HyperFocal: 0

De Jaguar I-PACE Concept is een van de opvallendste conceptauto’s van Jaguar ooit. De designers en ingenieurs maakten optimaal gebruik van de vrijheid die elektrische aandrijving biedt om de auto  geheel nieuwe proporties te geven. Het resultaat is een uitzonderlijk, geavanceerd ‘cab-forward’ design – geïnspireerd op dat van de C-X75 – met de vloeiende vormen van een coupé.

Dergelijke dynamische proporties zijn alleen mogelijk als bij het design tot op de laatste millimeter de vormgevingsvoordelen van een elektrische aandrijflijn worden benut. Daarom heeft de I-PACE Concept zo’n totaal vernieuwend uiterlijk en geeft hij op een heel eigen manier uitdrukking aan Jaguars kenmerkende premium afwerking en Brits vakmanschap.

HyperFocal: 0

HyperFocal: 0

Omdat geen rekening hoefde te worden gehouden met ruimte voor een verbrandingsmotor en een transmissietunnel konden de designers de interieurruimte verder naar voren plaatsen, de wielbasis verlengen en de overhangen voor en achter inkorten. De carrosserie is daardoor aerodynamischer en gespierder vormgegeven. Het concept biedt extra interieurruimte, meer stabiliteit en beter zicht op de weg.

De I-PACE Concept heeft qua vormgeving veel gemeen met de superauto C-X75 met middenmotor: de ver naar voren geplaatste cabine, de bolling van de voorspatborden, de gespierde taillelijn aan de achterzijde en de grote wielen. Desondanks neemt de I-PACE Concept niet meer plaats in dan een conventionele middenklasse-SUV. Dankzij de lange wielbasis van 2.990 mm is het interieur ruim: de ruimte voor de achterpassagiers is nagenoeg even groot als die in fullsize SUV’s en topklasse-sedans.

 

 

INTERIEURDESIGN
De vijfpersoons I-PACE Concept is ook illustratief voor Jaguars toekomstvisie op interieurdesign. Het toont een mix van vooruitstrevende technologie en gebruik van traditionele materialen. Ook demonstreert de I-PACE Concept hoeveel interieurruimte mogelijk is met een elektrische aandrijflijn en een ‘cab-forward’-design.

Het lange glazen panoramadak sluit naadloos aan bij de voorruit en zorgt voor een licht interieur. Het glas van het dak heeft eveneens een ruitpatroon. ’s Nachts zorgt de in het glazen dak geïntegreerde led-verlichting voor verbluffende lichteffecten.

HyperFocal: 0

6-jaguar-i-pace

PRESTATIES EN DYNAMIEK
De I-PACE Concept levert de prestaties en het rijkarakter van een Jaguar. Om dat mogelijk te maken is de auto voorzien van elektromotoren op zowel de voor- als de achteras. Samen leveren ze 294 kW (400 pk) vermogen en 700 Nm koppel vanaf stationair toerental.

Elektrische vierwielaandrijving zorgt voor optimale tractie, op elk wegdek en onder alle weersomstandigheden. Het systeem biedt exceptionele controle over de verdeling van het koppel over de voor- en achteras. Input van het ‘gaspedaal’, de gripomstandigheden op de weg en de bewegingen van de carrosserie worden direct vertaald naar een optimale stabiliteit.

 

 

 

EMISSIEVRIJE ELEKTRISCHE AANDRIJVING
Voor de meeste berijders zal de I-PACE Concept hun eerste elektrische auto zijn. De ingenieurs en designers van de auto hebben allerlei innovaties onderzocht om het gebruiksgemak te vergroten en de keuze voor deze auto te vergemakkelijken. De elektromotoren, het batterijpakket en de besturingssystemen maken optimale prestaties mogelijk bij een actieradius die voldoende is voor de meeste dagelijkse ritten.

De actieradius van de Jaguar I-PACE Concept  bedraagt volgens de gecombineerde Europese NEDC-cyclus meer dan 500 km. Met een gemiddelde lengte van de rit naar het werk van 40 tot 50 km zullen de meeste eigenaren slechts een keer per week de batterijen moeten opladen. Dat kan bij openbare oplaadpunten, aan een speciaal oplaadstation thuis en aan een gewoon stopcontact.

Opladen is eenvoudig en kan heel snel. Binnen 90 minuten kan de batterij voor 80 procent zijn opgeladen en volledig opladen vergt slechts iets meer dan twee uur bij een laadvermogen van 50 kW gelijkstroom.

HyperFocal: 0

HyperFocal: 0

 

TECHNOLOGIE-OVERDRACHT: FORMULA E
Jaguar kan bogen op een prachtige autosporthistorie. Het merk won de 24-uursrace van Le Mans maar liefst zeven keer. Dankzij de racerij kon Jaguar nieuwe techniek toepassen, van schijfremmen tot aerodynamische voorzieningen.

Jaguars deelname aan het Formula E-kampioenschap biedt de mogelijkheid om elektrische raceauto’s en techniek te ontwikkelen en te beproeven. De races in het Formula E-kampioenschap worden wereldwijd verreden op stratencircuits in de grootste steden. De auto’s zijn allemaal gebaseerd op een gestandaardiseerd chassis en voorzien van gestandaardiseerde batterijsystemen. De teams maken echter gebruik van zelf ontwikkelde elektromotoren, besturingseenheden en transmissies.

Dit kampioenschap zal ongetwijfeld de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen stimuleren. De ingenieurs van Jaguar zullen de ontwikkelingen die uit het kampioenschap voortkomen, zo snel mogelijk ook toepassen in de productieauto’s van het merk.