Drievoudig Indianapolis 500-winnaar Dario Franchitti zal tijdens de 98ste editie van de Indianapolis 500 op 25 mei aanstaande de 2014 Chevrolet Camaro Z/28 pacecar besturen. Het is de achtste keer dat een Camaro als pacecar fungeert – voor het eerst in 1967 – en de 25e keer dat een Chevrolet in die hoedanigheid het deelnemersveld zal aanvoeren.
Franchitti won de Indy 500 in 2007, 2010 en 2012 en is pas de derde coureur die er in slaagde tenminste drie opeenvolgende IndyCar-titels op zijn naam te schrijven. Franchitti’s optreden in de Camaro Z/28 pacecar markeert een nieuwe carrièrestart voor hem in een rol van begeleider van coureurs bij Chip Ganassi Racing, het team dat voor het IndyCar-seizoen 2014 vertrouwt op Chevrolet-power.
“Dario is een ware kampioen die zowel bij concurrenten als racefans respect geniet,” verklaart Jim Campbell, Chevrolet U.S. vice president performance vehicles & motorsports. “Het wordt een zeer speciale aangelegenheid om Dario in de Camaro Z/28 op de Indianapolis Motor Speedway voor het veld uit te zien rijden tot aan de groene vlag.”
“Voor mij is het een grote eer om gevraagd te worden de pacecar voor de Indianapolis 500 te besturen. Als voormalig coureur en drievoudig winnaar van deze fantastische race zal ik genieten van iedere minuut die ik het veld mag aanvoeren in de nieuwe 2014 Chevrolet Camaro Z/28. Hoewel ik zelf niet zal deelnemen aan de ‘Greatest Spectacle in Racing’, kom je niet dichter bij de actie dan op deze manier. Ik kan niet wachten tot het zover is.”

Chevrolet heeft een lange historie met de Indianapolis Motor Speedway, de Indianapolis 500 en de Verizon IndyCar Series. Chevrolet werd opgericht in 1911, het jaar van de allereerste 500-mijls race, en de gebroeders Chevrolet – medeoprichter van de onderneming Louis, Arthur en Gaston – namen allen aan vroege edities van de Indy 500 deel. Arthur Chevrolet verscheen in 1911 aan de start en Gaston Chevrolet won hem zelfs in 1920.
“We zijn verheugd dat Dario Franchitti het startveld van de Indianapolis 500 dit jaar zal begeleiden tot aan de groene vlag,” aldus J. Douglas Boles, president van Indianapolis Motor Speedway. “Dario’s opwachting in de Camaro Z/28 pacecar zal voor racefans een speciaal moment betekenen en het onderstreept Chevrolet’s belangrijke positie in voorgaande, de huidige en toekomstige edities van de Indianapolis 500.” Chevrolet nam als motorenleverancier van V8-motoren deel aan Indy-stijl races in de periode 1986-1993 en van 2002-2005, en keerde in 2012 terug met de Chevrolet IndyCar biturbo V6-motor met directe inspuiting. Tony Kanaan won de Indy 500 in 2013 in zijn door een Chevrolet-motor aangedreven raceauto. Bovendien won Chevrolet in 2012 en 2013 de IndyCar-titels in het constructeurskampioenschap.

Over de Camaro Z/28
De 2014 Camaro Z/28 is de meest circuitgeschikte versie ooit in de Camaro-historie en borduurt voort op de nalatenschap van de oorspronkelijke SCCA Trans Am-serie auto die in 1967 werd geïntroduceerd. De auto is volledig toegerust op circuitgebruik en is voorzien van unieke uiterlijke elementen die – vergelijkbaar met een raceauto – neerwaartse druk genereren om de auto tegen het asfalt te duwen voor meer grip – tot zelfs 1,08 G tijdens versnellingen in bochten – en snellere rondetijden. Het aerodynamisch geoptimaliseerde design droeg bij aan een rondetijd van 7:37 minuten voor de Camaro Z/28 op de legendarische Duitse Nordschleife, waarmee hij vier seconden sneller is dan de Camaro ZL1 en ook sneller is dan de gepubliceerde tijden van de Porsche 911 Carrera S en de Lamborghini Murcielago LP640.
Mede verantwoordelijk voor die circuitprestaties is ook het grotere remvermogen. De Z/28 vertrouwt op carbon-keramische Brembo-remmen die zorgen voor een vertraging tot 1,5 G, die ronde na ronde een constant remgevoel geven en bovendien het gewicht van de auto verlagen. De Z/28 met atmosferische motor weegt 300 pond minder dan de Camaro ZL1 met supercharge-motor, ondermeer dankzij lichtgewicht wielen en dunnere ramen achter. 100 procent van de onafgeveerde massa – ophanging, wielen, banden en het remsysteem – is zelfs anders vergeleken met de reguliere Camaro, waardoor de balans en het totale rijgevoel van de Z/28 op alle fronten verder verbeterd zijn. Het vermogen is afkomstig van de 7.0-liter LS7-motor met dry-sump smering, een vermogen van 375 kW (505 pk) en een koppel van 652 Nm. De motor wordt met de hand gebouwd in het nieuwe Performance Build Center binnenin GM’s Bowling Green fabriek.