De Fiat 500 en Panda Hybrid zijn de milieuvriendelijkste 500 en Panda ooit. In de eerste plaats vanwege de flink lagere CO2-emissie en minder brandstofverbruik dankzij de nieuwe hybride-aandrijving. Maar ook door diverse andere duurzame oplossingen, zoals de toepassing van hergebruikt plastic uit de zee. Net als de CO2 uitstoot, is ook de aanschafprijs gedaald.

De Fiat Panda en Fiat 500 Hybrid zijn voorzien van de nieuwe 1-liter driecilinderbenzinemotor, een 12-volt BSG (Belt-integrated Starter Generator) elektromotor en een lithiumaccu, die samen goed zijn voor een vermogen van 70 pk (51 kW). Vergeleken met de vertrouwde 1,2-liter Fire-motor van 69 pk valt het brandstofverbruik en daarmee de CO2-emissie gemiddeld 20% lager uit. Zelfs 30% in het geval van de Panda Cross.

De nieuwe motor met lagere uitstoot heeft ook positieve gevolgen voor de aanschafprijs. De Fiat 500 Hybrid Pop staat namelijk vanaf € 15.735 in de prijslijst. Vergeleken met de Fiat 500 Pop 1.2 van 69 pk die hij vervangt, is dat een daling van maar liefst € 955. Tevens is het rijcomfort verhoogt en is de motor iets krachtiger geworden.

De Fiat Panda Hybrid wordt in eerste instantie alleen in de stoere Cross look geleverd. De positieve prijsgevolgen op dit model zijn nog groter. De Fiat Panda City Cross Hybrid kost dankzij deze zuinige motor nu €14.290. Een prijsdaling van maar liefst €2.500 in vergelijking met de Fiat Panda City Cross Waze 1.2 die hij vervangt.

Hybrid Launch Edition
Ter gelegenheid van het debuut van de nieuwe Mild Hybrid-varianten zullen de Fiat 500 en de Fiat Panda voor het eerst in de geschiedenis samen in een speciale, unieke serie leverbaar zijn: de exclusieve ‘ Hybrid Launch Edition’. Deze speciale introductieserie is te herkennen aan de ‘Hybrid’-aanduiding op de achterkant van de auto en aan het exclusieve ‘H’-logo, gevormd door twee dauwdruppels, op de middenstijl. Dauw – het symbool van de dageraad en dus van het begin van een nieuw tijdperk – is gebruikt als inspiratie voor de nieuwe en exclusieve kleur ‘Verde Rugiada’ waarin beide auto’s worden geleverd. Dit dauwgroen past de introductieversies als een maatpak en is in perfecte harmonie met de thema’s van natuur en innovatie.  In het interieur is de stoelbekleding trouw aan de duurzaamheidsfilosofie van het hele project. Het vormt een perfecte match met zowel de FCA Mild Hybrid-technologie als het innovatieve karakter van de iconische Fiat Panda en Fiat 500. De voorstoelen in de Launch Edition zijn de eerste in de automobielsector die gedeeltelijk gemaakt zijn van ‘SEAQUAL® YARN’. Dat is geweven uit een speciaal, door SEAQUAL INITIATIVE ontwikkeld materiaal, afgeleid van gerecycled plastic: 10% daarvan is afkomstig uit zee en 90% komt van het land.

Fiat werkt samen met SEAQUAL INITIATIVE om de ‘ocean clean up’ te steunen. De nieuwe Fiat 500 en Panda Hybrid Launch Edition-modellen zullen daarom niet alleen klanten aanspreken die prijsstellen op stijl en elegantie, maar ook het milieu willen ontzien.

De Fiat 500 Hybrid Launch Edition is naast het duurzame interieur onder meer ook uitgerust met Uconnect radio met 7″ touchscreen, Apple CarPlay en Android Auto-voorbereiding, cruise control, Bluetooth®/Uconnect Live/USB/DAB+, ABS + EBD, 5 airbags, bandenspanningscontrolesysteem (TPMS), Brake Assist System en Elektronische stabiliteitscontrole (ESP). De compleet uitgeruste Fiat 500 Hybrid Launch Edition staat bij de Nederlandse Fiat dealer vanaf €19.235.

De Fiat Panda Launch Edition, ook voorzien van de duurzame stoelbekleding is verder onder andere uitgerust met automatische airconditioning, parkeersensoren, led-dagrijverlichting, spatbordverbreders, dakrails en een lederen stuurwiel en pookknopstaat. Hij staat vanaf maart voor €15.290 bij de Nederlandse Fiat dealer.

Lichtgewicht
De nieuwe lichtgewicht benzinemotor (slechts 77 kg) die in het Mild Hybrid-systeem wordt toegepast, is een 1-liter, driecilindermotor met een maximum vermogen van 70 pk (51 kW) bij 6.000 t/min en een maximum koppel van 92 Nm bij 3.500 t/min. Hij is gecombineerd met een nieuwe uitvoering van de handgeschakelde zesversnellingsbak. Het BSG-systeem is direct op de motor gemonteerd. De energie die het systeem tijdens het remmen en snelheid minderen regenereert, wordt opgeslagen in een lithiumaccu met een capaciteit van 11 Ah. Het elektrisch vermogen van maximaal 3.600 W wordt benut voor het herstarten van de verbrandingsmotor in de Stop&Start-modus en om extra kracht te leveren bij het accelereren.

Met deze technologie kan de verbrandingsmotor ook tijdens het rijden worden afgezet, bij snelheden onder de 30 km/h, door eenvoudig de versnellingsbak naar neutraal te schakelen. Het dashboard, dat informatie over het hybridesysteem geeft, meldt de bestuurder wanneer dit het beste kan gebeuren. Tijdens de coasting- of vrijloopmodus verzorgt de lithiumaccu de voeding van alle stroomverbruikers, zodat de bestuurder de volledige controle over de auto houdt.