MAN presenteert op de IAA 2016 een sterk ‘future-proof’ truckaanbod. Voor het modeljaar 2017 koppelt MAN motoren met nieuwe vermogensniveaus tot 640 pk en meer trekkracht aan verder verfijnde transmissies en schakelfuncties, resulterend in aandrijflijnen die voor elke toepassing zijn geoptimaliseerd. Daarnaast versterkt het merk zijn uitstraling dankzij designinnovaties voor het exterieur en interieur van de TG-serie, waarbij de leeuw nadrukkelijk op de voorgrond treedt. Tegelijkertijd bereidt MAN zich voor op het logistiek zaken doen van de toekomst met nieuwe digitale producten en diensten.

Op diverse fronten heeft MAN zijn motorenprogramma voor de IAA bedrijfswagenvakbeurs geoptimaliseerd. De krachtbronnen kenmerken zich door een aanzienlijk verbeterd brandstofverbruik en toegenomen prestaties, evenals verder verbeterde rijeigenschappen met behoud van het bekende hoge betrouwbaarheidsniveau. De nieuwe generatie D38-motoren levert nu tot 640 pk en bereikt zijn maximale trekkracht – tot 3.000 Nm – bij nog lagere toeren. De nieuwe D26-motor is geoptimaliseerd voor vloottoepassingen en biedt een vermogensband van 420 tot 500 pk bij een laag eigengewicht en dito brandstofverbruik. In combinatie met nieuwe varianten van de MAN TipMatic-transmissie met individueel afgestemde rijprogramma’s voor elke vorm van inzet staat de MAN-serie garant voor een hoge efficiency, een laag verbruik en milieuvriendelijke aandrijflijnen. En de milieuwinst kan nog verder omhoog door gebruik te maken van schone brandstoffen zoals HVO conform de EN15940 brandstofnorm. MAN heeft daartoe alle Euro 6 c motoren gehomologeerd met deze brandstoffen.

man-iaa-04

man-iaa-06

Daarnaast toont MAN op de IAA zijn nieuwste versie van het EfficientLine-concept, waarbij alle technische en aerodynamische brandstofefficiencysystemen in één truck worden gecombineerd. Om het brandstofbesparingspotentieel van de nieuwe EfficientLine 3 generatie kracht aan te zetten, heeft MAN in juli een brandstofverbruikstest gedaan met een MAN TGX 18.500 4×2 BLS EfficientLine 3. Ter vergelijking werd dezelfde testroute tegelijkertijd voltooid met diens voorganger, een MAN TGX 18.480 4×2 BLS EfficientLine 2. TÜV Süd registreerde daarbij hoe de gemeten waarden werden bepaald. Wanneer de gegevens zijn beoordeeld en het TÜV-rapport gereed is, zal MAN de resultaten van de vergelijkingstest in september tijdens de IAA vakbeurs voor bedrijfswagens in Hannover bekendmaken.

Verder onthult MAN op de IAA 2016 tal van designinnovaties voor de TG-serie. Uiterlijk treedt de MAN-leeuw daarbij nadrukkelijk op de voorgrond. De TGX en TGS krijgen nieuw ontworpen koelluchtinlaten. In het interieur creëren warme kleuren, nieuwe materialen en nieuwe stoelbekleding een frisse en kwalitatief hoogwaardige ambiance, die wordt versterkt door het opvallende stuurwielontwerp. Daarnaast krijgen bestuurders de beschikking over een nieuw infotainmentsysteem, automatische inschakeling van de koplampen en een regensensor. Het nieuwe MMT MAN Media Truck Advanced Infotainment systeem is naar wens beschikbaar met een 5 of 7 inch scherm en voorziet in tal van comfortfuncties.

man-iaa-01

Aanvullend legt MAN op de IAA veel nadruk op nieuwe zienswijzen op netwerken voor de transportwereld. Op de stand is daartoe een aparte ruimte voorbehouden aan de onderwerpen innovatie en digitalisering. Daar verschaft MAN meer inzicht in nieuwe digitale diensten en mogelijkheden voor de nabije toekomst waarmee klanten hun logistieke processen kunnen optimaliseren en de efficiency van goederenstromen via intelligente netwerken kunnen verbeteren. Tot slot presenteert MAN in Hannover nieuwe concepten voor elektromobiliteit.