puur elektrisch aangedreven rijden. Het systeem koppelt sportieve prestaties aan een soepel en elegant rijgedrag met een extreem stil interieur en het rijplezier van een automatische transmissie.

BasisspecificatiesSchermafbeelding 2015-03-02 om 09.21.54

  • Smartphone Link Display Audio

Mitsubishi Motors introduceert in de nabije toekomst in de Europese modellen een audiosysteem waarmee smartphones zijn te koppelen. Dit Smartphone Link Display Audio-systeem ondersteunt Android Auto5 en Apple CarPlay6. Het systeem beleeft zijn wereldpremière op de Autosalon van Genève 2015.

Smartphone Link Display Audio biedt via de gekoppelde smartphone excellent gebruiksgemak.

Android Auto5 is ontwikkeld om veiligheid te verhogen. Dankzij de eenvoudige en intuïtieve interface, de stuurwielbediening en de spraakherkenning zorgt het ervoor dat de bestuurder zo min mogelijk wordt afgeleid van het verkeer en de weg.

Apple CarPlay6 is de slimmere en veiligere manier voor het gebruik van de iPhone6 in de auto. Het biedt een gemakkelijke en intuïtieve manier om te telefoneren, voor het gebruik van Maps, voor het luisteren naar muziek en voor toegang tot berichten. Met een druk op een knop of met de stem via SIRI6 na het indrukken van de voice control-knop op het stuurwiel.

De Smartphone Link Display Audio is in Genève te zien in Mitsubishi Motors speciale ruimte op de Autosalon in Genève.

  • Android en Android Auto zijn handelsmerken van Google, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen.
  • Apple, CarPlay, iPhone en SIRI zijn handelsmerken van Apple Inc., geregistreerd in de Verenigde Staten en andere landen.
  • Geheel nieuwe L200

Met vergrote functionaliteit en betrouwbaarheid voor bedrijfsmatig gebruik is de nieuwe L200 ontwikkeld als ultieme ‘sport utility truck’. Hij biedt een ruime cabine met het comfort van een personenauto.

(1) Exterieur
Met zijn krachtige, stoere en gespierde uiterlijk en zijn hoekige, karaktervol lijnenspel komt de nieuwe L200 over als een afgetrainde, sportieve en dynamisch geproportioneerde atleet. De kenmerkende ‘J line’, die het cabinegedeelte visueel scheidt van de laadbak, is gehandhaafd. Deze lijn wekt de indruk van veel cabineruimte, terwijl hij ook zorgt voor een elegante aansluiting op de laadbak op een manier die ook het gevoel van hoge kwaliteit versterkt.

(2) Interieur
De geheel nieuwe L200 heeft een comfortabel en ruim interieur met een sportieve uitstraling, die de kwaliteit en de veiligheid onderstreept. Elementen die hieraan bijdragen zijn het sportieve kleurenschema, dat vanaf het dashboard doorloopt tot in de sierstroken op de portieren, en de zacht aanvoelende oppervlakken.

(3) Motor en transmissie
Mitsubishi Motors gebruikt de 4N15 2,4-liter Clean Diesel-turbomotor die voldoet aan de meest stringente Europese emissie-eisen. Hij is gekoppeld aan Mitsubishi’s Auto Stop & Go start- en stopsysteem. De CO2-emissie bedraagt slechts 169 g/km (met handgeschakelde zesversnellingsbak), waarmee hij wat milieuprestatie betreft tot de beste in zijn segment behoort. De motor maakt gebruik van een turbo met variabele turbinegeometrie, die onder alle omstandigheden de meest effectieve turbineratio oplevert voor veel trekkracht bij lage toerentallen, voor een soepele acceleratie en voor een snelle reactie op het gas tot aan hoge toerentallen. Deze motor geeft de L200 een krachtig, zorgeloos prestatieniveau. Ook bij volledige belading. Er is te kiezen uit twee transmissies: een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak en Mitsubishi Motors vijftrapsautomaat met Sport Mode en schakelpeddels bij het stuurwiel.

(4) Onderstel
De L200 maakt gebruik van dezelfde Super Select 4WD-II-aandrijflijn als de Pajero. Dit 4WD-systeem zorgt voor superieure prestaties op elke terrein dankzij de keuze uit vier rijmodi, te weten 2WD voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik en drie 4WD standen om op verschillende ondergrond maximale tractie te leveren.

(5) Comfort
Het geluid in het interieur is geminimaliseerd door strategisch aangebracht geluid- en trillingen dempend materiaal en door een stijvere body. De wielophanging is geoptimaliseerd voor een zo soepel mogelijk rijgedrag. De nieuwe L200 behoudt zijn draaicirkel van 11,8 meter, terwijl door een lagere overbrenging het aantal stuurwielomwentelingen is gereduceerd voor een meer responsieve besturing en een strakkere wegligging.

(6) Veiligheid
De nieuwe L200 heeft Mitsubishi Motors’ RISE-bodystructuur (Reinforced Impact Safety) en is uitgerust met zeven SRS-airbags voor meer inzittendenveiligheid bij een onverhoopte aanrijding. Tot de actieve veiligheidssystemen behoort Trailer Stability Assist (TSA), dat bij het trekken van een aanhanger extra stabiliteit biedt in geval van zijwind en in andere instabiele situaties. Ook is er Lane Departure Warning (LDW), dat de bestuurder waarschuwt als hij buiten zijn rijstrook raakt zonder gebruik van de richtingaanwijzers.

Voorlopige specificatiesSchermafbeelding 2015-03-02 om 09.23.59

Modellen op de Autosalon van GenèveSchermafbeelding 2015-03-02 om 09.26.49