McLaren Special Operations keert terug naar Concours d’Elegance Pebble Beach om nieuwe modellen te tonen

Drie jaar na zijn lancering op het Concours d’Elegance van Pebble Beach, keert McLaren Special Operations (MSO) terug naar de fairway van de18e hole tijdens het beroemde Pebble Beach automotive weekend met unieke uitvoeringen van de McLaren P1™ en de onlangs gelanceerde MSO 650S Spider.

McLaren Special Operations, de maatwerkdivisie van het merk, werd gelanceerd in 2011 en biedt een volledige personalisatieservice voor McLaren-eigenaren. De speciale divisie is voortgekomen uit McLaren’s Customer Care-programma, dat meer dan 20 jaar geleden ontstond ten tijde van de McLaren F1 straatauto. De afdeling verzorgt nog steeds het onderhoud voor eigenaren van deze gekoesterde F1’s, zoals het inmiddels ook maatwerk levert voor alle andere modellen van McLaren.

McLaren toont op Pebble Beach een P1™ die in opdracht van een Noord-Amerikaanse klant is gebouwd. De uitvoering beschikt over een breed scala aan op maat gemaakte opties, waardoor de auto zich subtiel onderscheidt van andere P1’s. Het is voor de eerst dat deze auto in het openbaar is te zien. Door de aerodynamische vorm van de baanbrekende P1 te benadrukken met de beroemde McLaren oranje-lak, is het debuut van deze McLaren P1 op Pebble Beach er een die duidelijk maakt wat voor mogelijkheden MSO te bieden heeft.

Dit unieke exemplaar van de 916 pk sterke en 347 km/h snelle hypercar onderscheidt zich op een subtiele wijze van de tot nu toe 170 gebouwde P1’s. Aan de voorzijde springt een zilveren afwerking van de aluminium radiatorroosters onder de glimmende, koolstofvezel bumper in het oog. Daarboven siert een McLaren-oranje logo de motorkap. Nader bekeken zijn deze subtiele en weloverwogen upgrades terug te vinden op de gehele auto, waardoor een werkelijk schitterend en uniek exemplaar is ontstaan.

De carrosserie is uitgevoerd in de exclusieve kleur Stirling Grey, met zijn rijke metallic glans, aangevuld met glimmend koolstofvezel, en diverse McLaren oranje-accenten. Van opzij gezien vallen de in McLaren’s klassieke kleur afgewerkte remklauwen achter de in carrosseriekleur gespoten lichtmetalen wielen op, terwijl het idee van het  oranje P1-logo op de achterste wielkuipen afkomstig is van de aanduiding zoals toegepast op de testauto’s tijdens de ontwikkelingsfase van de McLaren P1™.

De toch al spectaculaire achterkant van de auto wordt nog spectaculairder door plaatsing van 24-karaat gouden hitteschilden rond de motorruimte en uitlaat. Het materiaal, gebruikt op de compromisloze McLaren F1 in de jaren 90 en sindsdien nog steeds gebruikt op McLaren formule 1-auto’s, vanwege zijn reflecterende en hittebestendigheid kwaliteiten, steekt af tegen de donkere lak en het in satijnnikkel afgewerkte Stealth Pack.

Het bovenste vlak van de uit twee delen bestaande achtervleugel is afgewerkt in de carrosseriekleur, terwijl het onderste deel van kaal koolstofvezel is. Deze kleurstelling versterkt de ‘bommenwerper-achtige’ verschijning. Dit alles komt bovenop de diverse  details in McLaren oranje, zoals de bovenste delen van de zuigers van de vleugel. Een op maat gemaakte aluminium rooster is boven de koolstofvezel bumper gemonteerd en wordt omlijst door de iconische LED-achterlichten.

Het interieur is afgestemd op de persoonlijke smaak van de eigenaar met rijkelijk gebruik van koolstofvezel en Alcantara ®. Deze materialen zijn ook toegepast op het op maat gemaakte MSO-stuurwiel. De lichtgewicht koolstofvezel kuipstoelen zijn uitgerust met vierpuntsgordels, terwijl verdere subtiele contrasterende details zijn aangebracht zoals stiksels in de kleur Stone Grey en McLaren oranje-accenten op de middenconsole. De speciale en in satijnnikkel afgewerkte luchtroosters tonen sterke overeenkomsten met de uitlaatmonden aan de achterkant van de auto.

MSO laat meer zien dan de bijzondere P1. Ook komt de afdeling met een unieke versie van de MSO 650S Spider, ontworpen in samenwerking met McLaren Newport Beach en McLaren Automotive Design Director Frank Stephenson. Deze MSO 650S Spider is gebaseerd op de reeds exclusieve MSO 650S, die vorige maand debuteerde op het Festival of Speed in Goodwood. Het gaat om een van slechts 50 exemplaren met een unieke stylingupgrade, inclusief glanzend koolstofvezel. De auto heeft er een subtiele en doelmatige uitstraling door gekregen.

De buitenkant is afgewerkt in Cerulean Blue, een speciaal door MSO ontworpen heldere en opvallende laklaag met een zware metallic vlok voor een extra diepe glans onder de Californische zon. Deze speciale kleur contrasteert met de koolstofvezel details in de voorbumper, de luchtinlaten aan de zijkant van de auto, op het middelste gedeelte van de achterbumper en de grote MSO-diffuser. Het design van de buitenzijde is verder nog aangepast door het gebruik van chroom op de uitlaatmonden en de 10-spaaks superlichtgewicht lichtmetalen wielen.

Het interieur is bekleed met carbonzwart leder met contrasterende, blauwe stiksels, die doorlopen op het stuurwiel, dashboard en deuren. De stoelen zijn voorzien van een in de hoofdsteunen geborduurd McLaren-logo en van de blauwe contrasterende stiknaden op de buitenste delen van de stoelen. Met geopende deur is de koolstofvezel dorpel met MSO-logo te zien, waarmee extra aandacht wordt gevestigd op het lichtgewicht MonoCell chassis, terwijl carbon upgrades aanwezig zijn aan bestuurders- en passagierszijde.

De MSO 650S Spider heeft ook een door Frank Stephenson ondertekende ‘plaquette’ en wordt gepresenteerd in een luxe McLaren Special Operations lederen hoes, handgemaakt van koolstofvezel en leer en met een metalen afwerking in donkerchroom.

76677mclarfinalrear

76778mclar1 mclaren_650sgtsprint_front3q_2fedit