Voor alles is een eerste keer, zo ook voor volledig elektrisch rijden. Zijn de gunstige bijtelling en/of milieueffecten doorslaggevend in de keuze tot aanschaf of tellen ook de prestatie en het rijplezier mee? Ik besluit de auto te beoordelen op het laatste.

Rijdend naar Kia in mijn Volvo V70 merk dat ik een beetje zenuwachtig ben. Zal ik de elektrische auto wel direct zal snappen, en belangrijker beheersen. Een meevaller, de Kia e.Niro schakelt automatisch. Naast het ‘gas’pedaal zit zoals gebruikelijk een rempedaal. Ik krijg uitgelegd dat ik daar echter zo weinig mogelijk mee moet remmen. Aan het stuur zitten twee zogeheten ‘flippers’, door deze te bedienen wordt met links de remkracht vergroot en met rechts verminderd of opgeheven. Deze regeneratieve remtechniek zorgt ervoor dat de accu tijdens het remmen bijgeladen wordt. We rijden even een mini testrondje om dit onder de knie te krijgen en dan mag ik gaan. Hoewel ik het eerste uur heel bewust ben van wat ik moet doen, merk ik daarna dat het automatisme van met de voet remmen afneemt en mijn handen het overnemen. Overigens merk ik een paar dagen later op dat volgens de controleweergave in het dashboard ook de voetrem regenereert en dat bij het flipperen geen remlicht aangaat, tenzij je echt hard afremt. Ik gebruik de flippers verder zoals je ‘remt op de motor’.

Ondertussen is allang opgevallen met hoeveel kracht de Kia op trekt. De auto glijdt van 0 tot 100 in 7,8 seconden en je merkt er bijna niks van: geen hikje, trilling, ronkende motor of doordraaiende toerenteller. Die stilte maakt ook dat ik een externe graadmeter voor mijn snelheid mis, ik zet de limitscontrole aan om te zorgen dat ik de 204 paarden een beetje in toom houd. De auto plakt lekker op de weg, maar is minder goede vrienden met slecht wegdek en hobbels.

Als ik met mijn gezin in de auto zit, valt op dat ik door de stilte van de motor geen enkele extra moeite hoef te doen om mijn kinderen op de achterbank te verstaan. De 4 beker/fleshouders op de achterbank wijzen erop dat de Kia niet alleen aan het comfort van de bestuurder heeft gedacht. Mijn langste zoon van 1m85 heeft zelfs voldoende beenruimte als de bestuurdersstoel volledig naar achterstaat. Ook De JBL-speakers zijn zo in te stellen dat door de hele auto het geluid prima klinkt.

Laden
Bij mijn eerste poging om te laden bij een snellaadpunt blijkt dat de paal geen stroom wil afgeven. Ik probeer een paal ernaast en daar laadt de auto zonder problemen in de tijd van een beker koffie ruim 100 km extra. Ik lees op een forum dat dit een bekend verschijnsel is, wordt aan gewerkt. Ik probeer ook keer een normaal laadpunt bij een supermarkt. Daar tank ik in een kwartiertje 2% bij. Niet echt de moeite om het snoer voor uit de auto te halen, maar verder is het ook daar zo eenvoudig als wat. Ik heb geen wallbox, maar de auto wordt geleverd met een apart snoer voor laden op netstroom. Daar koop ik dan toch eerst maar een verlengsnoer voor, die wat meer spanning aan kan. In mijn regio (rondom Ede) is publiek laden geen enkel probleem. Toevallig moet ik naar de kop van Schouwen-Duivenland, waar slechts 2 laadpalen blijken te staan. Zo’n extra snoer voor laden bij iemand thuis, komt dan dus ook goed van pas. Met een klein beetje vooruitdenken hoef je met een actieradius van 455 kilometer in ideale omstandigheden echter nooit met een lege batterij stil te staan.

Assistentie
De Kia e.Niro is net zoals de meeste moderne auto’s voorzien van rij-assistenties. De assistentie is zo geprogrammeerd dat deze elke keer bij het starten volledig staat ingeschakeld. Je kunt deze voor (een deel van) een rit uitzetten maar definitief uitschakelen lukt niet. Als ik het er over heb met mensen, blijkt dat de weerstand tegen begeleid rijden groot is. Zelf vind ik het vooral handig. Op de Kia site wordt in animaties duidelijk uitgelegd wat elke assistent voor je kan betekenen. Naast de bekende rijhulp als (adaptieve) Cruise controle en de Parkeercamera, biedt de Kia ook Dodehoekdetectie (je wilt nooit meer zonder!) autonome Noodrem- en een vrij duidelijk merkbare Rijnbaanvolgassistentie. Nieuw voor mij is de “Kruisend verkeersdetectie” achter, die heel handig blijkt als je vanaf een oprit net niet genoeg zicht hebt op de straat. En de Grootlicht assistent die automatisch je groot licht dempt, zodra er andere auto’s gesignaleerd worden of je een verlicht gebied in rijdt. Behoorlijk ideaal in theorie, maar in mijn ervaring reageerden de sensoren niet bij tegenliggers met gele koplampen.

Conclusie: rijd lekker, zit lekker, mijn oren vinden het lekker en alle assistenten zijn aangenomen. Wat een heerlijke ontspannen auto, met een lekker pittig karakter. Na de testperiode lever ik met tegenzin de sleutels weer in.

Yvonne Pijnacker schreef de rij impressie voor de rubriek vrouw aan het stuur – https://vrouwaanhetstuur.nl
Fotografie: HuubKPhoto.com

Technische specificaties

Rij impressive: Kia e.Niro 64kWh ExecutiveLine
Motor: Permanente magneet AC synchroonmotor
Vermogen: 150 kWh/ 204 pk
Transmissie: Vaste overbrenging
Gem. verbruik: 15,9 kWh/100km
CO2-uitstoot: 0 gr/km
Actieradius: 455 km (volgens WLTP)
Topsnelheid: 167
0-100-acceleratie: 7,8 seconden
Bagageruimte: 451 tot 1.405 liter
L x b x h: 4.375 x 1.805 x 1.560
Massa leeg: 1.712 kg
Vanafprijs: € 42.510,00
Prijs testmodel: € 45.510,00