Compact, stil én veelzijdig
Het vervoersbedrijf GVB uit Amsterdam is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de hoofdstad. Eén van de taken is het onderhoud van de infrastructuur van het meer dan tweehonderd kilometer lange tramnetwerk. Dagelijks wordt er gewerkt aan rails en bovenleidingen voor een betrouwbaar netwerk. Onlangs werden er drie nieuwe MAN TGL 12.180 4×2 bakwagens in bedrijf genomen waarmee dat werk nog veiliger en efficiënter uitgevoerd kan worden.

00-MAN-wint-GVB-tender

01-MAN-wint-GVB-tender

De drie nieuwe MAN-trucks worden vrijwel continu ingezet. De superstille en schone Euro 6-motoren worden uitsluitend gebruikt voor de aandrijving. Alle aggregaten, compressoren en generatoren aan boord werken zelfstandig en los van de MAN-aandrijflijn. Opvallend is dat alle machines aan boord net zo stil en milieuvriendelijk zijn als de 180 pk krachtbron van de MAN-truck. Marc van Olst, operationeel manager van het GVB: “Voor ons stond voorop dat we milieuvriendelijke- en vooral stille voertuigen wilden hebben. Deze trucks worden ook in het holst van de nacht ingezet in de binnenstad en dan wil je zo weinig mogelijk overlast veroorzaken.”

Uitgebreide wensenlijst
De order voor de drie MAN-trucks met hun Talen-opbouw kwam tot stand via een Europese aanbesteding. De heer Van Olst: “Wij hebben eerst een eisenpakket opgesteld met onze monteurs. Die mannen werken er mee en zij hadden dan ook een aantal belangrijke wensen en opmerkingen. Zo wilden ze bijvoorbeeld een hogedrukspuit aan boord waarmee vervuiling verwijderd kan worden voordat ze aan het werk gaan. Dat betekent dat er nu een hogedrukreiniger gemonteerd is met een eigen watertank.” De eis was verder een compact voertuig met voldoende laadvermogen en drie zitplaatsen. Verder was de totale hoogte van belang, die mocht niet boven de 360 cm uitkomen. Dit in verband met viaducten en bovenleidingen. “Daarnaast hadden we nog allerlei andere technische eisen en wensen. Zo wilden we een hydraulische autolaadkraan achterop en aan de achterzijde een soort bordes. Dat fungeert als mobiele werkbank tijdens werkzaamheden. Met die wensenlijst zijn we aan de slag gegaan en dat heeft geresulteerd in de aanbesteding. MAN won op verschillende punten. Niet alleen kwamen ze met het beste aanbod, ze boden ook de beste condities voor het reparatie- en onderhoudscontract en het complete servicepakket” aldus Van Olst.

03-MAN-wint-GVB-tender

04-MAN-wint-GVB-tender

07-MAN-wint-GVB-tender

Veilige en ergonomische opbouw
Voor de opbouw van de MAN TGL trucks werkte MAN Nederland Dealer nauw samen met Talen Carrosseriebouw uit Hoogeveen. De complete opbouw is selfsupporting. De MAN TGL met zijn luchtgeveerde achteras vormde de ideale basis voor deze inzet. Een belangrijke leidraad bij de ontwikkeling van de opbouw was ergonomie en veiligheid. Zo is er een speciaal systeem ontwikkeld voor het hanteren en laden van de gasflessen voor het lassen. De trucks zijn afgeleverd door de MAN-dealer in Hoofddorp.

09-MAN-wint-GVB-tender