Jari-Matti Latvala en Miikka Anttila hebben dit weekend in Finland voor het Ford World Rally Team een podiumplaats behaald in hun thuisrally van het FIA World Rally Championship. Zij reden met hun naar de derde plaats in de Rally Finland, terwijl hun teamgenoten Petter Solberg en Chris Patterson in een identieke Fiesta beslag legden op de vierde plaats.

Maar liefst zeven Fiesta’s RS WRC waren terug te vinden in de top tien van de achtste en snelste rally van het seizoen. Rally Finland is één van de kroonjuwelen van het WRC en wordt verreden in bossen rond Jyväskylä, 270 kilometer ten noorden van Helsinki. De afstand bedroeg slechts 303,52 wedstrijdkilometers, verreden over 18 klassementsproeven. Het was één van de kortste rally’s in de geschiedenis van het WRC en de strijd was furieus. De gemiddelde snelheid bedroeg maar liefst 130 km/u.

Een enorm aantal toeschouwers had zich verzameld in de bossen, met name langs de klassieke en fameuze Ouninpohja klassementsproef die als laatste KP werd verreden. Waanzinnig hoge snelheden en spectaculaire ‘blinde’ jumps zorgden ervoor dat dit wellicht de zwaarste klassementsproef ter wereld is. In de finale moest deze KP twee maal gereden worden.

Na een tweede plek op de eerste proef kon Latvala daarna niet het tempo van de koplopers volgen maar nadat hij de set-up van zijn Fiesta had aangepast kon hij zich weer mengen in de strijd om de snelste tijden, resulterend in een derde plaats aan de finish.

“Een Fin die in Finland rijdt wil altijd winnen, maar ik heb vooraf gezegd dat een podiumplek mijn primaire doelstelling was. En dat ik daar blij mee zou zijn,” zei Latvala. “Ik ben blij dat ik een weekend zonder fouten en technische problemen heb gekend en dat kan ik zeker niet van andere rally’s dit jaar zeggen. Dus in dat opzicht heb ik een goed gevoel.”

“In het begin van de rally was ik niet in topvorm maar ik heb hard geknokt en toen de set-up van de auto was gewijzigd ging het veel beter. We hadden de snelheid maar waren aan het eind niet snel genoeg. Daar moet nog aan gewerkt worden,” voegt hij er aan toe.”

Solberg zetten op de eerste dag twee snelste tijden op de klokken en ging de laatste dag van start met een achterstand van slechts 1,1 seconde op zijn teamgenoot. Een wijziging aan de set-up van zijn Fiesta RS WRC om nog meer snelheid te winnen pakte verkeerd uit. Waarna hij besloot zijn vierde plaats te consolideren, met een achterstand van 21,1 seconde op Latvala.

“Ik heb de eerste twee dagen heel erg aangevallen,” zei Solberg. “Op de laatste dag hebben we besloten een paar settings te veranderen om in te kunnen lopen op mijn voorliggers. Ik zocht naar de ‘magische’ set-up, maar dat pakte verkeerd uit. De auto was te laag en de carterbescherming raakte de grond dus ben ik weer teruggegaan naar de oorspronkelijke afstelling. Jari-Matti en ik waren de eerste twee dagen even snel maar ik was helaas niet snel genoeg om te winnen. Ik ben op de Power Stage tot het uiterste gegaan om nog extra bonuspunten te pakken, maar ik kwam een halve seconde tekort. En dat is zo’n beetje het verhaal van het hele weekend.”

Ford World Rally Team-directeur Malcolm Wilson was tevreden over de podiumplaats maar gaf toe dat hij op meer had gehoopt. “We hebben de eerste proeven teveel tijd verloren en gezien de hoge snelheden hier in Finland wisten we dat het moeilijk zou zijn dat goed te maken. Dat bleek ook zo te zijn en we waren niet in staat om de verloren seconden terug te pakken. Aan de andere kant, de auto’s hebben geen enkel probleem gehad en het was bemoedigend om zeven Fiesta’s terug te zien in de top tien,” zei hij.

Ford Racing’s Europese motorsportmanager Gerard Quinn verklaarde: “Ik heb veel bewondering voor Jari-Matti en Petter die een prima prestatie hebben geleverd. Het is niet het resultaat dat wij voor ogen hadden dit weekend maar ze hebben het uitstekend gedaan over de snelste wegen uit het WRC. We kijken nu uit naar de rally van Duitsland en ik hoop dat we daar op asfalt een goed resultaat kunnen boeken.”

Volgende ronde

Het WRC verplaatst zich later deze maand naar Duitsland voor de eerste echte asfaltrally van het seizoen. De rally wordt van 23 tot en met 26 augustus in de omgeving van Trier verreden.

Eindrangschikking

1.  S Loeb/D Elena – Citroen DS3 – 2uur 28min 11,4sec

2.  M Hirvonen/J Lehtinen – Citroen DS3 – 2uur 28min 17,5sec

3.  J-M Latvala/M Anttila – Ford Fiesta RS – 2uur 28min 46,4sec

4.  P Solberg/C Patterson – Ford Fiesta RS – 2uur 29min 07,5sec

5.  M Østberg/J Andersson – Ford Fiesta RS – 2uur 30min 43,5sec

6.  O Tänak/K Sikk – Ford Fiesta RS – 2uur 30min 59,0sec

7.  M Rantanen/M Lukka – Ford Fiesta RS – 2uur 33min 03,1sec

8.  J Ketomaa/M Stenberg – Ford Fiesta RS – 2uur 34min 13,3sec

9.  M Prokop/Z Hrůza – Ford Fiesta RS – 2uur 34min 15,7sec

10 S Ogier/J Ingrassia                       Skoda Fabia S2000   2uur 36min 57,4sec

Tussenstand rijders                                  Tussenstand constructeurs

1.  S Loeb                   171pnt             1.  Citroen                               280pnt

2.  M Hirvonen                       128pnt             2.  Ford WRT                        171pnt

3.  P Solberg             104pnt                      3.  M-Sport Ford WRT                     115pnt

4.  M Østberg               90pnt             4.  Qatar WRT                                    49pnt

5.  J-M Latvala            69pnt                       5.  Citroen Junior WRT           48pnt

6.  E Novikov                           55pnt            6.  Adapta WRT                       37pnt

Tussenstand constructeurs

1.  Citroen – 280pnt

2.  Ford WRT – 171pnt

3.  M-Sport Ford WRT – 115pnt

4.  Qatar WRT – 49pnt

5.  Citroen Junior WRT – 48pnt

6.  Adapta WRT – 37pnt