McLaren 720S

De onthulling van McLaren’s nieuwe supercar is zowel de bevestiging van de naam, 720S, als de bekendmaking van het vermogen van 720pk. De nieuwe 720S is lichter, sneller en zo mogelijk nog dynamischer dan zijn voorganger, de McLaren 650S.

McLaren 720S Supercar! 16 Hij biedt een ongekende interieurruimte en -afwerking en zijn brede kwaliteiten betrekken de bestuurder meer dan ooit bij het rijden. Een snelle blik op het exterieur is voldoende om de 720S te herkennen als echte McLaren, maar met een nieuwe interpretatie van de ontwerptaal van het merk: met aerodynamica als uitgangspunt en geen lijn die overbodig is staat de nieuwe 720S als een huis. Zonder twijfel de meest herkenbare en onderscheidende McLaren ooit.

McLaren 720S Supercar! 17Een van de hoogtepunten van het ontwerp van de nieuwe Super Series is de afwezigheid van de luchtinlaten aan de zijkant van de auto: deze functie wordt overgenomen door een unieke ‘dubbele schil’, een aerodynamische vorm van de dihedrale deuren die lucht naar de radiatoren leiden om de middenmotor te koelen.

De nieuwe M480T-motor in de 720S is een direct afgeleide van McLaren’s prijswinnende, twinturbo V8 motorserie. De 4,0 liter grote motor, waarvan 41 procent van de onderdelen nieuw is in vergelijking met de 3,8-liter motor die de Sports Series aandrijft, levert een maximumvermogen van 720pk en een koppel van 770Nm.

McLaren 720S Supercar! 18De prestaties zijn verbluffend: de acceleratie van 0 tot 100 km/u neemt minder dan 3 seconden in beslag en slechts 5 seconden later passeert de auto de 200 km/u-grens, op weg naar een topsnelheid van 341 km/u. Even indrukwekkend is het remvermogen: de nieuwe 720S remt in 4,6 seconden af van 200 km/u tot stilstand, waarbij de remweg 117 meter bedraagt. Maar op meer gebieden dan alleen snelheid is de efficiëntie van de motorbuitengewoon. De nieuwe McLaren 720S heeft een gecombineerd verbruik van 10,7 liter per 100 km en een CO2-uitstoot van 249 gram/km volgens de NEDC-norm.

McLaren 720S Supercar! 19McLaren’s expertise op het gebied van koolstofvezelstructuren – elke straatauto die door het merk is gebouwd sinds de legendarische McLaren F1 in 1993 beschikt over een koolstofvezel chassis – is uiteraard ook de basis van de constructie van de nieuwe 720S. De architectuur van de auto is ontworpen rond een nieuwe koolstofvezel ‘kuip’ en omliggende structuur, de nieuwe McLaren Monocage II. Deze technologie zorgt voor een extreme sterkte en stijfheid van de lichtgewicht structuur en is daarmee de ideale basis voor een supercar. Lichtmetalen aluminium delen worden in het gehele chassis toegepast, net als in sommige carrosseriepanelen.

Een nieuwe generatie van McLaren’s Proactive Chassis Control, nieuwe wielophanging en verdere verbetering van McLaren’s elektro-hydraulisch bekrachtigde besturing zorgen samen voor enorme hoeveelheden grip, balans en een ongekend breed portfolio van dynamische eigenschappen.

McLaren 720S Supercar! 20De handgemaakte luxe die hoort bij McLaren komt in de 720S niet alleen terug in het fijnste, echte leder en fraaie aluminium details, maar ook in de revolutionaire, nieuwe McLaren Driver Interface. Dit bestaat uit het Folding Driver Display en Central Infotainment Screen. In combinatie met een interieur dat nieuwe standaarden in het supercarsegment zet op het gebied van zicht rondom, ruimte en comfort , geeft het systeem de nieuwe McLaren 720S een verrassend groot gebruiksgemak en maakt het de claim waar dat het de meest complete supercar is die er nu leverbaar is.