• 540C Coupé tweede model in de McLaren Sports Series
  • De meest bereikbare McLaren tot nu toe zet het merk in de spotlights bij een geheel nieuw publiek
  • 540C Coupé vult de onlangs gepresenteerde 570S Coupé aan in de nieuwe McLaren Sports Series
  • Het unieke McLaren DNA is nu ook beschikbaar in een nieuw segment
  • 540 pk en 540 Nm: van 0 tot 100km/h in 3,5 seconden, topsnelheid 320 km/h
  • Prijs vanaf 200.250 euro (incl. btw/bpm), levering start begin 2016
  • Ook dit model leverbaar bij Louwman Exclusive, de enige officiële McLaren-vertegenwoordiger in Nederland

McLaren_540C_2241

Op de autotentoonstelling in Shanghai, van 20 tot en met 29 april 2015, lanceert McLaren het tweede model in de Sports Series, de 540C Coupé. De meest bereikbare McLaren tot nu toe, komt naast de onlangs onthulde 570S Coupé in het programma en maakt daarmee het met race-ervaring gevulde DNA van McLaren beschikbaar voor een nieuw publiek – en in een voor McLaren nieuw segment. McLaren groeit snel: de introductie van de 540C Coupé betekent al weer de vierde nieuwe McLaren in 2015. De McLaren 540C Coupé kan net als de 570S per direct besteld worden bij Louwman Exclusive in Utrecht vanaf 200.250 euro inclusief btw en bpm. Levering staat gepland voor begin 2016. De € 231.196,- kostende 570S, die onlangs een paar dagen op de AutoRAI was te zien, is dit jaar al leverbaar.

De 540C Coupé is een pure McLaren, die zijn DNA deelt met de modellen uit de Super Series en Ultimate Series. Uiteraard beschikt de sportwagen over een lichtgewicht koolstofvezel chassis en rechtstreeks van de racerij afkomstige technieken. De bekende 3,8 liter V8 middenmotor met twee turbo’s is afgestemd op spanning en sensatie, ook bij lage toerentallen. Zoals de naam al prijsgeeft beschikt de prijswinnende motor in het nieuwste lid van de Sports Series over 540 pk bij 7.500 tpm en 540 Nm Koppel bij 3.500-6.500 tpm. Mede door stop-starttechnologie is de 540C Coupé onverwacht zuinig met brandstof en heeft daardoor een grotere actieradius dan de meeste andere auto’s in dit segment.

McLaren_540C_2206

McLaren_540C_2317

McLaren_540C_2307

De basis van de 540C is, net als van de 570S, het unieke koolstofvezel MonoCell II chassis wat compleet nieuw is ontworpen met de focus op dagelijkse bruikbaarheid. De in- en uitstap zijn verbeterd, zonder concessies te doen aan de veiligheid voor de inzittenden. Het gewicht van de 540C Coupé bedraagt 1.311 kg en dat is mede te danken aan de lichtgewicht structuur en aluminium carrosseriedelen. Het maakt de 540C bijna 150 kg lichter dan zijn directe concurrenten.

Het vermogen van de motor bereikt de achterwielen via een zeventraps SSG-versnellingsbak. Geholpen door het lage gewicht van de 540C duurt de sprint van 0 tot 100 km/h slechts 3,5 seconden, 0 tot 200 km/h 10,5 seconden en wordt een topsnelheid bereikt van 320 km/h. Met deze cijfers in het achterhoofd is een CO2-uitstoot van slechts 258 g/km ronduit indrukwekkend.

Enkele subtiele wijzigingen op aerodynamisch gebied en anders vormgegeven lichtmetalen wielen onderscheiden de 540C Coupé van de nog krachtigere 570S Coupé. Unieke winddeflectors onderaan de voorbumper geleiden de koude luchtstromen via de carrosserie naar boven, langs de grote LED-koplampen. Aan de achterzijde valt vooral de diffuser op tussen de twee uitlaatpijpen, die aan weerszijden onder de bumper vandaan komen.

 

McLaren_540C_2360

McLaren_540C_2404

De aerodynamische styling van de Sports Series Coupé wordt gekenmerkt door de hoekig vormgegeven portieren met een elegante, zwevende schouderlijn. Hierdoor wordt lucht langs het portier naar de twee geïntegreerde luchtinlaten in het achterpaneel geleid. Dit geeft de wind vrij baan om langs de koets te stromen met minimale lift, en via de zwevende dakstijlen achter de cabine over de motorkap uit te komen. Daar is de wind belangrijk voor extra neerwaartse druk en maximale motorkoeling. Een geïntegreerde spoiler op de achterzijde zorgt voor de broodnodige downforce.

De 540C Coupé is voorzien van onderscheidende lichtmetalen wielen, leverbaar in zilverkleur of met stealth-design, met een diameter van 19 inch aan de voorzijde en 20 inch achter. Standaard staat de auto op Pirelli P Zero™ banden, special ontwikkeld voor de Sports Series om maximale prestaties te leveren onder alle omstandigheden, met zowel de focus op maximale grip als op comfort.

De 540C heeft het van de Formula 1™ afkomstige Brake Steer systeem, dat de wegligging in bochten verbetert door het binnenste achterwiel iets af te remmen. Hierdoor kan er in bochten later geremd en weer eerder gas gegeven worden, om met meer snelheid uit de bocht te accelereren.

McLaren_540C_rear_door_up

McLaren_540C_rear

 

De 540C beschikt over een nieuw ontwikkelde wielophanging, gericht op nog meer betrokkenheid van de bestuurder en verfijning op zowel de weg als het circuit. Het system bestaat uit anti-rollbars zowel voor als achter, Formule 1™-stijl dubbele draagarmen en onafhankelijke, adaptieve schokdempers. Nog meer dan bij de 570S is de afstemming van de schokdempers bij de 540C geschikt voor dagelijks gebruik.

De adaptieve dempers met een voor de Sports Series unieke balans bieden controle over de mate van stugheid via de bekende McLaren instellingen ‘Normal’, ‘Sport’ en ‘Track’. In de stand ‘Normal’ heeft de auto een uitgebalanceerde wegligging, terwijl in de ‘Sport’ en ‘Track’ stand de focus meer op maximale sportieve prestaties ligt. Dubbele schokdempercilinders maken exacte controle mogelijk en in combinatie met de dubbele draagarmen krijgt de bestuurder optimaal feedback van het onderstel.

Px187MTg2NTgwNC0zLTE0NTc1MTcyMjc=

Het interieur van de Sports Series is ontworpen met de focus op ruimte en ergonomie, een goed zicht rondom en meer interieurruimte voor de inzittenden en hun bagage. Organische vormen aan de binnenkant zorgen voor een spannende, maar niet agressieve sfeer aan boord. Bij Louwman Exclusive kunnen interieur en exterieur van geheel aan de wensen van de klant worden aangepast.

Binnenin gaat het er luxe aan toe in de 540C met standaard lederen bekleding op de stoelen, het dashboard en de deurpanelen. De zwevende middenconsole bevat een 7-inch IRIS aanraakscherm waarmee alle functies van het infotainmentsysteem bediend worden. Ook de airconditioning wordt via het scherm bediend, een functionaliteit die voor het eerst te vinden was in de McLaren P1™ en waarmee het aantal knoppen op het dashboard verder beperkt wordt. Ook standaard aanwezig zijn digitale DAB-radio, een navigatiesysteem, Bluetooth telefoon- en mediastreaming, spraakbediening en een mediaspeler. Het IRIS-systeem bevat tevens de digitale handleiding van de auto.

Schermafbeelding 2015-04-20 om 10.55.17