Mercedes wil duidelijk een statement maken met de AMG GLA 45. Zelfs het basismodel met 285 kW (387 pk) is al krachtiger dan het vorige model. Daar waar andere fabrikanten downsizen en zich vol op elektrisch storten, denkt Mercedes aan de Petrolheads door een dikke gespierde AMG te brengen. Dank daarvoor!

Het S-model met een vermogen van 310 kW (421 pk) staat garant voor een aanzienlijk hoger prestatieniveau. De actieve, volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ geeft het vermogen wiel-selectief door aan de achteras via AMG TORQUE CONTROL en vormt zo de basis voor de beste tractie onder alle rijomstandigheden. Dit wordt mogelijk gemaakt door een nieuw achterasdifferentieel met twee lamellenkoppelingen – één voor elk achterwiel. De automatische transmissie met dubbele koppeling AMG SPEEDSHIFT DCT 8G verdeelt het vermogen binnen een fractie van een seconde, al naargelang de rijsituatie.

“De tweede generatie van onze zeer succesvolle compacte sportmodellen is compleet. De Mercedes-AMG GLA 45 en GLA 45 S beschikken nu ook over onze innovatieve viercilinder turbomotor, waarmee we op kop gaan in dit segment. Bovendien is de nieuwe GLA 45 niet alleen aanzienlijk dynamischer dan zijn voorganger, maar hij biedt ook meer praktisch gebruiksgemak, waardoor hij een dynamische, lifestyle-georiënteerde doelgroep aanspreekt”, aldus Tobias Moers, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-AMG GmbH.

Een innovatie die een substantiële bijdrage levert aan de unieke rijervaring is de actieve, volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+: dit systeem biedt een selectieve vermogensverdeling over de achterwielen via AMG TORQUE CONTROL. Dit betekent dat het vermogen op flexibele wijze over het linker- en rechterachterwiel wordt verdeeld, afhankelijk van de rijsituatie – wat resulteert in een optimale tractie, ongeacht de toestand van het wegdek en de route die wordt afgelegd. Dit wordt mogelijk gemaakt door een nieuw ontwikkeld achterasdifferentieel met twee lamellenkoppelingen, die selectief de vermogensafgifte aan elk achterwiel regelen.

Mercedes AMG GLA 45 voor Petrolheads 8

Nieuwe viercilinder turbomotor met een topvermogen
Met een vermogen tot 310 kW (421 pk) is de volledig nieuwe Mercedes-AMG 2,0 liter motor momenteel de krachtigste viercilinder met turbo ter wereld die in serie wordt geproduceerd. Mercedes-AMG heeft het vermogen van de vorige motor met 30 kW (40 pk) verhoogd. Ook het maximumkoppel is toegenomen, van 475 naar maar liefst 500 Nm.

De viercilindermotor levert uiterst dynamische prestaties in twee vermogensvarianten: het 310 kW (421 pk) sterke S-model en het 285 kW (387 pk) sterke basismodel. De nieuwe compacte sportmodellen accelereren van 0 tot 100 km/h in recordtijd: de GLA 45 S 4MATIC+ heeft hiervoor slechts 4,3 seconden nodig, het basismodel GLA 45 4MATIC+ 4,4 seconden. De topsnelheid van het basismodel is elektronisch begrensd op 250 km/h, terwijl het S-model af fabriek een topsnelheid van 270 km/h heeft.

Afgezien van de vermogenscijfers maakt de nieuwe motor ook indruk met zijn onmiddellijke respons. Om dat te realiseren, werd de koppelkromme zorgvuldig uitgebalanceerd (‘torque shaping’): het maximumkoppel van 500 Nm (480 Nm bij het basismodel) is beschikbaar over een toerenbereik van 5.000-5.250 t/min (4.750-5.000 t/min bij het basismodel). Met deze configuratie hebben de AMG-technici een vermogensafgifte bereikt die vergelijkbaar is met die van een zuigmotor.

Motorconstructie met intelligente details
De nieuwe motor kenmerkt zich door tal van intelligente constructiedetails. In vergelijking met de eveneens overdwars geplaatste viercilinder in de 35-modellen, is de nieuwe motor 180 graden om zijn verticale as gedraaid. Dit betekent dat de turbolader en het uitlaatspruitstuk nu aan de achterzijde zijn geplaatst, aan de zijkant van het schutbord als je van achteren kijkt. Het inlaatsysteem is dus aan de voorkant gepositioneerd. Deze configuratie maakt een zo vlak mogelijk en daardoor aerodynamisch gunstig frontdesign mogelijk. Daarnaast maakt deze lay-out een luchtcirculatie met kortere afstanden en minder verstoringen mogelijk – zowel aan de inlaat- als uitlaatzijde.

De nieuwe twinscroll-turbo combineert een optimale respons bij lage toerentallen met een hoog vermogen in het bovenste toerengebied. Daarnaast beschikken de assen van de compressor en de turbine voor het eerst over rollagers, waardoor de mechanische frictie in de turbo tot een minimum wordt beperkt. De turbo reageert zodoende sneller en bereikt zijn topsnelheid sneller – met maximaal 169.000 t/min. Met een maximale laaddruk van 2,1 bar is de 2,0 liter viercilinder turbomotor ook in dit opzicht toonaangevend in zijn segment. Door de elektronisch gestuurde wastegate (uitlaatgasontlastklep) kan de laaddruk nog nauwkeuriger en flexibeler worden geregeld, terwijl het reactievermogen wordt geoptimaliseerd, vooral bij het accelereren vanuit deellast. Daarbij wordt rekening gehouden met tal van parameters.

Versterkte carrosserie
De AMG-ontwikkelaars hebben de carrosserie rigoureus versterkt, omdat deze de basis vormt voor de precieze stuureigenschappen en de richting- en camberstabiliteit, ook bij hoge snelheden. Een lichtgewicht aluminium plaat die onder de motor is vastgeschroefd, bekend als de ‘torsieplaat’, verhoogt de torsiestijfheid aan de voorzijde van de auto. Bovendien verbeteren diagonale steunen aan de voor- en achterzijde van het onderstel de stijfheid nog verder. Het resultaat: aanzienlijk minder torsiebewegingen in langs- en dwarsrichting en dus minder rol- en duikbewegingen in de bochten, bij het remmen en bij lastwisselingen.

Atletisch en gespierd uiterlijk
Ook het exterieur van de nieuwe GLA 45 wekt emotie op: de lange motorkap met powerdomes, de compacte raamsectie en de gespierde schouderpartij boven de wielkasten laten duidelijk zien dat dit model over sportwagengenen beschikt. De AMG-grille met verticale lamellen maakt duidelijk dat de nieuwkomer tot de AMG Performance-familie behoort. De high-performance led-koplampen behoren tot de standaarduitrusting. De opvallende uitstraling van de auto wordt ook versterkt door de voorspatschermen met brede wielkasten en de grote luchtinlaten met inzetstukken in de lamellen in zilverchroom. De frontsplitter in zilverchroom dient om de luchtstroom en daarmee de aeroperformance te optimaliseren.

Van opzij gezien vallen vooral de aerodynamisch geoptimaliseerde 19 inch tienspaaks lichtmetalen velgen (S-model 20 inch vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen) en de dorpelverbreders met inzetstukken in zilverchroom of hoogglanzend zwart (optioneel) op. Als optie kan deze compacte Performance-SUV ook worden uitgerust met 21 inch lichtmetalen velgen.

Het achteraanzicht wordt gekenmerkt door twee ronde dubbele uitlaatsierstukken (82 mm diameter) en de brede achterskirt. Het S-model onderscheidt zich door de grotere, ovale uitlaatsierstukken met een diameter van 90 mm, die vanbinnen geribbeld zijn en het opschrift ‘AMG’ dragen. De brede uitstraling van de achterzijde wordt verder benadrukt door de smalle tweedelige achterlichten. De diffusor met vier verticale vinnen draagt bij aan de verbeterde aeroperformance. De spoilerrand op het dak in carrosseriekleur vormt de finishing touch.

Nauwe samenwerking tussen mens en machine in het interieur
Met zijn sportieve aankleding en het infotainmentsysteem MBUX creëert het hoogwaardige interieur een nauwe band tussen mens en machine. De bestuurder en voorpassagier zitten in een actieve houding op sterk geprofileerde sportstoelen die een uitstekende zijdelingse ondersteuning bieden. AMG Performance-stoelen kunnen als optie worden besteld. De standaardbekleding in een combinatie van lederlook ARTICO en microvezel DINAMICA zwart is tijdloos en zet typische AMG-accenten met de dubbele siernaden in rood. De rode designo veiligheidsgordels zijn daarop afgestemd, net als het sierdeel van het dashboard in AMG-carbonlook. De verchroomde luchtuitstroomopeningen zijn eveneens opgewaardeerd met een rode ring. Als alternatief is er bekleding in lederlook ARTICO nevagrijs/zwart met dubbele siernaden in middengrijs en een sierdeel in dwarsgeslepen licht aluminium leverbaar. Optioneel is er ook keuze uit vier lederen bekledingen.