A. Barendregt Takel– en Bergingsbedrijf uit Rhoon is een bekende naam in de Rotterdamse regio. 24 Uur per dag, zeven dagen per week het hele jaar rond staat dit bedrijf klaar om gestrande voertuigen in veiligheid te brengen. Onlangs werd het wagenpark uitgebreid met een nieuwe MAN-bergingstruck waarmee voortaan ook de zwaarste trucks kunnen worden geborgen.

1.headerbeeldabarendregt

abarendregt8

De nieuwe MAN-bergingstruck is een opvallende verschijning. De TGS 41.480 8×4 is voorzien van een Falkom-opbouw met een 25 tons lepelinstallatie, twee twintig tons lieren en een zware 66 ton/meter autolaadkraan. Tot de standaard uitrusting behoren alle voorkomende hulpstukken om alle merken trucks te kunnen afslepen. ‘’Vrachtwagens hebben vaak geen centraal sleepoog meer, maar van die keurig ingebouwde boutgaten waar sleepogen in gedraaid kunnen worden. Die verschillen per merk en type, maar wij zijn op alles voorbereid met deze nieuwe bergingsauto’’, aldus Patrick Scholten. Hij is bedrijfsleider bij A. Barendregt en was nauw betrokken bij de opbouw van de MAN-truck.

Multifunctioneel
De keuze voor MAN was voor Ary Barendregt een eenvoudige: ‘’Ik vind het een mooi merk en daar komt bij dat we al uitstekende ervaring hadden met MAN-oprij- en bergingsauto’s. Wij kennen MAN als uitermate betrouwbaar en comfortabel. Bovendien is de relatie met MAN-dealer Van Leeuwen Truckservice in Ridderkerk uitstekend. Vanuit de MAN-dealer is ook meegedacht met opbouwer Falkom in Tiel over het juiste model en over de opbouw van de truck. Wij wilden beslist ook een zware kraan op het chassis want daarmee ben je multifunctioneel en veel flexibeler. Met die kraan kunnen we eenvoudig lading weghalen van een gestrande truck bijvoorbeeld, of zelfs een container. Verder kunnen we met de kraan voertuigen vaak net even stabiliseren tijdens de berging.’’

abarendregt9

abarendregt12

abarendregt10

abarendregt11

Veiligheid
A. Barendregt heeft de bergingsverantwoording voor de volledige “Zuid-ring” van Rotterdam, inclusief het havengebied. Prioriteit één bij Rijkswaterstaat is snelheid. Patrick: ‘’Om zo snel mogelijk in te kunnen grijpen, rijden we in de spits patrouille rondjes. De eis is dat we binnen 20 minuten ter plekke zijn, ook als er file staat en dat is soms een hele uitdaging. Eénmaal ter plekke is het veiligstellen van voertuigen en de betrokken personen de eerste prioriteit. Mensen zijn vaak wat overstuur en die moet je dan geruststellen. Met deze grote gele MAN met al zijn verlichting vallen we goed op, waardoor we veilig kunnen werken. Stap twee is dan het zo snel mogelijk bergen van de voertuigen en dat is iedere keer weer anders. Een pechgeval afslepen is redelijk eenvoudig, maar een gekantelde of geschaarde geladen vrachtwagen vraagt altijd weer een andere aanpak. Dat is waar vakwerk om de hoek komt kijken. Met deze MAN hebben we daarvoor het beste gereedschap dat we ons maar kunnen wensen.’’

abarendregt6

abarendregt7

abarendregt1