Mercedes-Benz GLA & CLA 250 e; Kraftstoffverbrauch kombiniert: 1,8-1,5 l/100 km, Stromverbrauch kombiniert: 16,1-15,1 kWh/100 km, CO2-Emissionen kombiniert: 42-35 g/km Mercedes-Benz GLA & CLA 250 e; Combined fuel consumption: 1.8-1.5 l/100 km, combined electrical consumption: 16.1-15.1 kWh/100 km, combined CO2 emissions: 42-35 g/km

Onder het EQ Power-label breidt Mercedes Benz Cars zijn aanbod van plug-in hybrids consequent verder uit. Door een slimme combinatie van verbrandingsmotor met e-motor weet Mercedes het brandstofverbruik onder de 1 liter per 50 kilometer te houden.

Met de diverse varianten van de CLA 250 completeert Mercedes-Benz het aanbod van EQ Power-modellen in de compacte auto-familie met hybride aandrijfsysteem van de derde generatie. De nieuwe modellen kunnen komend voorjaar worden besteld, de marktintroductie zal enkele weken later plaatsvinden.

Bij de nieuwe compact cars met EQ Power staan (elektrisch) rijplezier en gebruiksgemak op de voorgrond. Dit wordt geïllustreerd door de highlights van de modellen:

• Elektrische actieradius van 71-79 km (NEDC).
• Elektrisch vermogen 75 kW.
• Systeemvermogen 160 kW.
• Systeemkoppel 450 Nm.
• Wisselstroom (AC) laadsysteem tot 7,4 kW.
• Gelijkstroom (DC) laadsysteem tot 24 kW.
• Vrijwel geen beperkingen qua bagageruimte.

De compact cars van Mercedes-Benz hebben dwars geplaatste motoren. Voor de automatische transmissie met dubbele koppeling 8F-DCT werd een compacte hybride aandrijfunit ontwikkeld volgens dezelfde technische principes als bij de automatische transmissies van de modellen met in lengterichting geplaatste motoren. Het betreft hier een permanent-synchroonmotor die aan de binnenzijde is gemonteerd. De stator is vast geïntegreerd in de aandrijfunit, terwijl de verliesarme natte koppeling in de rotor van de elektromotor is ingebouwd. De vraaggestuurde stator- en rotorkoeling maken het mogelijk om zonder problemen het piek- en continuvermogen van de elektromotor te gebruiken.

Voor het eerst bij een model van Mercedes-Benz wordt de verbrandingsmotor uitsluitend door de elektromotor gestart; de compacte hybrids beschikken niet over een aparte 12V-startmotor.

Hoog systeemvermogen zorgt voor veel rijplezier
De elektromotor heeft een vermogen van 75 kW. Samen met de 1,33 liter viercilindermotor levert dit een systeemvermogen van 160 kW (218 pk) en een systeemkoppel van 450 Nm op. De EQ Power-technologie van de elektromotor zorgt voor indrukwekkende prestaties: de A 250 e heeft slechts 6,6 seconden nodig om van 0 naar 100 km/ h te accelereren en de topsnelheid bedraagt 235 km/h (zie volgende pagina voor meer informatie).

Een lithium-ion-hoogvoltage-accu met een totale capaciteit van circa 15,6 kWh doet dienst als energieopslagunit. De nieuwe compacte modellen kunnen worden opgeladen met wissel- of gelijkstroom. In de rechter zijkant van de auto’s bevindt zich een laadaansluiting. De compacte plug-in hybrids kunnen via een 7,4 kW wallbox met wisselstroom (AC) binnen 1 uur en 45 minuten worden opgeladen van 10 naar 100% SoC (Status of Charge). Bij DC-laden met 24 kW bedraagt de laadtijd ongeveer 25 minuten van 10 tot 80% SoC.

De accu’s zijn afkomstig van de 100% Daimler-dochter Deutsche ACCUMOTIVE. De hoogvoltage-accu is watergekoeld en weegt circa 150 kg.

Gecombineerd brandstofverbruik / CO2-emissie / stroomverbruik
Mercedes CLA 250 e Coupé:
brandstofverbruik = 1,5-1,4 l/100 km
CO2-emissie: 35-31 g/km
stroomverbruik: 15,1-15,0 kWh/100 km

CLA 250 e Shooting Brake:
brandstofverbruik: 1,6-1,4 l/100 km
CO2-emissie: 37-33 g/km
stroomverbruik: 15,4-14,8 kWh/100 km

GLA 250 e:
brandstofverbruik: 1,8-1,6 l/100 km
CO2-emissie: 42-38 g/km
stroomverbruik: 16,1-15,5 kWh/100 km