• Opnieuw podium voor Peugeot 208 T16
  • Inspanningen Abbring beloond met Colin McRae Flat Out Trophy

Kevin Abbring heeft zijn Peugeot 208 T16 in de Azoren Rally, onderdeel van het European Rally Championship (ERC), naar een knappe tweede plaats gestuurd. Slechts zes seconden kwam onze landgenoot, uitkomend voor de Peugeot Rally Academy, te kort voor de overwinning, maar hij bezorgde de Peugeot 208 T16 wel het tweede ERC-podium van het seizoen.

Het eiland Sao Miguel vormde het toneel voor een enerverend weekend voor het Peugeot Rally Academy-trio. Abbring’s teamgenoot Craig Breen leidde het klassement na Dag 1, maar viel helaas uit, waarna de Nederlander het stokje overnam en een prima tweede plek op zijn conto bijschreef. De jonge Fransman Stéphane Lefebvre domineerde de ‘Junior’ strijd in zijn Peugeot 208 R2.

Kevin Abbring: in vliegende vorm
Door het uitvallen van Breen kon Kevin Abbring, winnaar van de Peugeot 208 Rally Cup 2013, vol in de aanval en het leek er op alsof het geluk Abbring en zijn navigator Sébastien Marshall eindelijk toelachte. Helaas zagen ze hun kansen op de overwinning aanzienlijk verkleind worden toen op SS10 de riem van de stuurbekrachtiging brak, hoogstwaarschijnlijk als gevolg van steenschade. Daardoor moest het duo de laatste twee proeven zonder stuurbekrachtiging rijden, waardoor ze 45 seconden terugvielen en de dag op zes seconden achter Sousa eindigden. Bovendien kregen Abbring en Marshall daarbovenop nog eens een tijdstraf van tien seconden omdat ze een minuut te laat inklokten, nadat ze op een verbinding onderweg naar het parc fermé de kapotte riem vervingen.

Gisteren ging Abbring op de smalle, heuvelachtige proeven met hernieuwd elan van start. Daarbij slaagde hij er in eerste instantie in een gat van 16 seconden dicht te rijden, maar vanwege twee kleine fouten op SS13 moest hij toch weer terrein prijsgeven. Vervolgens herpakte Abbring zich door op SS15 en SS16 de snelste tijd te klokken en het gat met Sousa tot op vijf seconden te dichten. Dat bleek helaas net niet voldoende, omdat de Portugees op de laatste proef 1,1 seconde sneller was en de rally won met een voorsprong van slechts 6,2 seconden op Abbring en diens 208 T16. Desondanks kreeg Abbring voor zijn inspanningen wel de Colin McRae Flat Out Trophy toegekend. 

“We hebben opnieuw het potentieel van de 208 T16 laten zien,” verklaarde Abbring na afloop. “Direct vanaf de start lagen we met beide auto’s op kop. Voor mij was het mijn debuut in de Azoren Rally en terugkijkend op het weekend ben ik tevreden met mijn prestatie. We hadden gisteren pech met de aandrijfriem en dat is zonder enige twijfel de reden dat we niet hebben gewonnen. Ik slaagde erin terug te knokken, maar helaas kwam ik net wat tijd tekort. Toch voelt het wel een beetje als een overwinningen op deze eerste gravelrally voor de 208 T16. We blijven leren en leren de auto’s telkens weer beter kennen. Ik ben blij tijdens mijn derde rally met de T16 zo competitief te hebben gereden. Iedereen heeft ontzettend hard gewerkt om dit resultaat mogelijk te maken.”

Craig Breen: pech
Craig Breen en zijn navigator Scott Martin lagen tot aan de start van de Azoren Rally tweede in het kampioenschap en gingen afgelopen donderdag direct al aan de leiding. De twee 208 T16’s van Breen en Abbring noteerden snelste tijden op de eerste negen proeven van de rally, omdat hun rivalen Kajetanowicz en Moura beiden moesten afhaken vanwege een afgebroken wiel. Breen leidde de rally met Abbring op zijn hielen, maar na SS9, de laatste proef op vrijdag, ging het mis. Breen kreeg zijn motor bij de Stop Control niet meer gestart na een klein brandje in het motorcompartiment en voor hem zat het er helaas op.

Stéphane Lefebvre: ‘Junior Master’ in de Azoren
Stéphane Lefebvre liet zijn belagers in het Junior Championship met de 208 R2 op overtuigende wijze achter zich en zelfs een lekke band op 1 km vóór het einde van SS8 kon zijn dominantie niet beïnvloeden. Lefebvre combineerde wat waarschijnlijk één van de mooiste overwinningen uit zijn carrière was met een nette tiende plaats in het algemeen klassement.