Het gebeurt niet vaak, zeker niet bij Japanse merken, dat een volumemodel het al negen jaar volhoudt. Met een fris aangezicht voegt de Mitsubishi ASX doodleuk een nieuw hoofdstuk aan zijn levenscyclus toe, waarbij hij qua multimedia en elektronische veiligheidsvoorzieningen weer in de pas loopt met de concurrentie. Minstens zo interessant is een ommezwaai in de aandrijflijn.

Bij populaire modellen vindt gemiddeld elke zes jaar een opvolging plaats, dus wekt het verbazing dat de in 2010 gepresenteerde Mitsubishi ASX van geen ophouden weet. Bescheiden facelifts hielpen hem door de jaren heen en in zijn diverse hoedanigheden won hij 1,3 miljoen kopers voor zich, profiterend van de ruime belangstelling voor compacte crossovers. Raakt hij niet een beetje over de datum? Dat leek wel zo, totdat Mitsubishi de meest recente update voorstelde, die belangrijke technologische toevoegingen met zich meebracht. Ook de uiterlijke kant van de zaak werd niet vergeten en zo zien we een nieuwe, gedistingeerde neuspartij plus modernere achterlichtclusters, waarin LED-techniek het voor het zeggen heeft. Het tijdloze middenrif kan daarbij nog best een poosje mee, dus valt de keuze om het model voorlopig te handhaven best te begrijpen. Actueel infotainment en elektronische beschermengelen lieten zich schijnbaar prima in het concept verwerken en daarnaast begroet de ASX een nieuwe krachtbron, namelijk een atmosferische tweeliter benzinedrinker, die de 1.6 vervangt. Tevens dient zich éindelijk een automatische versnellingsbak aan, zelfs standaard present.

Eenvoudig te doorgronden
De veroudering lees je eigenlijk vooral aan de cockpit af, met nog analoge meters, een boordcomputerdisplay in lage resolutie en vrij grove bedieningsknoppen. TomTom leverde de software voor het nieuwe, redelijk grote multimediascherm, dat vrij krachtige vingeraanrakingen vergt. Verwacht geen overvloed aan configuratiemogelijkheden voor de auto, maar wel functionaliteit en een eenvoudig te doorgronden menu. De deels in kunstleder gevatte stoelen met stoer rood stikwerk (Intense-versie) ondersteunen het lichaam heel behoorlijk, maar het zitvlak zou wat meer achterover mogen hellen voor een optimaal gevoel van grip. Op het ruimteaanbod valt niets af te dingen, iets dat de ontwerpers mede realiseerden door de achterbankleuning nogal rechtop te zetten. De portieren aan weerszijden daarvan maken een niet al te wijde openingshoek. Qua opbergmogelijkheden, inclusief een vak van dertien liter onder de bagagevloer, komt de ASX goed voor de dag.

Enige aandrijfcombinatie
Dilemma’s zullen zich niet gauw opwerpen wanneer je voor een Mitsubishi ASX kiest, want de 2.0-motor met CVT vormt de enige aandrijfcombinatie en dan blijft er alleen wat te kiezen over in uitrustingsniveaus, terwijl de losse opties zich beperken tot het lakwerk. Elke variant zit riant in zijn toebehoren, met standaard airco, lichtmetalen wielen, digitale radio, cruise control, een licht- en een regensensor, een parkeercamera en stoelverwarming. De geteste Intense-versie bewijst zijn meerwaarde vooral door de toevoeging van climate control, navigatie en een reeks veiligheidsvoorzieningen: botspreventie, rijstrookassistentie, automatisch grootlicht, dodehoeksignalering en waarschuwing voor passanten bij achteruitrijden. Met al die zaken kost de ASX nog maar krap 33 mille en dat is lang niet gek. Hij mag trouwens, voor wie ermee wil gaan trekken, 1.300 kilogram aan de haak hebben.

Ongecompliceerd
In een wereld vol vibrerende driecilinders maakt de tweeliter vierpitter van deze Mitsubishi goede sier met zijn omgangsvormen. Een turbo behoeft hij niet, want de grote cilinderinhoud garandeert genoeg trekkracht bij lage toerentallen, waardoor de traploze automaat hem helemaal niet richting het rode gebied hoeft te sturen. Pas zodra je het gaspedaal blijft vloeren gooit hij de naald van de toerenteller fanatiek rechtsom, maar nodig zal dat zelden zijn. Doe je normaal, dan produceert het 150 pk sterke blok weinig geluid, waarbij we aantekenen dat hij op de snelweg sowieso overstemd wordt door een vrij sterk windgeruis. Een zuinigheidswonder is de ASX niet: met 1:13 houdt het wel op. Sturen doet hij heel betrouwbaar en zonder de kunstmatigheid die je bij concurrenten wel eens proeft.

Ook de stijve, kraakvrije koets en de strakke wegligging vallen in positieve zin op. Wel moet je genoegen nemen met een stevig veerkarakteristiek. De grote deugden van deze Mitsubishi schuilen vooral in zijn geciviliseerde, bewezen onverwoestbare techniek en zijn ongecompliceerde karakter, zonder gadgets die een complete studie vergen en die je allerlei prikkels opdringen. Hij verdient ook de komende jaren weer zijn plek in het crossover segment.

Technische specificaties

Rijimpressie: Mitsubishi ASX 2.0 Intense CVT
Motor: 4-cilinder benzine, 1998 cm3
Vermogen: 150 pk bij 6000 tpm
Transmissie: traploze automaat
Gem. verbruik: 7,8 l/100 km (WLTP)
CO2-uitstoot: 176 g/km
Actieradius: 808 km
Topsnelheid: 190 km/h
0-100-acceleratie: 11,7 s
Bagageruimte: 406-1169 l
L x b x h: 436,5 x 181,0 x 164,5 cm
Massa leeg: 1380 kg
Vanaf prijs: € 29.990
Prijs testmodel: € 32.990