Frivoliteit, dat is niet het eerste begrip dat in je opkomt wanneer je denkt aan een serieus merk als Mercedes-Benz. Het gooide echter het roer om met de vorige A-Klasse en de daarvan afgeleide CLA, die in de AMG-versie zelfs stoute trekjes krijgt. Wat heet, het topmodel blijkt onthutsend snel. We testen een vier jaar jonge CLA 45 AMG van Autoparc, Alphen aan den Rijn met een heel arsenaal aan opties geeft de term ‘vermaak’ een nieuwe dimensie.

Nog maar een jaar of wat geleden hoefde je als fabrikant met een compacte sedan niet aan te komen. Zo’n model viel hooguit nog in genade bij de laatste generatie senioren die zich niet in een SUV ‘met fijne hoge zit’ had laten praten. Best verrassend derhalve dat Mercedes-Benz in 2013 op de proppen kwam met de CLA, een derivaat van de A-Klasse. Heel zuiver gezien moet je spreken van een vierdeurs coupé, oneerbiedig gezegd een ‘gekrompen’ CLS, wat je direct afleest aan de aflopende daklijn en de portierruiten zonder frame. Variërend op een thema verscheen hij zelfs als Shooting Brake, met stationcarachtige eigenschappen. In dit artikel figureert echter de versie zonder vijfde deur, een gedrongen en toch elegante verschijning met een bijna sensuele lijnvoering. Hij oogt compact, maar de daadwerkelijke dimensies weerspreken dat. Ter illustratie: hij valt maar een decimeter korter uit dan de 200-serie van Mercedes-Benz in de jaren tachtig. Andere tijden, maar toch.

Witte raaf

Autoparc in Alphen aan den Rijn zette een bijzonder smakelijke CLA klaar, een 45 AMG met een machtige biturbomotor in het vooronder. Een witte raaf, deze uitvoering, zeker in origineel Nederlands gekentekende hoedanigheid. De eerste eigenaar had in ieder geval geen last van de typische zuinigheid, die zo in onze volksaard ligt, want deze CLA zit bomvol opties en dan moet je bedenken dat die zich bij een Mercedes-Benz duur laten betalen. Adaptieve bi-xenonkoplampen, 19-inch wielen, een panoramisch schuifdak, stoelverwarming, een multimediasysteem, elektrische bestuurdersstoelverstelling, LED-sfeerverlichting in de cabine, bruin leder op zowel de stoelen als het dashboard; de lijst is te lang om op te noemen. Een automatisch noodstopsysteem, een parkeerpakket, een grootlicht assistent en een waarschuwing voor achterliggers die niet meer tijdig kunnen remmen waken over de veiligheid.

Gekriebel

Het panoramadak mag een zegen heten, zonder beland je in een vrij donker hol, wat ligt aan een combinatie van een zwarte hemel en een klein glasoppervlak met achter een extra tint. Met een flitsend gestileerd dashboard, hoogwaardige materialen en zacht LED schijnsel schept de CLA echter een exclusieve ambiance, waarbij de dikke strook hout voor je neus een even verrassende (in zo’n sportieveling) als smaakvolle toevoeging vormt. Ergonomisch blijkt de cockpit niet volmaakt, want om de ruitenwissers te bedienen moet je je hand van het – heerlijk aangrijpende – sportstuur halen en de lichtschakelaar houdt zich angstvallig verscholen linksonder. Het grafisch fraai uitgevoerde infotainmentsysteem voelt niets van vingers, maar laat zich wel snel en adequaat bedienen via een schijf in de middenconsole. Op de multi-instelbare sportstoelen vind je een uitstekende zit, zonder dat ze je nu echt op een kuipvorm trakteren. Achterin treffen de benen het beter dan het hoofd, dat al gauw gekriebel door de hemelbekleding ervaart. De bankleuningen kunnen plat voorover, mocht de forsbemeten kofferruimte van 470 liter onverhoopt tekortschieten.

Sportwagens voor schut

AMG betekent bij Mercedes-Benz een ultrapotente motor en een bijpassend, straffer afgestemd onderstel met extra daadkrachtige remmen. Die laatste laten zich inderdaad niet onbetuigd en bochten verslinden bevalt deze rappe voorwielaandrijver ook wel. Hij zet bij het insturen gretig de aanval in, blijft vlak en verliest door de superstijve koets volstrekt energie. Tegelijkertijd wilden de ingenieurs de inzittenden niet irriteren met een plankharde vering en een hypernerveuze besturing, wat in zekere zin compromissen betekende, die 95 procent van de klanten echter zullen appreciëren. Ook de aandrijflijn werkt geenszins op de zenuwen, terwijl deze CLA toch echt tot de categorie ‘grote stappen, snel thuis’ behoort. Twee kleine turbo’s zorgen ervoor dat de dreigend grommende tweeliter viercilindermotor vloeiend en niet te explosief reageert, maar intussen ademstokkende acceleraties mogelijk maakt. Het kost de toch 1.485 kilogram wegende CLA nog geen vijf tellen om van 0 naar 100 km/h te sprinten en daarmee zet je een hoop sportwagens voor schut. Probeer je dat veelvuldig uit, dan ga je het beloofde verbruik van 1:14 bij lange na niet halen. 1:11 zit er echter wel in wanneer je het genieten tot de speciale momenten bewaart en dat is lang niet gek voor zo’n supersonisch apparaat. Tel daarbij op de Mercedes-Benz-kwaliteit en de reeds gedane, flinke afschrijving, dan mag je stellen dat je niet hard hoeft te bloeden om je – desgewenst met grote haast – in iets heel exclusiefs te verplaatsen. Dat ligt er niet te dik bovenop, wat de meeste Nederlanders prettig zullen vinden.

[Met dank aan Autoparc, Alphen aan den Rijn]

Technische specificaties

Gereden model:           Mercedes-Benz CLA 45 AMG (2015)
Motor:                         4-cilinder benzine, 1991 cm3, 2 turbo’s
Vermogen:                   360 pk bij 6000 tpm
Transmissie:                 7-trapsautomaat
Gem. verbruik:             6,9 l/100 km
CO2-uitstoot:               165 g/km
Actieradius:                  812 g/km
Topsnelheid:                250 km/h
0-100-acceleratie:        4,6 s
Bagageruimte:              470 liter
L x b x h:                       463,0 x 177,7 x 143,2 cm
Massa leeg:                  1.485 kg
Kilometerstand:            75.453 km
Garantie:                      6 maanden
Prijs:                            € 36.995