“The name is Bond, Léon Bond” was mijn eerste gedachte, op het moment dat ik achter het lederen stuur van de Jaguar F-Type kroop. Het verrukkelijke lijnenspel aan de buitenzijde van de bolide en de heerlijke geur van exclusief leer in het interieur brachten me direct in vervoering. Wat een feest om deze F-Type te mogen testen!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de Britse coupé is voorzien van een 3.0 liter V6 supercharged, die een heerlijke 380 pk op de kolossale 20 inch achterwielen loslaat. De “standaard” 3.0 liter V6 versie mag het doen met 300 pk, maar door de toevoeging van een supercharger, die onder hoge druk lucht direct in de cilinders perst, wisten de engineers er een knappe 80 pk extra uit het blok te halen. Het voordeel van een supercharger is dat hij constant is en ook bij lage toeren druk levert, doordat hij direct door de motor wordt aangedreven. Een motorblok, uitgevoerd met turbo geeft pas extra kracht boven een bepaald toerental.

“Mijn” uitvoering heeft de toevoeging “R-Dynamic”, waarbij de “R” duidelijk een verwijzing is naar de racerij. Voldoende aanwijzing dus, dat we hier met een snelheidsmonster van doen hebben. Volgens de specificaties heeft het rakketje een luttele 5 seconden nodig om de 100 kilometer te bereiken en gaat de topsnelheid naar een lieve 275 km/uur.

Sportief rijden doe je bij voorkeur handgeschakeld, maar deze is voorzien van een automaat. Een teleurstelling? Zeker niet! De automaat is gecombineerd met flippers aan het stuur. Terugschakelen is werkelijk fantastisch. Met de juiste timing rolt er een backfire uit de dubbele fraai gecentreerde uitlaat, wat voor menig kippenvel moment zorgt. Dat de muziek, die uit de sportuitlaat gromt voor de ontwerpers toch wel een dingetje is, blijkt uit het speciale “uitlaatknopje”. Hiermee worden de elektronisch gestuurde uitlaatkleppen verder opengezet, wat resulteert in een luidere brul. Wat mij betreft mag de uitlaat te allen tijde vol open staan.

Als zuinige Hollander let ik altijd op het verbruik van een auto, maar in dit geval kan het me werkelijk helemaal niets schelen hoeveel benzine er verstookt wordt. Het door de fabriek opgegeven brandstofverbruik van 9,8 liter op 100 kilometer was voor mij dan ook geen haalbare kaart. Maar zeg nu zelf, dat is bij een dergelijke auto toch het laatste waar je je druk om maakt. Net als die 223 gram CO2 uitstoot per kilometer. De Jag is wat mij betreft voldoende groen, British Racing Groen om precies te zijn.

Ondanks de lage zit en compacte afmeting van het interieur zit ik met mijn 1,96 meter vorstelijk achter het stuur in een meer dan comfortabele lederen kuipstoel. Voldoende ruimte om mijn benen languit kwijt te raken onder het lederen dashboard, terwijl de hoofdruimte eveneens meer dan toereikend is. Het plafond is voorzien van een fraai glazen panoramadak. Heb je geen behoefte aan inkijk, dan kun je automatisch de hemel verduisteren met een druk op de knop. Meer dan één reisgenoot meenemen zit er overigens niet in, er is zoals het een sportbolide betaamd geen ruimte voor een tweede zitrij. Het beetje ruimte wat er achter de stoel rest, is ingenomen door fenomenale speakers, voor het zeldzame moment als je even niet de muziek uit de uitlaat wil horen.

In het middenconsole prijkt een multifunctioneel display. In combinatie met de achteruitrijcamera wordt een ongeëvenaard scherp beeld weergeeft. Nog niet eerder heb ik een dergelijk hoge beeldkwaliteit aangetroffen. Bij het inschakelen van de achteruit is alles kristalhelder, ook als het donker is.

De bediening van tal van functies zitten in het display verborgen, welke je bedient via soft touch. Je moet het even weten, maar als je naar links of rechts swiped, komen er meer functies tevoorschijn.

De lichtsignatuur is zowel aan de voor als achterzijde bijzonder elegant. Aan de voorzijde heeft de F-Type een LED-dagrijverlichting in hockeystick vorm, terwijl de LED achterlichtunit wordt geaccentueerd door een elegante lijn.

Bijzonder fraai zijn ook de deurhendels, die verzonken liggen in het deurpaneel. Het zal ongetwijfeld in de aerodynamica helpen, maar vooral qua esthetiek is het scoren. Wil je het portier openen, dan komt de hendel automatisch naar buiten.

De F-Type heeft drie rijmodi: sport, dynamic en voor nat/glad wegdek. Ik heb zowel met droogweer als in de regen de Jaguar gestuurd. Ongeacht de situatie is er een fenomenale grip. Bochten worden kinderspel. De auto blijft je uitdagen in alle omstandigheden. 100% toys for boys.

Tekst en fotografie: Léon Jansen

Technische specificaties

Gereden model:          Jaguar F-Type Coupé R-Dynamic 3.0 V6 380 pk supercharged
Motor:                        6-cilinders in V-vorm, 2.995 cc
Vermogen:                 380 pk (280 kW)
Koppel:                      460 Nm
Transmissie:               8-trapsautomaat
Gemiddeld verbruik     9,8 l/100km *
CO2-uitstoot:             223 g/km
Topsnelheid:               275 km/h
0-100-acceleratie:      5,5 s
Bagageruimte:            408 L
L x b x h:                    4.482 mm x 1.885 mm x 1.311 mm
Massa leeg:                 1.639 kg
Vanaf prijs:                 € 84.200
Prijs testmodel:           € 154.745

* = volgens fabriek. Sterk is afhankelijk van o.a. de rechtervoet, rijomstandigheden, belading en weertype.