de Formauto Junior, een schaalmodel auto die rijd op mierenzuur van Team FAST, studententeam van de TU Eindhoven (Automotive / Scheikundige Technologie) foto: TU/e, Bart van Overbeeke // Model Car on Formid Acid.

Een auto bouwen die rijdt op mierenzuur. Dat is de ambitie van Team FAST, een nieuw studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Mierenzuur kan als opslag dienen voor de milieuvriendelijke brandstof waterstof. Een auto op mierenzuur heeft daarom meerdere voordelen ten opzichte van bestaande waterstof- en elektrische auto’s. Vandaag zet het team de eerste, concrete stap met de presentatie van een schaalmodel van één meter groot dat eigenhandig rijdt op mierenzuur.

Team FAST presenteert vandaag
werkend schaalmodel als bewijs in het kleinde Formauto Junior, een schaalmodel auto die rijd op mierenzuur van Team FAST, studententeam van de TU Eindhoven (Automotive / Scheikundige Technologie) foto: TU/e, Bart van Overbeeke // Model Car on Formid Acid.

Met het gebruik van mierenzuur als brandstof hoopt TU/e-studententeam Team FAST de sterke punten van elektrische en waterstofauto’s te combineren, maar dan zónder de nadelen. Elektrische auto’s zijn afhankelijk van batterijen, en hebben daardoor een beperkt bereik. Met waterstof kan een elektrische auto langer doorrijden op één tank, maar waterstof heeft als nadeel dat het vervoer en opslag ervan duur is en dat het onder hoge druk vervoerd moet worden.

Bliksemsnel
Mierenzuur – zo genoemd omdat mieren en andere insecten het kunnen produceren – biedt de mogelijkheid om waterstof eenvoudig op te slaan. Met een chemische reactie, vorig jaar door TU/e-onderzoekers ontdekt, kan waterstof met CO2 bliksemsnel omgezet worden in mierenzuur, en andersom. Dankzij het vloeibare karakter van mierenzuur kun je waterstof dus makkelijk en goedkoop vervoeren.

Vergelijkbaar met benzine
Team FAST ziet mogelijkheden om deze reacties in een auto te laten plaatsvinden, waarbij je het waterstof gebruikt om een elektromotor aan te drijven. Mierenzuur zal daarom voor de consument vergelijkbaar zijn met het gebruik van benzine. Deze overeenkomst zorgt er bovendien voor dat het gebruik van mierenzuur makkelijk in de bestaande brandstofinfrastructuur kan worden overgenomen. Bovendien kan mierenzuur als energiedrager veel breder worden ingezet; energie uit zon en wind kan ook worden opgeslagen in mierenzuur en vervolgens gebruikt worden waar nodig.

 

de Formauto Junior, een schaalmodel auto die rijd op mierenzuur van Team FAST, studententeam van de TU Eindhoven (Automotive / Scheikundige Technologie) foto: TU/e, Bart van Overbeeke // Model Car on Formid Acid.
de Formauto Junior, een schaalmodel auto die rijd op mierenzuur van Team FAST, studententeam van de TU Eindhoven (Automotive / Scheikundige Technologie)
foto: TU/e, Bart van Overbeeke //
Model Car on Formid Acid.

Eerste auto op mierenzuur
Team FAST wil in 2017 ’s werelds eerste auto hebben die rijdt op mierenzuur. Dat doen ze door een bestaande waterstofauto om te bouwen. Vandaag presenteert het team het bewijs in het klein: een schaalmodel van één meter groot dat kan rijden op mierenzuur. Voor het eind van dit jaar hopen ze het rijden op mierenzuur in een bus te demonstreren.

50.000 euro
Team FAST is een team van 20 studenten, afkomstig van verschillende opleidingen. Met hun idee voor een auto op mierenzuur wonnen ze vorig jaar al een BRAINS-award voor duurzaamheid. Eind vorig jaar won het team een beurs van 50.000 euro in de Open Mind-competitie van Technologiestichting STW.

De presentatie van het schaalmodel vindt vanavond plaats in de Blauwe Zaal van het Auditorium op de campus van de TU Eindhoven. Aanvang 18.00 uur, deuren gaan om 17.30 uur open. Om hierbij aanwezig te zijn dient u zich via onderstaande contactgegevens aan te melden.