Tijdens de aankomende editie van het beroemde Goodwood Festival of Speed maakt Project 7 van Jaguar op 12 juli zijn dynamische debuut. Project 7 is gebaseerd op Jaguars veelgeprezen F-TYPE, de nieuwe tweezits convertible die eerder dit jaar werd onderscheiden met de World Car Design of the Year 2013 Award.

Belangrijke uiterlijke verschillen zijn een luchtgeleider achter het hoofd van de bestuurder en enkele aerodynamische, uit carbon fibre vervaardigde componenten – een nieuwe front splitter, zijskirts en diffuser achter, alsmede een verlaagde voorruit en een nieuw vormgegeven voorbumper. Daarnaast beschikt Project 7 over een uniek interieur met een uit composiet materiaal vervaardigd zitje met raceharnas, een helmhouder en een puur sportieve afwerking. De naam Project 7 verwijst naar de zeven overwinningen – een record voor een Britse autofabrikant – die Jaguar tussen 1951 en 1990 behaalde op Le Mans. De blauwe lak is identiek aan die van de Jaguar D-types die in 1956 en 1957 de eindzege behaalden.

Project 7 is geen statisch concept, maar een volledig functionerende high-performance sportauto. De zeer stijve aluminium constructie van de F-TYPE vormt daarvoor de ideale basis, met Jaguars 5.0 liter supercharged V8 motor die een vermogen levert van 550 pk en 680 Nm – een toename van respectievelijk 55 pk en 55 Nm ten opzichte van de F-TPE V8 S.

“Bij de ontwikkeling van de F-TYPE was een optimale beleving voor de bestuurder het belangrijkste doel. Het resultaat is een pure sportauto, die zeer direct en snel reageert en die met zijn lichtvoetige rijgedrag maximaal rijplezier garandeert. Met Project 7 hebben we de unieke mogelijkheid om net even verder te gaan. Deze auto spreekt alle zintuigen aan – met zijn respons, het geluid en uitzonderlijke prestaties. Ik kan niet wachten om er op Goodwood in te kunnen rijden.”

Mike Cross, Chief Engineer, Vehicle Integrity, Jaguar

Naast het extra vermogen – dat via Jaguars achttraps Quickshift transmissie en een elektronisch, actief differentieel op de achterwielen wordt overgebracht – beschikt Project 7 ook over een speciaal ontwikkeld, met keramiek afgewerkt uitlaatsysteem. Daarnaast werd de rijhoogte met 10 millimeter verlaagd, en werd voor de vering en schokdempers een geheel eigen afstelling gevonden.

“De sportieve historie en innovatieve ambities van Jaguar komen in Project 7 perfect samen, zowel in het sensuele design als in de uitzonderlijke prestaties. Goodwood is het ideale podium om de creatieve kracht van onze designers en technici te tonen.”

Adrian Hallmark, Global Brand Director, Jaguar 

Project 7: Een verhaal over passie
Onder de bezielende leiding van Director of Design Ian Callum, die zijn team voortdurend uitdaagt om grenzen ten aanzien van design te verleggen, groeide Project 7 in slechts vier maanden uit van een experimentele schets van Jaguar designer Cesar Pieri, tot een rijklaar prototype voor het circuit.

Pieri tekende een eenzits sportauto met een golvend profiel, een verlaagde voorruit en racekleuren, een combinatie die zijn liefde voor auto’s en autosport tot uitdrukking brengt.

“Toen ik voor het eerst zijn schets van een eenzits F-TYPE met verlaagde voorruit zag, was ik direct enthousiast. Het leek me een goed idee om op dit idee voort te borduren. Ik zie het als een belangrijke taak van onze ontwerpers om gangbare opvattingen te verstoren, om dat wat normaal is om te keren en te zien of het nog steeds werkt. Bij Jaguar verleggen we op deze manier graag onze grenzen.”

Voor ons team was het een uitdaging om dit geweldige idee verder uit te werken binnen de grenzen van technische haalbaarheid, en om meerwaarde te geven aan het oorspronkelijke ontwerp. Daarom heb ik Cesar en Alister Whelan, onze Chief Designer, uitgedaagd om het project verder uit te werken. Mede dankzij de ondersteuning van bijna alle afdelingen uit het bedrijf heeft dit geleid tot Project 7.”

Ian Callum, Director of Design, Jaguar

Na het maken van diverse computermodellen werd er een kleimodel van Project 7 vervaardigd. Vanwege de relatief korte voorbereidingstijd tot Goodwood werkte het technische team van Jaguar vervolgens nauw samen met de ontwerpers, om ervoor te zorgen dat het uiteindelijke productiemodel dichtbij het eerste concept bleef.

In Project 7 blijven twee belangrijke karakterlijnen van de F-TYPE behouden. De meest in het oog springende wijziging is een op de fameuze D-type geïnspireerde achterzijde, met luchtgeleider en een geïntegreerde rolbeugel achter het hoofd van de bestuurder. De cabriokap van de F-TYPE is volledig achterwege gebleven.

Aerodynamische aanpassingen zijn onder meer een front splitter van carbon fibre, zijskirts en een grote diffuser aan de achterzijde. Samen met een vaste achterspoiler in een hoek van 14 graden versterken deze details de lage, gespierde uitstraling van de auto. Ook voor de louvres in de flanken en de ventilatieopeningen in de motorkap is gebruikgemaakt van carbon fibre, terwijl de buitenspiegels van carbon fibre en aluminium zijn geïnspireerd op de Jaguar C-X16 concept car, die op zijn beurt weer als basis diende voor de F-TYPE.

Project 7 heeft een verlaagde voorruit en een nieuw vormgegeven front met een in hoogglans zwart uitgevoerde omlijsting rond de luchtinlaten en koplampunits. Voor de wielen is gekozen voor 20” Blade velgen van gesmeed lichtmetaal, voorzien van carbon fibre accenten.

De cockpit van Project 7 is al even indrukwekkend als het exterieur. De bestuurder zit in een uit composiet materiaal vervaardigde, met 30 mm verlaagde kuipstoel, waarin hij met een vierpunts raceharnas stevig op zijn plaats wordt gehouden. De passagiersstoel is vervangen door een unieke helmhouder, waarin zich een speciaal ontworpen Project 7 helm bevindt, compleet met bijpassende blauwe lak en logo’s.

De stoel en portierpanelen zijn afgewerkt met stof in een zorgvuldig gestikt, ruitvormig patroon, terwijl de middenconsole en Sportshift pook zijn voorzien van carbon fibre accenten. De startknop is uitgevoerd in hoogglans zwart, aan weerszijden van het stuur bevinden zich uit massief aluminium vervaardigde schakelpeddels.

“Van deze auto gaat een enorme aantrekkingskracht uit. Aan het verleidelijke design zie je dat puur rijplezier voorop staat. Project 7 is een zeer speciale auto – niet alleen omdat het een eenmalig exemplaar is, maar vooral ook vanwege het puur doelmatige design. Het is in elk opzicht een echte Jaguar.”

Ian Callum, Director of Design, Jaguar

 

PROJECT 7: TECHNISCHE SPECIFICATIES*

  • Motor en transmissie
  • Cilinderinhoud (cc): 5.000
  • Cilinders: 8
  • Kleppen per cilinder: 4
  • Compressieverhouding: 9,5:1
  • Boring/slag (mm): 92,5 / 93,0
  • Transmissie: Achttraps ‘Quickshift’

Prestaties

  • 0-100km/u (sec): 4,2
  • 80-120km/u (sec): 2.4
  • Topsnelheid (km/u): 300
  • Vermogen (PK @ tpm): 550@6.500
  • Vermogen (kW @ tpm): 405@6.500
  • Koppel (Nm @ tpm): 680 @ 2.500-5.500
  • Velgen: 20-inch Blade gesmeed lichtmetaal
  • Banden: Pirelli P Zero 255/30/20 (voor) / 295/30/20 (achter)

*ALLE GENOEMDE WAARDEN ONDER VOORBEHOUD

Jaguar Project 7 debuteert op Goodwood Festival of Speed 4