MAN TGX is ideale basis voor autolaadkraan
Balvert & Zn uit Nieuwkoop is een bijzonder trouwe MAN-klant. Het bedrijf onderscheidt zich als ‘Autolaadkraanspecialist’ en het wagenpark bestaat dan ook voornamelijk uit trucks met autolaadkranen. De nieuwste MAN TGX is voorzien van de zwaarste kraan uit het HMF-programma, een 85 Tonmeter-autolaadkraan met een bereik van maar liefst 36 meter.

02-MAN-TGX-8x4-voor-Balvert-Zn

01-MAN-TGX-8x4-voor-Balvert-Zn

00-MAN-TGX-8x4-voor-Balvert-Zn

Balvert & Zn werd zestig jaar geleden opgericht door Rinus Balvert. Het begon met reguliere transporten en later ook met internationaal transport. Maar in 1981 ontstond er een heel nieuw specialisme. Toen werd de eerste auto met een kraan aangeschaft en dat bleek een compleet nieuwe markt. Het bedrijf groeide uit tot een speler met een groot aantal autolaadkranen met diverse hulpstukken. Door tevens montage en demontage aan te bieden bekwaamde Balvert zich in diverse bouwgerelateerde werkzaamheden zoals het plaatsen van glas, staal en het inhijzen van diverse bouwmaterialen. Maar ook is Balvert & Zn thuis in industriële verhuizingen, machineverplaatsingen en intern transport. Directeur Bertus Balvert: “Wij hebben ons gespecialiseerd in deze werkzaamheden en daar hebben we een behoorlijke ervaring in opgebouwd. Ons wagenpark is specifiek gebouwd voor deze werkzaamheden en dat vraagt ook om specifieke kennis van de leveranciers.”

Verlengde wielbasis    
De nieuwste MAN-truck in de vloot is een TGX 35.480 8×4-4 met de ruime XLX-cabine. De vierassige motorwagen is uitgevoerd in een triple configuratie met een gestuurde naloopas. Dat is in dit geval de meest optimale as-opstelling in verband met de zware HMF-autolaadkraan. Die is namelijk helemaal achterop de laadbak gemonteerd door HMF-dealer en carrosseriebouwer CCH in Halsteren. De wielbasis van het MAN-chassis is voor deze toepassing met zestig centimeter verlengd door WVT in Joure. Vervolgens is het chassis opgebouwd door CCH in Halsteren. Dankzij 3D Engineering kon CCH de complete opbouw inclusief de montage voor de kraan en de stempels afzonderlijk van de truck bouwen. Dat betekent een snellere inzet, want terwijl de truck nog in productie was, werd de opbouw al gebouwd. Bertus Balvert: “Wij werken graag met CCH. Zoals wij gespecialiseerd zijn in ons werk, zijn zij dat in het bouwen van dit soort voertuigen, en dat merk je.”

04-MAN-TGX-8x4-voor-Balvert-Zn

07-MAN-TGX-8x4-voor-Balvert-Zn

05-MAN-TGX-8x4-voor-Balvert-Zn

Inspraak chauffeur
Tot in de details is er nagedacht over de meest optimale opbouw en de invulling van de beschikbare ruimte. “Vaste chauffeur Bart Vreugdenhil heeft veel inspraak gehad bij opbouw. Hij moet ermee werken en als het hem naar de zin is dan werkt dat het beste. Bij CCH begrijpen ze dat als geen ander.” De HMF 8520 kraan is uitgevoerd met een zesdelige hoofdmast en een twintig tons, zesdelige jib. Het totale bereik bedraagt maar liefst 36 meter. Daarmee kan Bart uitstekend uit de voeten bij de meest uiteenlopende werkzaamheden. Bart Vreugdenhil is dan ook erg content met zijn nieuwe MAN: “Ik vind het een heerlijke, wendbare truck en met deze opbouw werkt het echt super. Ik kan zo weer jaren vooruit”, aldus de trotse chauffeur. De MAN werd geleverd door MAN-dealer Van Leeuwen Truckservice uit Waddinxveen.

06-MAN-TGX-8x4-voor-Balvert-Zn

08-MAN-TGX-8x4-voor-Balvert-Zn