Onder de noemer ‘Simplifying Business’ presenteert MAN Truck & Bus op de IAA bedrijfswagenshow in Hannover een reeks belangrijke innovaties. Volledig elektrische productprimeurs zijn er in de vorm van de CitE concept, de MAN eTGE en eTGM, evenals de MAN Lion’s City E stadsbus. Naast deze productnoviteiten voor de truck- en bussector focust MAN zich in Hannover nadrukkelijk op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van elektrische mobiliteit, digitalisering en autonoom rijden.

“Veel van onze klanten willen beter geïnformeerd worden over e-mobiliteit, digitalisering en autonoom rijden. Tijdens de IAA geven we duidelijke antwoorden op complexe vragen”. verklaart Joachim Drees, voorzitter van de Executive Board bij MAN Truck & Bus AG. “Met nieuwe innovaties in deze deelgebieden creëren we oplossingen die zijn toegespitst op de behoeften van onze klanten en helpen we hen hun business eenvoudiger, winstgevender, duurzamer en ‘future-proof’ te maken. In lijn daarmee heeft MAN nieuwe modellen ontwikkeld en introduceren we nieuwe digitale oplossingen op de IAA in Hannover.”
  MAN Truck & Bus op de IAA in Hannover 13

CitE: meer dan een vingeroefening
Een wereldprimeur van MAN in Hannover is de CitE, een elektrisch aangedreven stadstruck boordevol nieuwe ideeën en creatieve oplossingen. De 15-tonner (die in slechts 18 maanden tijd werd ontwikkeld) werd ontworpen als compromisloze oplossing voor distributie in binnenstedelijke gebieden. Hij heeft een actieradius van 100 kilometer, meer dan voldoende voor de dagelijkse transportbehoefte in de stad. Voor MAN is de CitE meer dan enkel een vingeroefening; het is MAN’s antwoord op de vereisten voor goederenvervoer in de stad.

MAN Truck & Bus op de IAA in Hannover 14

Volledig elektrische MAN eTGE en eTGM
Op de IAA toont MAN tevens de eTGE – een batterij-elektrische versie van MAN’s nieuwe besteller – en de eTGM, een volledig elektrisch aangedreven truck. MAN is daarmee één van de eerste fabrikanten die volledig elektrische oplossingen biedt voor een breed spectrum aan logistieke stadsvoertuigen in de klasse van 3,5 tot 26 ton.

MAN Truck & Bus op de IAA in Hannover 15

MAN transformeert van truckfabrikant tot aanbieder van intelligente en duurzame transportoplossingen
Digitale innovaties vormen nog een belangrijk aandachtspunt van MAN’s aanwezigheid op de IAA. “MAN transformeert momenteel van een fabrikant van trucks en bussen in een leverancier van intelligente en duurzame transportoplossingen”, aldus Joachim Drees. In lijn daarmee richtte MAN in 2016 het digitale merk RIO op, om de transportwereld via een open, cloud-based platform te koppelen. Sinds 2017 is RIO onder de paraplu van de TRATON GROUP uitgegroeid tot een zelfstandig, onafhankelijk merk.

Via dit platform biedt MAN klanten nu de eerste, geheel op MAN-modellen toegespitste digitale oplossingen onder de naam ‘MAN DigitalServices’. In de nabije toekomst biedt deze service MAN-klanten de mogelijkheid om realtime en onafhankelijk van de locatie inzicht te krijgen in voertuiggegevens en analyses. Op basis daarvan worden vervolgens voertuig- en klantspecifieke aanbevelingen verstrekt. MAN introduceert op de IAA in Hannover bovendien aanvullende diensten om voertuiganalyse en onderhoudsmanagement verder te optimaliseren. Met RIO als strategisch partner profiteren MAN-klanten van nieuwe digitale voertuigservices. Vlootbeheer bijvoorbeeld wordt zo voor hen vereenvoudigd, en hun business daarmee in lijn winstgevender. Beheerders van gemengde wagenparken ontvangen tevens een uniforme basis voor digitale logistieke diensten voor het gehele wagenpark, ongeacht het merk van het voertuig.

MAN Truck & Bus op de IAA in Hannover 16

Platooning: MAN test volop in de praktijk
MAN test al enige tijd in de praktijk met ‘platooning’. Bij platooning worden in konvooi rijdende vrachtwagencombinaties digitaal aan elkaar gekoppeld via een virtuele trekstang. De eerste truck bepaalt daarbij de snelheid en koers, de achterliggende combinaties volgen automatisch op zeer korte afstand (ca. 10 tot 15 meter). Door gebruik te maken van de gezamenlijke stroomlijn realiseert het konvooi zo een brandstofbesparing tot zelfs tien procent en daarmee een aanzienlijke reductie in CO2-emissies. Ook wat veiligheid op snelwegen betreft heeft platooning een positieve invloed. De achterliggende trucks hebben slechts 5 milliseconden nodig om te reageren op remimpulsen van hun voorligger, wat vele malen sneller is dan een mens zou kunnen en waarmee de kans op kop-staartaanrijdingen voor een belangrijk deel wordt beperkt.

Sinds eind juni 2018 test MAN met een konvooi in de praktijk op de snelweg A9 tussen München en Neurenberg als onderdeel van een pilot met vervoerder DB Schenker, onder het toeziend oog van de Fresenius University of Applied Sciences, dat de effecten van platooning op bestuurders onderzoekt.