Museo Casa Enzo Ferrari Modena

De viering van een honderdjarige geschiedenis van een autofabrikant stelt het publiek in staat het verhaal opnieuw te beleven van een tijdperk en daarvan te genieten, wanneer ze kennismaken met de diverse gebeurtenissen en de technologische ontwikkelingen. Zowel door de getoonde auto’s als door een film die de emoties opwekt van de bezoekers door de projectie met maar liefst 19 verschillende projectoren. En mede door de huidige financiële waarde dankzij de anekdotes, de curiosa, de verhalen over buitengewone mensen, de zeldzame en prestigieuze auto’s.

Bezoekers hebben de mogelijkheid, eerder uniek dan zeldzaam, om de enige Maserati Tipo V4 Sport 16 cilinder ter wereld te bewonderen. In 1929 voegde Alfieri Maserati twee 2-liter motoren van de Tipo 26 samen in één carter, maar met twee krukassen. Op 28 september van hetzelfde jaar werd in Cremona door Baconin Borzacchini met de Tipo V4 het wereldrecord gevestigd over een afstand van 10 kilometer met vliegende start. De gemiddelde snelheid was 246.069 km/u. In de daarop volgende jaren werd een tweede auto geconstrueerd en deze staat op de tentoonstelling. Het model werd in 1932 afgeleverd aan de dokter van de Paus, Riccardo Galeazzi. De auto werd in 1934 door Zagato gemodificeerd tot een open, tweepersoons sportwagen. De Maserati Tipo V4 Sport Zagato is één van de juwelen uit een Amerikaanse privécollectie en het is uitzonderlijk dat deze auto nu in Europa is te zien; een reden te meer om de tentoonstelling in Modena te bezoeken.

Een andere auto met grote historische waarde is de A6 1500 uit 1947, de eerste auto van Maserati voor de openbare weg. Het prototype werd in 1947 tijdens de Autoshow van Genève gepresenteerd: een coupé, ontworpen door Battista “Pinin” Farina, met inklapbare koplampen en met de racemotor uit de 1500 6CM gemonteerd in een nieuw buizenchassis. De designwerkzaamheden namen in Modena een aanvang in 1940 en die gingen tijdens de Tweede Wereldoorlog door. De auto op de tentoonstelling is het derde chassis en nam deel aan de eerste Italiaanse Coachwork Show op de Triennale Tentoonstelling in Milaan. De auto werd in 1950 geëxporteerd naar Argentinië en keerde eind zeventiger jaren terug naar Italië. Vanaf 2007 maakt deze auto deel uit van de collectie van het Nicolis Museum, dat de auto in originele staat terug liet brengen. Vergeleken met de eerste A6 1500 kent dit model enkele uiterlijke verschillen door de koplampen, de dubbele zijramen, de achterruit en de vorm van de achterkant.

Passend bij de locatie van de tentoonstelling wordt er ook eer betoond aan Enzo Ferrari aangezien Modena de geboorteplaats was van de uitzonderlijke autofabrikant en de bezoekers hebben dan ook de mogelijkheid enkele zeldzame Ferrari-modellen te bewonderen evenals de belangrijkste vooroorlogse Alfa Romeo raceauto’s die door Ferrari werden gereden of die door de Scuderia die nog steeds zijn naam draagt, werden ingezet bij internationale autoraces. Dit deel van de tentoonstelling is gevestigd in de grote werkplaats waar Enzo’s vader werkte van eind 19e eeuw tot aan zijn dood en dat tegenwoordig wordt gebruikt voor de uitbreiding van de ruimte van het museum.

‘MASERATI 100 – A Century of Pure Italian Luxury Sports Cars’ is ook in de maanden juli en augustus iedere dag geopend. De openingstijden zijn van 09.30 tot 19.00u. Toegangskaarten kunnen tot een half uur voor de sluiting worden gekocht bij de kassa. Het is mogelijk een kaart voor uitsluitend het Museo Casa Enzo Ferrari te kopen of met korting ook een combikaart voor een bezoek aan het Ferrari Museum in Maranello.

Museo Casa Enzo Ferrari Modena
Museo Casa Enzo Ferrari Modena
Museo Casa Enzo Ferrari Modena
Museo Casa Enzo Ferrari Modena
Museo Casa Enzo Ferrari Modena
Museo Casa Enzo Ferrari Modena

Toegangskaarten kunnen ook via de site worden gekocht: http://www.museocasaenzoferrari.it/

Museo Casa Enzo Ferrari Modena, Via Paolo Ferrari 85, 41121 Modena