Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ (2019), selenitgrau;Kraftstoffverbrauch kombiniert: 9,3 l/100 km, CO2-Emissionen kombiniert: 212 g/km* Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ (2019), selenite grey;Combined fuel consumption: 9.3 l/100 km, combined CO2 emissions: 212 g/km*

Mercedes-AMG start met de GLE 53 4MATIC+ (brandstofverbruik gecombineerd: 9,3 l/100 km, CO2-uitstoot gecombineerd: 212 g/km)[1] zijn Performance-aanbod voor de nieuwe generatie GLE. De basis voor de kenmerkende AMG-rijdynamiek leggen de 320 kW/435 pk krachtige 3,0-liter zescilinderlijnmotor, de volledig variabele vierwielaandrijving, de soepele negentraps automatische transmissie, de AMG-rijprogramma’s en het AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel met luchtvering, gebaseerd op AMG RIDE CONTROL+ met elektromechanische stabilisatie. Dankzij de AMG-grille met 15 verticale spijlen wordt al bij de eerste aanblik duidelijk dat het model tot de AMG-familie behoort. Talrijke opties zoals de inschakelbare Performance-uitlaat of de AMG-stuurschakelpaddles maken de rijbeleving nog emotioneler.

“Als uitvinder van de Performance-SUV is het voor ons belangrijk om ook met de nieuwe generatie GLE koploper te zijn op het gebied van innovatie, rijdynamiek, individualiteit en design. De eerste stap hiervoor is de nieuwe Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+, waarmee we onze klanten meer vermogen dan bij de voorganger en ook onze volledig variabele vierwielaandrijving bieden. Niet in de laatste plaats door zijn markante grille laat onze nieuwe GLE 53 zien, een volwaardig lid van de AMG-familie te zijn”, aldus Tobias Moers, directievoorzitter van Mercedes-AMG GmbH.

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ 19

Allemaal op een rij: zescilindermotor met dubbele oplading
Het hart wordt gevormd door de geëlektrificeerde 3,0-liter motor met dubbele oplading door een uitlaatgasturbo en een ondersteunende elektrische compressor. De zescilinderlijnmotor levert 320 kW/435 pk vermogen en 520 Nm koppel. Zijn EQ Boost startdynamo levert tijdelijk 16 kW extra vermogen en 250 Nm extra koppel. Daarnaast voorziet hij ook het 48V-boordnet van stroom.

De EQ Boost startdynamo combineert een startmotor en een dynamo tot een krachtige elektromotor die tussen de motor en de transmissie is geplaatst. Deze innovatie alsmede het intelligente opladen met behulp van een ondersteunende elektrische compressor en een uitlaatgasturbo dienen allemaal hetzelfde doel: een verdere verbetering van de bekende AMG-performance en rijdynamiek bij een gelijktijdige reductie van brandstofverbruik en emissie. Met succes: de GLE 53 4MATIC+ accelereert in slechts 5,3 seconden van 0 naar 100 km/h en bereikt een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h.

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ 20

Genoeg druk: ondersteunende elektrische compressor
De ondersteunende elektrische compressor bouwt zonder vertraging een hoge laaddruk op tot het moment waarop de grote uitlaatgasturbo zijn werk gaat doen. Als gevolg hiervan reageert de 3,0-liter motor uiterst spontaan en zorgt voor een dynamische respons zonder dat er sprake is van een ‘turbogat’. De rustige loop van de zescilinderlijnmotor is een extra bonus.

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ 21

Volop spanning: 48V-boordnet
De EQ Boost startdynamo kan echter nog meer. Hij levert ook de stroom voor het 48V-boordnet. Het conventionele 12V-net wordt eveneens van stroom voorzien door het nieuwe netwerk met een DC/DC-omvormer. Dankzij de 48V-accu wordt de totale accucapaciteit in de auto verhoogd, waardoor er meer elektrische energie beschikbaar komt. Bijkomend voordeel: voor hetzelfde vermogen is slechts een kwart van de stroom van een conventioneel systeem vereist. Als gevolg daarvan is de bedrading dunner en zodoende lichter, wat indirect bijdraagt aan een lager brandstofverbruik. Het bestaande 12V-net levert stroom voor onder meer de verlichting, de cockpit, de infotainmentdisplays en de regeleenheden.

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ 22

Ook als hybride dankzij EQ Boost startdynamo
De EQ Boost startdynamo is een centraal bestanddeel van het 48V-net en wordt niet alleen gebruikt als dynamo, maar vervult ook hybride functies. Dit zorgt voor brandstofbesparingen die tot dusver alleen konden worden gerealiseerd met hybride technologie met een hoog voltage. Ook de regeling van het stationair draaien vindt voor het eerst via de EQ Boost startdynamo plaats.

Tot de hybride functies behoren de boost met 16 kW extra vermogen en 250 Nm extra koppel, de recuperatie, de verschuiving van het laadpunt, de ‘zeil’-modus en de nauwelijks waarneembare herstart van de motor bij het motor start-stopsysteem.

Omdat er geen aandrijfriemen meer nodig zijn voor de nevenaggregaten aan de voorzijde van de motor, is ook de lengte van de nieuwe zescilinder in vergelijking met conventionele zescilinderlijnmotoren aanzienlijk verminderd. Hierdoor is ruimte ontstaan voor een uitlaatgasnabehandelingssysteem dat in de buurt van de motor is geplaatst en daardoor bijzonder efficiënt werkt. Alleen het partikelfilter is nog een deel van de uitlaatgasreiniging dat zich in de bodemplaat bevindt.

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ 23

Voor een bijzondere geluidsbelevenis zorgt de als optie leverbare inschakelbare AMG Performance-uitlaat. De variabel verstelbare uitlaatgaskleppen bieden de mogelijkheid om de klank van de auto met een druk op de knop te laten veranderen. Afhankelijk van het rijprogramma varieert de sound van terughoudend comfort tot maximale emotionaliteit.

Snel geschakeld: AMG SPEEDSHIFT TCT 9G
Voor een emotionele schakelbelevenis met extreem korte schakeltijden zorgt de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G negentraps automatische transmissie, waarbij TCT staat voor Torque-Clutch Transmission. Deze is optimaal op de motor afgestemd en belooft soepel wegrijden en snel schakelen zoals dat typisch is voor AMG, of er nu automatisch of via de stuurschakelpaddles geschakeld wordt. Met name in het rijprogramma ‘Sport+’ en in de handmatige modus reageert de transmissie zeer snel. Meerdere versnellingen terugschakelen maakt snelle tussensprints mogelijk, terwijl de tussengasfunctie voor een bijzonder opwindende rijervaring zorgt.

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ 24

AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving
De nieuwe GLE 53 4MATIC+ is voorzien van de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met het oog op maximale tractie en dynamiek. De intelligente regeling verbindt de permanent aangedreven achteras variabel met de vooras en berekent continu de optimale koppelverdeling, afhankelijk van de rijsituatie en de wensen van de bestuurder. Zo zorgt de vierwielaandrijving niet alleen voor meer tractie en een betere dwarsdynamiek, maar verbetert het ook de langsdynamiek. Het resultaat: een nog krachtiger acceleratie vanuit stilstand en bij tussensprints.