Meer dan ooit bieden de McLaren 650S Coupé en Spider een rijervaring die de bestuurder niet gauw zal vergeten. Meer feedback, hogere prestaties en ook bij minder extreme snelheden een uitstekende handelbaarheid maken de 650S een supersportwagen die, door bovengemiddelde luxe en comfort, ook voor dagelijks gebruik prima inzetbaar is.

Prestaties
Het hart van de nieuwe McLaren 650S is de M838T 3,8 liter twinturbo V8, met een vermogen van 650 pk en een indrukwekkend koppel van 678 Nm. Al even indrukwekkend zijn de prestaties: de acceleratie van 0 tot 100 km/u kost slechts 3,0 seconden en slechts 5,4 seconden later is de 200 km/u bereikt. Ter vergelijk: de legendarische McLaren F1, die al weer 21 jaar geleden werd gelanceerd, deed over de sprint van 0 tot 200 km/u een seconde langer. Koolstof-keramische remmen zorgen dat de 650S snel en beheersbaar afremt: vanaf 100 km/u heeft de auto 30,5 meter nodig om tot stilstand te komen. 

Inertia push
Naast indrukwekkende prestaties biedt de McLaren 650S een aantal nieuwe features. Bij snelle acceleratie, wanneer het volle vermogen wordt aangesproken, beschikt de 650S over ‘inertia push’. Het motortoerental klimt dan nog sneller en bovendien krijgt het motorkoppel op dat moment een extra boost. Daardoor wordt bij het opschakelen de acceleratie nauwelijks onderbroken en zijn de acceleratiecijfers nog indrukwekkender. Ook nieuw is een systeem dat zorgt voor extra motorgeluid bij opschakelen onder half gas, waardoor de 650S ook bij lagere snelheden een opwindende rijervaring biedt.

Koolstofvezel
Zoals alle McLaren-sportauto’s, beschikt ook de 650S over een MonoCell koolstofvezel chassis, gebaseerd op Formule 1-technologie. Het draagt door zijn stijfheid bij aan de indrukwekkende rijeigenschappen en reduceert ook geluid en vibraties in het interieur. De voordelen van een koolstofvezel chassis zijn legio: het is lichter en stijver dan een, zoals door concurrenten toegepast, aluminium chassis en maakt het mogelijk om zonder verzwarende verstevigingen een spider te bouwen. Het chassis van de 650S Coupé biedt immers voldoende stijfheid biedt om het vaste dak te vervangen door een elektrisch bedienbaar exemplaar. De Spider is dan ook slechts 40 kilo zwaarder dan de Coupé. Het extra gewicht is afkomstig van onder meer de uitlaatdemper en de elektronica en bewegende delen van het dak. 

P1
De voorzijde van de 650S vertoont duidelijke overeenkomsten met McLaren’s hypercar, de P1. De carrosseriedelen, luchtinlaten en koplampen laten er geen misverstand over bestaan dat de 650S familie van de P1 is. Het front heeft ook een positieve uitwerking op de aerodynamica. Zo is de neerwaartse druk fors toegenomen bij de 650S. Bij 240 km/u is de downforce zelfs 40 procent hoger dan bij de McLaren 12C. Er is meer. Zo levert McLaren’s Airbrake-systeem door de aangepaste carrosserievorm niet alleen tijdens het remmen meer druk op de achteras, de dynamische achterspoiler treedt nu ook in werking bij volle acceleratie en hoge snelheden in rechte lijn. 

Scherper
Onderhuids verschilt de 650S aanzienlijk van de 12C. Andere dempers en veren, andere montagepunten van de dempers en een ander stuurhuis en dus stuurkarakteristiek in combinatie met meer downforce, maken dat de 650S aanzienlijk ’scherper’ stuurt en rijdt. De standaard keramische remmen benadrukken het sportieve karakter van de 650S. Bijzonder is dat het McLaren is gelukt om, ook onder ‘niet-circuit-snelheden’ en dus lagere temperaturen in de keramische schijven, de remmen uitstekend te laten vertragen, inclusief een nauwkeurig te doseren rempedaal.

Dagelijks gebruik
Behalve de nieuwe maatstaf als het gaat om rijbeleving op het circuit, is de McLaren 650S tevens een supercar die geschikt is voor dagelijks gebruik. Onder meer door een zeer uitgebreide standaarduitrusting is het comfort voor bestuurder en passagier van hoog niveau. Het IRIS navigatiesysteem met Bluetooth-telefonie, DAB digitale radio, audiostreaming en stembesturing zijn bijvoorbeeld standaard en het interieur is afgewerkt met alcantara. Als optie zijn onder andere elektrische stuurkolomverstelling waarmee het in- en uitstappen wordt vergemakkelijkt, een achteruitrijcamera en een uitgebreide collectie van koolstofvezel delen voor het interieur beschikbaar. 

McLaren’s ProActive Chassis Control (PCC) zorgt, in combinatie met verbeterde vering en demping, voor meer rijcomfort in de 650S, zonder dat de rijeigenschappen van de supercar hieronder lijden. Comfortabel is de verbeterde transmissie met dubbele koppeling: in stadsverkeer, met de versnellingsbak in de stand ‘automatic’, schakelt de McLaren sneller en vrijwel onmerkbaar.

Efficiënt
Ondanks de bovengemiddelde prestaties en rijeigenschappen bedraagt het gecombineerd verbruik van de McLaren 650S 11,7 l/100 km (CO2-uitstoot 275 g/km) en daarmee is de 650S een van de meest efficiënte modellen in zijn klasse. Door het geringe extra gewicht van de Spider ten opzichte van de Coupé zijn niet alleen de acceleratiecijfers, alsook de prestaties aan de pomp vrijwel identiek.

McLaren 650S Coupé en Spider 3

McLaren 650S Coupé en Spider 4