????????????????????????????????????

De robuuste nieuwe Ford Ranger, vanaf nu in de Europese showrooms, biedt klanten meer zuinigheid, een gedurfd ontwerp en ultramoderne technologieën.

In 2015 is de Ford Ranger de concurrentie gepasseerd en is hij de bestverkochte pick-up in Europa geworden. Er zijn vorig jaar 27.300 Rangers verkocht, een stijging van 27 procent vergeleken met vorig jaar.

????????????????????????????????????

????????????????????????????????????

FordRanger2016_Wildtrak_67

“Met de verbluffend mooie Wildtrak als het model dat het assortiment aanvoert, biedt de Ford Ranger de klant een onverslaanbare combinatie van vierwielaandrijving, in het oog springende styling en luxe voorzieningen als SYNC 2 en Adaptive Cruise Control,” zegt Roelant de Waard, Vice President, Marketing, Sales & Service van Ford Europa. “Door zijn lage brandstofverbruik, fenomenale laad- en trekvermogen, en toonaangevende doorwaaddiepte is de Ranger tegen elke uitdaging opgewassen.”

Sinds de introductie eind 2011 hebben de verkoopcijfers van de huidige Ford Ranger in Europa een snelle groei laten zien. In de twintig traditionele Europese markten van Ford is het marktaandeel van de Ranger gestegen van 11,7 procent in 2012 tot 23,6 procent in 2015. Dankzij dit resultaat is de Ranger nu marktleider en heeft het model concurrenten als de Toyota Hillux achter zich gelaten.

FordRanger2016_Wildtrak_61

FordRanger2016_Wildtrak_62

Verbeterde dieselmotoren voor een optimaal brandstofverbruik
De nieuwe Ranger is bijzonder zuinig en beschikt over een reeks efficiënte aandrijvingen die worden ondersteund door Auto-Start-Stop-technologie, nieuwe overbrengingsverhoudingen en, voor het eerst, elektronische stuurbekrachtiging. Deze voorzieningen maken dat het brandstofverbruik wel 17 procent lager ligt.

Tot het verbeterde assortiment dieselmotoren behoren de 160 pk-variant van de nieuwste 2.2-liter Ford TDCi-motor en de krachtige 200 pk 3.2-liter TDCi-vijfcilindermotor. De zesversnellingstransmissies zijn leverbaar in handgeschakelde of automatische versies.

Het brandstofverbruik ligt voor alle nieuwe Ranger-versies beduidend lager. Voor de 160 pk-versie zijn de cijfers uitzonderlijk: 6,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 171 g/km. Voor het vorige model was dit 7,8 l/100 km en 206 g/km aan CO2 -uitstoot. Dit resulteert in lagere exploitatiekosten.

FordRanger2016_IAA_RangerWildtrak_Dashboard_01

FordRanger2016-XLT_16

FordRanger2016-XLT_17

Geavanceerde technologieën voor connectiviteit en bestuurdersassistentie
De nieuwe Ranger biedt de bestuurder een keur aan ultramoderne technologieën om te communiceren en de controle over de auto te bewaren, zoals bijvoorbeeld SYNC 2, het spraakgestuurde connectiviteitssysteem van Ford dat is uitgerust met een 8″-touchscreen waarmee eenvoudig door de menu’s kan worden genavigeerd.

Een reeks bestuurdersassistentietechnologieën biedt meer comfort en gebruiksgemak. Zo beschikt de bestuurder onder andere over Lane Keeping Alert en Lane Keeping Aid, Adaptive Cruise Control met Forward Alert, Traffic Sign Recognition, Park Assist voor en achter, achteruitrijcamera, en een standaard Electronic Stability Control-systeem. Met dit systeem wordt het risico op over de kop slaan beperkt en wordt voorkomen dat een eventueel aangekoppelde aanhanger gaat slingeren.

Overige beschikbare technologieën zijn onder meer:

  • Hill Launch Assist, dat de bestuurder helpt om onder een hellingshoek vanuit stilstand in de eerste versnelling of in de achteruit weg te rijden;
  • Hill Descent Control, dat gebruikmaakt van het tractieregelsysteem om met een constante snelheid een steile helling af te rijden;
  • Adaptive Load Control, dat op basis van de voertuigbelasting het Electronic Stability Control-systeem aanpast;
  • Emergency Brake Assistance, dat door middel van extra druk voor meer remkracht zorgt wanneer de bestuurder in een noodsituatie snel remt.

Robuust en modern ontwerp
Op de weg straalt het moderne exterieur van de Ranger kracht en onverzettelijkheid uit. De robuuste motorkap loopt door in een nieuwe trapezevormige grille. De imposante koplampen zijn een karakteristiek element van de Ranger.

FordRanger2016-XLT_08

FordRanger2016-XLT_09

FordRanger2016-XLT_10

“Als je ziet hoe onze klanten hun auto gebruiken, is het belangrijk dat een Ranger er niet alleen uitziet als een degelijk stuk gereedschap waarop je kunt vertrouwen, maar dat hij dat ook daadwerkelijk is,” zegt Dave Dewitt, exterior design manager, Ford Asia Pacific. “We zagen de mogelijkheid om het ontwerp spannender te maken en om de ‘Ford Built Tough’-designelementen te benadrukken, zonder afbreuk te doen aan de uitstekende aerodynamische eigenschappen. Dit zie je bijvoorbeeld aan de luchtinlaten aan de buitenkant.”

Naast dit exterieur is er ook een nieuw, stijlvol interieur ontworpen. Het instrumentencluster achter het stuurwiel bevat tweekleurige digitale displays waarop de bestuurder in één oogopslag allerlei voertuiginformatie kan aflezen, evenals gegevens over entertainment, navigatie en klimaatbeheersing.

Inzetbaarheid en verfijning
De Ranger geldt in zijn klasse nog steeds als een van de breedst inzetbare pick-ups. Klanten kunnen kiezen uit  twee carrosserievarianten: de Super cab met extra aan de achterkant scharnierende portieren die toegang bieden tot een tweede stoelrij en een vierdeurs Double Cab. Elke carrosserievariant beschikt over een robuuste laadbak met een royaal laadvolume.

De Ranger is speciaal ontworpen om zich met gemak in het meest extreme terrein te begeven. Zijn toonaangevende doorwaaddiepte van 800 mm en de 230 mm bodemvrijheid komen hierbij goed van pas. En dankzij een hellingshoek van 28 graden en een afloophoek van 25 graden, hoeft de bestuurder niet terug te deinzen voor steile obstakels.

Een robuuste, elektronisch gestuurde tussenbak zorgt ervoor dat er tijdens het rijden met een druk op de knop op de middenconsole kan worden geschakeld van 4×2 naar 4×4 met hoge overbrenging. Voor koppel bij lage snelheden of extra remkracht bij het hellingafwaarts rijden kan de bestuurder ook vierwielaandrijving met lage overbrenging inschakelen. Een elektronisch differentieelslot voor de achteras verbetert de grip in zware omstandigheden. Deze sterke punten voor off-road omstandigheden gaan gepaard met een maximaal toelaatbaar aanhangergewicht van 3.500 kg en een uitzonderlijk hoog laadvermogen van 1.254 kg.

De Ranger biedt deze prestaties met een niveau van verfijning dat zelden wordt aangetroffen in het pick-upsegment. De Ranger is reeds de standaard wat betreft rijeigenschappen en handelbaarheid. Toch heeft Ford de wielophanging van het nieuwe model nog nauwkeuriger afgesteld voor extra comfort en een nog betere handelbaarheid.

FordRanger2016-XLT_12

FordRanger2016-XLT_13

De rijervaring wordt nog verder verbeterd door elektronische stuurbekrachtiging (EPAS: Electric Power Assisted Steering) dat voor precies, natuurlijk stuurgedrag zorgt. EPAS zorgt voor lichter sturen als er bij lage snelheid moet worden gemanoeuvreerd, zoals bij parkeren. Bij hogere snelheid zorgt het systeem voor precisie, waarbij assistentie wordt verleend op basis van snelheid, stuurhoek, de krachten die van invloed zijn bij het maken van een bocht en bij acceleratie/deceleratie. In tegenstelling tot een traditioneel stuurbekrachtigingssysteem, wordt in EPAS geen gebruikgemaakt van een stuurbekrachtigingspomp. Hierdoor is de auto stiller en ligt het brandstofverbruik ongeveer 3 procent lager.

Maximaal veilig
De nieuwe Ford Ranger Double Cab behoudt de maximumscore van 5 sterren die in 2012 zijn uitgereikt door Euro NCAP. De Ranger is de enige in zijn segment die deze onderscheiding heeft ontvangen van deze onafhankelijke organisatie op het gebied van botsproeven.

FordRanger2016_Limited_64

FordRanger2016_Limited_65