Met de onthulling van de 675LT Spider verrast McLaren Automotive de wereld met een nieuw hoofdstuk in de iconische Longtail-geschiedenis. Van het tweede model met de letters LT in zijn naam worden er slechts 500 gebouwd. De Spider verschijnt amper een jaar nadat McLaren de naam Longtail na twintig jaar afwezigheid liet terugkomen, vooral  omdat klanten er specifiek naar vroegen. Bij de 675LT Coupé stonden een laag gewicht, verbeterde aerodynamica, meer vermogen en een op het circuit afgestemd onderstel centraal. Het gelimiteerde model was al uitverkocht voordat de eerste exemplaren werden afgeleverd. Met de kernwaarden van de dichte 675LT in het achterhoofd presenteert McLaren Automotive nu de snelste, meest opwindende open sportwagen ooit met een McLaren-badge op de neus.

De 675LT Spider, die in de showroom van Louwman Exclusive in Utrecht een prijs van 426.525 euro (incl. btw/bpm) krijgt, is het vijfde nieuwe model van McLaren Automotive in 2015. Eerder dit jaar presenteerde het Britse merk al de McLaren P1™ GTR, 570S Coupé, 540C Coupé en de 675LT Coupé. De 675LT Spider valt net als de 675LT Coupé in de Super Series van McLaren. De aankondiging van de 675LT Spider valt samen met de komst van de eerste 675LT Coupé in Nederland. Louwman Exclusive heeft deze week de eerste auto in ontvangst genomen.

Px187Mjg0NTEzMC0zLTE5OTEzMTgxOA==

Onder de motorkap van de 675LT Spider ligt de van de Coupé bekende, flink aangepaste 3,8 liter twinturbo V8-motor, die prestaties mogelijk maakt die de LT (of ‘Longtail’)-badge waardig zijn. Vermogen en koppel zijn gelijk aan de Coupé, en dat betekent 675 pk bij 7.100 tpm en 700 Nm trekkracht tussen 5.000 en 6.500 tpm. Meer dan de helft van de technische componenten van de motor is verbeterd om het hogere vermogen, extra koppel en de compromisloze wegligging te optimaliseren. Denk hierbij aan nieuwe, efficiëntere turbo’s, detailwijzigingen aan de cilinderkoppen en uitlaatspruitstukken, nieuwe nokkenassen en een krachtiger brandstofpomp en inspuitsysteem.

De acceleratie van 0 tot 100 km/h neemt slechts 2,9 seconden in beslag en de 200 km/h wordt al na 8,1 seconden aangetikt – slechts 0,2 seconde minder snel dan de aerodynamisch gunstigere en iets lichtere Coupé. Een gedoseerde koppelafgifte in de eerste versnelling tot 600 Nm zorgt voor een snellere acceleratie en een minimum aan wielspin. De topsnelheid bedraagt 326 km/h. Ondanks deze adembenemende prestaties blijven het verbruik en de CO2 -uitstoot beperkt tot dezelfde waarden als de Coupé. De in drie delen wegklappende hardtop kan geopend worden tot een snelheid van 30 km/h, en maakt vervolgens de openluchtervaring in de auto compleet.

Helemaal in lijn met het bijzondere verhaal van de ‘Longtail’, begonnen met de McLaren F1 aan het eind van de jaren negentig, is de 675LT Spider ontwikkeld met de focus op gewichtsbesparing en verdere verbetering van de aerodynamica. Het speciale karakter van de auto wordt onderstreept door royaal gebruik van koolstofvezel voor de carrosserie. Net als de 675LT Coupé zijn de voorbumper met extra grote luchtgeleiders, onderste carrosseriedelen, zijspoilers en luchtinlaten, achterste carrosseriedelen, achterbumper, motorkap, diffusor en ‘Longtail’ Airbrake volledig van koolstofvezel.

Px187Mjg0NTEzMC0yLTIxMTY2OTM4ODU=

Ook in de aandrijflijn en het chassis zijn lichtgewicht componenten te vinden, die eraan bijdragen dat de 675LT Spider slechts 1.270 kilo weegt. Dat is 100 kilo minder dan de al zeer lichte 650S Spider, en geeft een vermogen-gewichtsverhouding van 532 pk per 1.000 kilo. De ongekende stijfheid van het koolstofvezel MonoCell chassis zorgt ervoor dat er geen extra verstevigingen (en dus gewicht) nodig waren om de afwezigheid van een vast dak te compenseren. De Spider is slechts 40 kilo zwaarder dan de Coupé, puur het gevolg van de constructie van het wegklapbare dak.

De indrukwekkende vormgeving en krachtige uitstraling van de 675LT is niet anders voor de Spider en wordt benadrukt door de grote luchtgeleider in de voorbumper die aan beide zijkanten eindigt in een vleugel. Dit zorgt voor extra neerwaartse druk. Aerodynamisch vormgegeven, koolstofvezel dorpels komen aan beide zijkanten uit in een luchtinlaat vlak voor de achterwielen. Daarboven zitten geprononceerde, grotere luchtinlaten die zorgen voor een stroom koude lucht richting de radiateurs voor optimale koeling.

De neerklapbare hardtop verdwijnt onder een in kleur gespoten tonneaucover, terwijl de motor daarachter zichtbaar blijft door een transparante, lichtgewicht polycarbonaat motorkap. Aan de achterzijde is het vooral de lichtgewicht, titanium ‘cross-over’-uitlaat die opvalt, recht onder de ‘Longtail’ Airbrake. Die spoiler is 50 procent groter dan bij de andere modellen uit de Super Series. De Airbrake is geïntegreerd in het ontwerp van de achterkant en ondanks het grotere formaat zorgt de koolstofvezel constructie voor een lager gewicht. Verder is de vormgeving van de achterzijde van de 675LT Spider vooral gericht op koeling van de motor, terwijl louvres in de achterbumper het drukniveau optimaliseren.

De 675LT Spider deelt zijn wielophanging en -geometrie met de Coupé, inclusief nieuwe lichtgewicht voorveren en een met 20mm toegenomen spoorbreedte. De veerkarakteristieken zijn van alle modellen in de Super Series bij de LT het meest op circuitgebruik afgestemd, mede door een met 27 procent toegenomen stijfheid aan de voorkant en 63 procent aan de achterkant. Dit zorgt voor meer balans op de achteras en 40 procent meer neerwaartse druk dan bij de 650S Spider.

Standaard is de 675LT Spider voorzien van tienspaaks ultra-lichtgewicht lichtmetalen wielen, 19 inch aan de voorzijde en 20 inch achter. McLaren’s technische partner Pirelli ontwikkelde speciaal voor de 675LT speciale P Zero™ Trofeo R banden. Deze band-wielcombinatie is de lichtste ooit geleverd door McLaren. Er zijn nog twee andere mogelijkheden: een nieuw ontworpen twintigspaaks wiel, afgewerkt in vloeibaar metaal of diamantgeslepen design, en een vijfspaaks superlichtgewicht wiel zoals dat leverbaar was onder de Coupé.

Ook in het interieur is gewichtsbesparing het centrale thema. Er is veel Alcantara® en zichtbaar koolstofvezel in verwerkt. De lichtgewicht racestoelen met koolstofvezel kuip zijn gebaseerd op de exemplaren uit de McLaren P1™ en besparen samen 15 kilo. Ze zijn bekleed met leder waarin ‘675LT’ gestanst is en bieden maximale ondersteuning. Net zoals in de McLaren P1™ en 675LT Coupé, is ook in de Spider de bediening van de ventilatie opgenomen in het verticaal georiënteerde, centrale aanraakscherm. Via dit scherm worden ook het Meridian audiosysteem met vier luidsprekers en de airconditioning bediend. Airconditioning is overigens niet standaard, maar kan zonder meerprijs besteld worden en brengt 16 kilo extra gewicht met zich mee.

De ‘By McLaren’ interieurthema’s die voor het eerst leverbaar waren op de 675LT Coupé komen ook beschikbaar voor de Spider. Er komt bovendien een extra mogelijkheid in de vorm van exclusieve Xenon Yellow stiksels. Ook alle exterieurkleuren van de Coupé zijn leverbaar op de Spider, waaronder het nieuwe Silica White, Delta Red, Napier Green en Chicane Grey. Daarnaast is de nieuwe, diepgouden kleur Solis beschikbaar, een op speciale bestelling leverbare  kleur die zijn naam dankt aan het Latijnse woord voor zon en alleen op de 675LT Spider mogelijk is.

Andere opties zijn het Club Sport Professional Pack, waarin extra zichtbare koolstofvezel en ‘stealth’-design details zijn opgenomen. De ultralichtgewicht wielen zijn eveneens afgewerkt in stealth-design, en leverbaar in Titanium Silver, Storm Grey, Onyx Black en Chicane Grey. Koolstofvezel met satijnglans is de basis voor de vleugels van de voorbumper, de luchtinlaten en het centrale gedeelte van de achterbumper. Ook de luchtinlaten opzij, wielkuipen, buitenspiegels en de ‘Longtail’ Airbrake zijn in satijn koolstofvezel uitgevoerd. Details in de legendarische kleur McLaren Orange zijn zowel vanbinnen als vanbuiten te vinden, zoals de remklauwen en de van een structuur voorziene lederen bekleding. De kleur ademt de sfeer van de beroemde Formula 1™ en Can-Am racewagens van Bruce McLaren.

Het Club Sport Pack zoals dat leverbaar was op de Coupé, bestaande uit een titanium rolkooi, vierpuntsgordels en een brandblusser, is niet beschikbaar voor de 675LT Spider.

Misschien wel de meest opvallende eigenschap van elke Longtail is exclusiviteit, en ook daar ontbreekt het de 675LT Spider niet aan. Net als de Coupé wordt de Spider slechts 500 keer gebouwd. De eerste exemplaren zullen in de zomer van 2016 afgeleverd worden. Louwman Exclusive, importeur en dealer van McLaren in Nederland, verwacht dat net als de Coupé ook de Spider wereldwijd in een mum van tijd uitverkocht zal zijn.

HET VERHAAL VAN DE LT
De geschiedenis van de McLaren F1 is een van de meest bekende verhalen uit de automobielhistorie en gaf de GTR als overtreffende trap een prominente plaats in de hall of fame van de autosport. Na twee succesvolle seizoenen in 1995 en 1996, stelde McLaren zichzelf als doel de lat nog een stukje hoger te leggen om zo aan kop van de competitie te kunnen blijven.

Terwijl de naam en de basis van de auto hetzelfde bleven, werd de 1997 McLaren F1 GTR ‘Longtail’ volledig nieuw ontworpen als de ultieme versie van de iconische McLaren F1. Extra neerwaartse druk door het verlengde koetswerk en aanzienlijke gewichtsbesparing zorgden samen voor de meest op circuitgebruik gerichte versie van de 106 McLarens die de F1-badge droegen.

De McLaren F1 GTR ‘Longtail’ bleek erg succesvol in het raceseizoen van 1997 en nam het in het FIA GT kampioenschap op tegen andere speciaal daarvoor ontwikkelde prototypes. Slechts een snorhaar was de Longtail verwijderd van de wereldtitel.

Overwinningen waren er tijdens de 4 Uur van Silverstone, 4 Uur van Hockenheim, 4 Uur van Spa en een een-tweetje in zijn klasse (en daarmee nummer 2 en 3 overall) tijdens de 1997 24 Uur van Le Mans. Opmerkelijk was dat de McLaren F1 GTR ‘Longtail’ met nummer 41 slechts één ronde tekort kwam voor de overwinning op de veel snellere LMP racewagens. De eerstvolgende tegenstander in de GT1-klasse finishte dertig ronden achter de McLaren.

McLaren doet het opnieuw. ‘LT’ houdt vanaf de nu de ‘Longtail’-geschiedenis van McLaren in ere. Twee modellen, de 675LT Coupé en 675LT Spider met de legendarische lettercombinatie in hun naam houden samen het begrip ‘Longtail’ levend. Met de focus op gewichtsbesparing, optimale aerodynamica, meer vermogen en een op circuitgebruik afgestemd onderstel is maximaal plezier voor de bestuurder gegarandeerd.

McLAREN 675LT SPIDER TECHNISCHE GEGEVENS 
PRESTATIES
0-100 km/h (0-62 mph)                            2,9 seconden
0-200 km/h (0-124 mph)                         8,1 seconden
Topsnelheid                                                     326 km/h (203 mph)
Vermogen-gewichtsverhouding         532 pk per 1.000 kilo

MOTOR EN AANDRIJVING
Motorconfiguratie                       V8 Twin Turbo / 3799cc
Vermogen                                         675 pk (666 bhp) @ 7.100 tpm
Koppel                                                700 Nm (516 lb ft) @ 5.000-6.500 tpm
Transmissie                                      7 -traps SSG
CO2                                                      275g/km

AFMETINGEN EN GEWICHT
Leeggewicht                                    1.270 kilo
Gewichtsverdeling                      42 / 58
Lengte                                                 4.546 mm
Breedte                                              2.095 mm
Hoogte                                               1.192 mm