MAN pakt uit op BedrijfsAutoRAI
Onder het motto “Let’s connect” laat de jubilerende vrachtwagenfabrikant MAN de bezoekers van de BedrijfsAutoRAI kennismaken met zijn trucks en services. Om het 100-jarig jubileum te illustreren, staat de TGX D38 Edition 100 centraal op de stand. Ook de Efficientline 2 maakt zijn opwachting voor nadere kennismaking en de bezoeker kan live zien hoe het kostenbesparende MAN TeleMatics functioneert.

Het paradepaardje van MAN, de TGX Edition 100 trekker, met exclusieve painting en interieur stijlmerken, staat uiteraard in het middelpunt. De 15,2 liter D38 motor geeft de MAN ongekende power, gecombineerd met het laagste gewicht in zijn klasse en een gunstig brandstofverbruik. Nieuw op dit model is de TipMatic TX transmissie. De nog gunstigere spreiding van de overbrengingen en het lagere gewicht van deze transmissie resulteren in een hoog rendement en een nog lagere geluidsproductie verhogen het comfort voor chauffeur en omgeving.

00-MAN-38

MAN EfficientLine 2
Met de EfficientLine 2 herschrijft MAN het handboek van de moderne trucktechniek. Dankzij een 6,5% extra brandstofbesparing ten opzichte van de EfficientLine 1 is deze uitvoering zeer gewild. De op de RAI getoonde TGX 18.440 4×2 BLS XLX, met TopTorque, TipMatic 2 Transmissie, een snelle 2,53:1 achteras en EfficientCruise, zet de nieuwe standaard op het gebied van TCO. Het nieuwe EfficientCruise systeem bepaalt op basis van GPS gegevens zelf de ideale rijstrategie.

MAN TeleMatics
Op de stand kunnen bezoekers live kennismaken met MAN TeleMatics. Dankzij deze geavanceerde boordcomputer kan een scala aan truckdata worden uitgelezen. Met deze informatie kunnen ondernemers het rijgedrag van hun chauffeurs effectief laten aanpassen waardoor aanzienlijke kostenbesparingen worden gerealiseerd. Het klinkt wellicht complex, maar het gebruik van MAN TeleMatics is in de praktijk eenvoudig; het kan zelfs via een app op de smartphone.

06-MAN-TeleMatics-App

05-MAN-Telematics-App-1

Overige voertuigen
Naast de genoemde Edition 100 en de EffcientLine 2 presenteert MAN nog vier andere trucks op de RAI. Als vertegenwoordiger van het lichte segment is de TGL 12.250 4×2 BL gekozen met de ruime LX 2-beds slaapcabine. De TGM 18.250 4×2 BL met C dagcabine vertegenwoordigt het nationale distributiewerk. De door Pon-dochter Talen Carrosseriebouw opgebouwde schuifzeil en laadbak, benadrukt de one-stop shopping aanpak van MAN in Nederland. Voor het zwaardere werk is de TGS 18.400 4×2 BLS trekker met de ruime LX slaapcabine te bewonderen. Met de nieuwe 12,4 liter 400pk D26 motor is een nog lager brandstofverbruik mogelijk. Mede dankzij de TipMatic 2 transmissie, Idle-speed driving en Speedshifting. Uiteraard staat ook de populaire TGS 35.440 8×4-4 op de stand als stoere vertegenwoordiger van het bouwsegment. Deze 8×4 truck met luchtgeveerd tridemstel kent een uiterst kleine draaicirkel en een optimale gewichtsverdeling.

ProEXR File Description =Attributes= cameraAperture (float): 36.000000 cameraFNumber (float): 8.000000 cameraFarClip (float): 1000000015047466200000000000000.000000 cameraFarRange (float): 999999984306749440.000000 cameraFocalLength (float): 40.000000 cameraFov (float): 24.616034 cameraNearClip (float): 0.000000 cameraNearRange (float): 0.000000 cameraProjection (int): 0 cameraTargetDistance (float): 200.000000 cameraTransform (m44f) channels (chlist) compression (compression): Piz dataWindow (box2i): [0, 0, 11999, 11999] displayWindow (box2i): [0, 0, 11999, 11999] lineOrder (lineOrder): Increasing Y pixelAspectRatio (float): 1.000000 screenWindowCenter (v2f): [0.000000, 0.000000] screenWindowWidth (float): 1.000000 =Channels= A (half) B (half) G (half) GI.B (half) GI.G (half) GI.R (half) Lackreflexionen.B (half) Lackreflexionen.G (half) Lackreflexionen.R (half) R (half) lighting.B (half) lighting.G (half) lighting.R (half) rawReflection.B (half) rawReflection.G (half) rawReflection.R (half) reflect.B (half) reflect.G (half) reflect.R (half) refract.B (half) refract.G (half) refract.R (half) specular.B (half) specular.G (half) specular.R (half)

03-MAN-Edition-100

07-MAN-Edition-100

02-MAN-Edition-100

00-MAN-Edition-100