“Het C-X75 programma vertegenwoordigt het beste van wat Jaguar op gebied van techniek en design te bieden heeft. De auto is waarschijnlijk ’s werelds snelste testomgeving voor de meest geavanceerde technologieën, met een bijzondere hybride aandrijflijn die zeer indrukwekkende prestaties levert. Jaguar heeft altijd de ambitie om vorm te geven aan de auto van de toekomst, en met een project als de C-X75 leggen we de basis voor een nieuwe generatie van Jaguar-innovaties.” – Adrian Hallmark, Global Brand Director, Jaguar

Deze maand werd de C-X75 succesvol voorgesteld aan een selecte groep media, die de auto uitgebreid hebben kunnen testen. Als vervolg hierop  presenteerd Jaguar nu een film die een kijkje achter de schermen biedt van de ontwikkeling van deze auto: C-X75 – A hybrid supercar prototype without equal.

De film toont reacties van de technici die betrokken waren bij de ontwikkeling van de C-X75. Daarbij gaat het technische team in op de uitdagingen die ze hebben moeten overwinnen om te komen tot een auto die in staat is om 350 km/u te rijden, met CO2 -emissies lager dan 89 g/km. Met als extra uitdaging dat de auto over afstanden tot 60 kilometer volledig emissievrij moest kunnen rijden.

Toen Jaguar in 2010 de C-X75 conceptcar onthulde, was dit het begin van een nieuw hoofdstuk van technologische innovaties, met als doel om de auto in slechts twee jaar te ontwikkelen van studiemodel tot een volledig werkend prototype.

In die zeer korte periode ontwikkelde Jaguar samen met partner Williams Advanced Engineering een supersportauto met vierwielaandrijving en een plug-in parallel hybride aandrijflijn (PHEV – ofwel Plug-in Parallel Hybrid Electric Vehicle). Onderdeel daarvan is een viercilinder benzinemotor met het hoogste specifieke vermogen ter wereld. Een andere noviteit voor Jaguar is dat de C-X75 als eerste auto is ontwikkeld op een monocoque chassis van carbon fibre.

Hoewel in 2012 werd besloten dat de C-X75 als gevolg van het economische klimaat niet in productie zou gaan, was wel duidelijk dat de auto een krachtig voorbeeld was van Jaguars toonaangevende expertise op het gebied van lichtgewicht technologie. Daarbij vormde het project een ideale proeftuin voor de vooruitstrevende research van Jaguar op het gebied van high-performance aandrijflijnen met extreem lage emissies.

Tijdens de ontwikkeling van de prototypes van de C-X75 heeft Jaguar veel vooruitgang geboekt met baanbrekende, nieuwe hybride technologieën en carbon fibre materialen. Tevens kwamen in samenwerking met Williams Advanced Engineering een aantal bijzondere, hoogstaande designoplossingen tot stand. Al deze innovaties zullen in de toekomst worden toegepast in andere ontwikkelingstrajecten en nieuwe modelgeneraties voor zowel Jaguar als Land Rover.

Hoogste specifiek vermogen en koppel
De C-X75 heeft een gecombineerd vermogen van meer dan 850 pk, met een koppel van ruim 1.000 Nm. Deze uitzonderlijke kracht is te danken aan een dubbelgeblazen – met Turbocharger en Supercharger – 1,6 liter viercilinder benzinemotor die bij 10.000 t.p.m. een vermogen levert van 502 pk. De techniek achter deze uitzonderlijke krachtbron komt voort uit de Formule I.

De benzinemotor is gekoppeld aan een krachtige elektromotor, die nog eens 390 pk aan extra vermogen leveren. Het accupack is het krachtigste PHEV-pack ter wereld, met een vermogen van meer dan 300 kW bij een volle lading.

De C-X75 accelereert in minder dan zes seconden van 0 tot 160 km/u . Deze prestaties kunnen deels ook worden toegeschreven aan een zeventraps, handbediende automaat met schakelovergangen die zich in minder dan 200 milliseconden voltrekken. Het allereerste prototype behaalde met gemak een topsnelheid van 320 km/u, en heeft een theoretische topsnelheid van 350 km/u.

Een inklapbare spoiler en aerodynamische voorzieningen aan de onderzijde genereren bij 320 km/u meer dan 200 kilo aan downforce, terwijl actieve hulpsystemen de stabiliteit bij hoge snelheid nog eens extra vergroten.

Ultralage emissies en volledig elektrische rijmodus
Dankzij de extreme specificaties van het PHEV accupack is de C-X75 in staat om afstanden tot 60 kilometer volledig elektrische af te leggen. Tegelijkertijd liggen de gecombineerde CO2-emissies lager dan 89g/km.

Het C-X75 project versterkt Jaguar reputatie als de grootste Britse investeerder in innovatieve technologie. De resultaten van het C-X75 programma, met name nieuwe technologie voor aandrijflijnen en lichtgewicht materialen, bevestigen de vooraanstaande rol die Jaguar op het gebied van ontwikkeling en productie heeft in de automotive industrie.

JAGUAR C-X75: TECHNISCHE SPECIFICATIES

  • Motor: 1,6-liter turbocharged en supercharged viercilinder benzinemotor, en twee elektromotoren met elk 150 kW
  • Max. vermogen (pk@tpm): 502@10.000 (alleen benzinemotor), >850 (gecombineerd)
  • Max. koppel (Nm): >1000 (gecombineerd)
  • Actieradius, elektrisch (km):  60 km
  • 0-160 km/u (sec.):  <6,0
  • Topsnelheid (km/u):  >320
  • CO2 emissies (g/km):  <89

Jaguar C-X75 hybride supercar 3

Jaguar C-X75 hybride supercar 4