Daytona: Rolex 24 at Daytona on January, 23, 2019, (Photo by Juergen Tap)

Porsche staat dit weekend voor de sportieve uitdaging om vier concurrerende GT-teams tijdens twee lange afstandsraces in Sebring (VS) te begeleiden. Twee 510 pk sterke Porsches 911 RSR racen meer dan 1.000 mijl in de zesde ronde van het World Sportscar Championship WEC. Daarnaast gaan twee identieke Porsches op puntenjacht tijdens de 12-uursrace van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship op hetzelfde circuit.

Het raceweekend #SuperSebring vereist een grote hoeveelheid personeel en logistieke inspanningen voor Porsche – vergelijkbaar met de grootste GT-inzet van Porsche ooit tijdens Le Mans 2018.

Het Sebring-weekend betekent een enorme inspanning voor Porsche Motorsport. “We moeten ons WEC WK-team, inclusief de auto’s en al het materiaal, over de Atlantische Oceaan transporteren. Dat alleen al is een logistieke uitdaging,” verklaart Fritz Enzinger, chef van Porsche Motorsport. “Bovendien neemt ons IMSA-team in hetzelfde weekend op hetzelfde circuit deel; twee teams met ieder twee auto’s moeten twee zeer belangrijke endurance-races met succes voltooien. Ook dat is een uitdaging.” Het Sebring raceweekend dient tegelijkertijd als voorbereiding op de 24 uur van Le Mans 2019, waar Porsche opnieuw met vier fabrieksauto’s gaat concurreren met vijf andere fabrikanten in de zwaar bevochten GTE Pro-categorie.

Daytona: Rolex 24 at Daytona on January, 23, 2019, (Photo by Juergen Tap)
Porsche 911 RSR (911), Porsche GT Team: Patrick Pilet, Nick Tandy, Frederic Makowiecki

Le Mans-proporties
“Sebring is zonder twijfel één van de meest intense raceweekends van het jaar. De schema’s van de twee series zijn zo strak gepland, dat we bij beide races maar een kleine pitcrew tot onze beschikking hebben. Twee teams leveren een marathonprestatie van bijna 24 uur. Dat heeft Le Mans-proporties,” zegt Pascal Zurlinden, hoofd van GT-Werksmotorsport. Tijdens het raceweekend #SuperSebring in Florida komen in totaal 17 coureurs uit de 25-koppige driver squad van Porsche in actie in de fabrieksracers en in de 911’s van klantenteams.

Met 18 overwinningen is Porsche veruit het meest succesvolle merk in de twaalf uur durende race in Florida. Het traditierijke evenement, dat voor het eerst plaatsvond in 1952, werd in de jaren zeventig en tachtig voornamelijk gedicteerd door Porsche Motorsport. Tussen 1976 en 1988 werden 13 overwinningen op rij gewonnen. De racelegenden Hans Herrmann en Jo Siffert behaalden in 1960 de eerste Porsche-zege in Sebring. Het meest recente succes staat op naam van fabrieksrijders Timo Bernhard en Romain Dumas, die in 2008 samen met Emmanuel Collard de overwinning behaalden in de Porsche RS Spyder van Penske Racing.

Porsche 911 RSR, Porsche GT Team (92), Michael Christensen (DK), Kevin Estre (F), Spa-Francorchamps 2018 Spa Francorchamps: FIA WEC 6 Hours of Spa on May, 2, 2018, (Photo by Juergen Tap)

Voor het derde raceseizoen in Noord-Amerika heeft Porsche de 911 RSR verder geoptimaliseerd, vooral op het gebied van de setup. Afhankelijk van de grootte van de restrictor genereert de motor die vóór de achteras is geplaatst ongeveer 375 kW/510 pk. Voor aerodynamische efficiëntie en een hoge mate van neerwaartse druk zorgt de grote diffuser achter in combinatie met de achterspoiler. De 911 GT3 R is nieuw ontwikkeld voor het seizoen 2019. De bevindingen van de vele toepassingen van het voorgaande model heeft Porsche consequent gebruikt voor verbeteringen op het gebied van aerodynamica en kinematica. De zescilinder boxermotor van de GT3 klantenracer levert meer dan 368 kW/500 pk.

Porsche 911 RSR, Porsche GT Team (91), Gianmaria Bruni (I), Richard Lietz (A), Porsche GT Team (92), Michael Christensen (DK), Kevin Estre (F), Spa-Francorchamps 2018 Spa Francorchamps: FIA WEC 6 Hours of Spa on May, 2, 2018, (Photo by Juergen Tap)