Op basis van uitstekende ervaringen met eerdere MAN’s heeft Jeroen Bartels, algemeen directeur van de Bartels Groep uit Moerstaten, besloten zijn MAN-vloot verder uit te breiden. Een nieuwe MAN TGS 49.480 BLB 10×8 en een MAN TGX 26.440 6×2/4 BLS XLX zijn onlangs nieuw ingezet bij dit veelzijdige familiebedrijf.

“We hebben vorig jaar de eerste 10×8 Euro 6 van MAN in gebruik genomen. Het is een bladgeveerde auto met een star tandemstel. De derde as is hefbaar. Met dit voertuig rekenen we op een maximale inzet en op een verlaging van de onderhoudskosten”, zegt Jeroen Bartels die in het verleden met trucks reed van een ander merk met een gestuurde achterste as. ”We zoeken voor ons werk de eenvoudigste meerassige kipper met het hoogste laadvermogen, de laagste onderhouds- en gebruikskosten en natuurlijk een maximaal chauffeurscomfort. Deze MAN is dan de beste optie, ook omdat dit voertuig zoals het hier staat grotendeels door MAN af-fabriek geleverd wordt.” Dit is een gegeven waarover Bartels heel goed te spreken is, maar er is meer: ”Voor de chauffeurs tellen ook nog het bedieningsgemak en het comfort. Alles bij elkaar is een MAN TGS als deze voor ons precies het juiste antwoord op onze vervoersvraag.”

02-Bartels

Veelzijdig bedrijf
Bartels Groep bv zal de nieuwe MAN inzetten in het vervoer van zand, grind, grond, puin, afval en asfalt. Het transport is bij Bartels een ondersteunende dienst voor voornamelijk het grondverzet- en infrabedrijf, waarbij er ook voor derden wordt getransporteerd. Andere activiteiten van Bartels Groep betreffen uiteenlopende werkzaamheden in de infra, bouw, saneringen zowel droog als nat en het verrichten van baggerwerkzaamheden. Alle genoemde werkzaamheden worden zowel in hoofdaanneming als onderaanneming uitgevoerd. Logistieke dienstverlening in de industrie, zoals verladingen en op- en overslag, worden 24/7 uitgevoerd. Verder worden er binnen het loonbedrijf agrarische werkzaamheden uitgevoerd. Op grotere schaal gaat het om berm- en slootonderhoud.

TGX drie-asser 
Voor het berm- en slootonderhoud gaat Bartels onder andere een nieuwe voorloopastrekker TGX 26.440 6×2/4 BLS XLX inzetten. Daarbij werkt Bartels met een aluminium kieptrailer, die tot het maximaal toegestane wordt beladen. Om te voorkomen dat Bartels de aslastwetgeving overtreedt, rust het bedrijf alle voertuigen die over de weg rijden, uit met een on board aslastmeetsysteem. Zo blijft Bartels onder alle omstandigheden binnen de kaders van de wet.  ”De trailer heeft een laadvolume van 54 kuub. Zit dat erin, dan is de combinatie keurig aan het gewicht. Deze MAN vervangt een exemplaar dat bij ons jarenlang trouwe diensten heeft verricht. Alle aanleiding dus om ook voor het zware en afwisselende werk waarin dit voertuig wordt ingezet, andermaal voor MAN te kiezen.”

01-Bartels

03-Bartels

04-Bartels

Onderhoud
Omdat Bartels naast een vloot van circa 25 trucks, waarvan de helft uit MAN’s bestaat, ook een scala aan (land)bouwmachines heeft, wordt alle onderhoudswerk uitgevoerd in een eigen werkplaats. “We hebben deskundige monteurs die regelmatig bijgeschoold worden. We letten nauwgezet op de kostenontwikkeling van ons wagenpark waardoor we precies weten wanneer we onderhoud moeten plegen en wanneer we enkele trucks moeten vervangen door nieuwe”, aldus Jeroen Bartels.

05-Bartels