Vier jaar na het wereldwijde debuut keert McLaren Special Operations (MSO) terug naar het strakke gazon van het beroemde Pebble Beach Concours d’Elegance. Daar presenteert de maatwerkafdeling van de Britse sportwagenbouwer McLaren later deze maand een selectie van bijzondere en onderscheidende modellen.

Px187MjI3NDQxMi0yLTU2ODA2OTEyMQ== Px187MjI3NDQxMi0zLTk2MTQyOTcwMQ==

Natuurlijk staat de zojuist geïntroduceerde 570S Coupé in de spotlights, het eerste model in de McLaren Sports Series. Er zijn door MSO twee exemplaren ontworpen, beide voorzien van maatwerkopties. De eerste 570S ‘by MSO’ is uitgevoerd in de speciale lakkleur Mauvine Blue en heeft een handgemaakt lederen interieur in Carbon Black, afgewerkt met subtiele details waarin de exterieurkleur terugkomt. De tweede 570S Coupé, gespoten in Ventura Orange en uitgerust met een aantal van de lange lijst opties die MSO aanbiedt, staat opgesteld op de populaire Concept Lawn van het evenement. Dit hyperexclusieve veld bood eerder plaats aan de McLaren 12C, 12C Spider en, meest recent, aan de McLaren P1™ GTR Design Concept.

Super Series
Het hart van het modellenprogramma van McLaren, de Super Series, wordt vertegenwoordigd door twee gelimiteerde modellen. De 675LT is het lichtste en speciaal voor het circuit ontworpen, maar desondanks straatlegale model in de Super Series. Er worden slechts 500 exemplaren gebouwd, uitsluitend als coupé en deze zijn inmiddels allemaal verkocht. Van dit model komen er zeker vier naar Nederland. De vraag naar het bijzondere model is bij McLaren-importeur Louwman Exclusive zo groot dat er inmiddels een wachtlijst is ontstaan met zo’n tien gegadigden. Arjen van Beek, algemeen directeur van het bedrijf: “Er is veel vraag naar deze versie, we proberen meer 675LT’s los te krijgen, mocht dat niet lukken, dan kunnen we deze klanten wellicht een speciale MSO-versie aanbieden.” De populariteit van de 675LT laat zich eenvoudig verklaren. In het ontwerp staan gewichtsbesparing, optimale aerodynamica, meer vermogen en een circuitgericht onderstel en rijeigenschappen centraal. Hiermee doet de 675LT de ‘Longtail’-geschiedenis herleven. De topsnelheid bedraagt 330 km/u, de acceleratie van 0 tot 100 km/u duurt 2,9 seconden en de 200 km/u wordt al bereikt na 7,9 seconden.

Le Mans
Naast deze circuitracer uit de Super Series staat de zo mogelijk nog exclusievere 650S Le Mans. MSO bouwt slechts 50 exemplaren van dit model waarmee de twintigste verjaardag van de legendarische zege van McLaren in de Franse 24-uursrace wordt gevierd. Ook deze zijn inmiddels allemaal verkocht. Het model heeft een aantal kenmerken die direct te herleiden zijn naar de McLaren F1 GTR met chassisnummer 01R die twee decennia terug de race won. Bijvoorbeeld de volledig functionerende, op het dak gemonteerde ‘snorkel’ luchtinlaat, louvres in de voorspoiler en lichtmetalen velgen die zijn geïnspireerd op de winnende auto uit 1995. In tegenstelling tot het standaard model, dat geleverd wordt in het op de winnende raceauto gebaseerde Sarthe Grey, is het exemplaar in Pebble Beach gespoten in McLaren Orange, de kleur die Bruce McLaren zijn racewagens in de jaren 60 gaf.

F1 GTR
De collectie McLarens in het concoursweekend wordt gecompleteerd door een McLaren F1 GTR uit 1996. McLaren Automotive leent dit model voor deze gelegenheid van BMW North America, die de auto sponsorde tijdens het debuutseizoen. Chassisnummer 17R werd bestuurd door Team Bigazzi en reed diverse races in dat seizoen, waaronder de 24 Uur van Le Mans waarin het team met de auto als achtste finishte.

Veiling
Naast de tentoongestelde modellen laat McLaren ook van zich horen bij de veiling van RM Auctions die tijdens het Concours d’Elegance gehouden wordt. Twee van de meest exclusieve McLaren modellen die er ooit gebouwd zijn, gaan tijdens deze verkoop onder de hamer: een McLaren P1™ en de voorlaatst gebouwde McLaren F1. De Volcano Red McLaren P1™ is één van de slechts 375 gebouwde exemplaren en vertegenwoordigt de Ultimate Series in Pebble Beach, het hoogst haalbare van de drie modellijnen van McLaren. De McLaren F1 uit 1998 met chassisnummer 073 is een veelgezochte uitvoering vanwege een aantal Le Mans-upgrades.

Geschiedenis
De geschiedenis van McLaren Special Operations in uniek. MSO werd officieel gelanceerd op het Pebble Beach Concours d’Elegance in 2011 als maatwerkafdeling om de individuele dromen van McLaren kopers te kunnen waarmaken. Toch gaan de wortels van MSO al meer dan 20 jaar terug in de tijd, omdat de afdeling is ontstaan uit het al veel eerder opgerichte McLaren Customer Care Programme.

Customer Care
Het Customer Care team had als doel het bieden van service, onderhoud en realiseren van persoonlijke wensen aan McLaren F1-eigenaren. Vandaag de dag verzorgt MSO Heritage die specifieke groep McLaren-eigenaren met een ongekende kennis en ervaring van dit model. Of het nu gaat om gepland en regulier onderhoud, de wens om het interieur opnieuw te laten bekleden, een nieuwe lakkleur of een op maat gemaakte High Downforce aerodynamicakit: de specialisten van MSO kennen de McLaren F1 als geen ander en kunnen alles. MSO Heritage brengt bovendien kopers en verkopers van zowel de McLaren F1 als de McLaren P1™ met elkaar in contact.

Naast een ongekende hoeveelheid ervaring met en expertise van de McLaren F1 biedt MSO meer: een unieke maatwerkservice voor klanten van McLaren. De afdeling groeit mee met de groei van McLaren Automotive, maar centraal staat altijd de individuele wens van elke klant.

Special Operations 
McLaren Special Operations biedt maatwerk voor elk McLaren model. Of het nu gaat om een speciale lakkleur met bijpassende stiksels voor een 650S, een volledig gepersonaliseerde McLaren F1, een one-of-a-kind sportwagen op basis van het unieke koolstofvezel chassis, of de wens het meest krachtige model dat McLaren ooit bouwde, de nieuwe McLaren P1™ GTR, te ervaren: McLaren Special Operations maakt alles mogelijk, voor iedere klant.