WRC-veteraan Michel Nandan , die al sinds de jaren negentig belangrijke technische posities bekleedt in het World Rally Championship, wordt teambaas van het Hyundai WRC-rallyteam. Hyundai maakte op de Autosalon van Parijs in september vorig jaar bekend dat het gaat deelnemen aan het World Rally Championship. Het merk ontwikkelt een WRC-versie van de nieuwe Hyundai i20. Het doel is om in 2014 volledig mee te doen aan het WRC.

 

Hyundai heeft een speciale dochteronderneming opgericht, Hyundai Motorsport GmbH, die het WRC-programma van Hyundai gaat uitvoeren. Gyoo Heon Choi is benoemd tot directeur van Hyundai Motorsport. “Hyundai is blij met de terugkeer in het WRC. We zijn niet alleen terug om deel te nemen, we zijn vooral terug om te winnen”, aldus Tak Uk Im, Executive Vice President en COO van Hyundai Motor. “Hyundai en het WRC vormen een perfecte match en onze autosportervaring zal zich direct vertalen in betere prestaties en verbeteringen in het weggedrag van onze auto’s op de openbare weg.”

Perfect platform
Hyundai ziet het WRC als het perfecte platform om de dynamiek van het groeiende merk te promoten op een internationaal podium. Het spektakel van de wereldwijde rallysport en de hoogstaande techniek van de rallywereld vormen de perfecte combinatie om Hyundai’s merkwaarden onberispelijk tot uitdrukking te brengen.

Oude bekende in WRC
Hyundai is geen onbekende in de wereld van het WRC. Het merk nam van 2000 tot 2003 al deel aan de uiterst competitieve rallycompetitie. Nu, bij terugkeer in het WRC, legt Hyundai de lat nog hoger dan voorheen. Het eigen team opereert vanuit het hoofdkantoor in Alzenau, Duitsland, net buiten Frankfurt-Offenbach, waar het Europese hoofdkantoor van Hyundai is gevestigd.

Terwijl het WRC-seizoen 2013 van start gaat met de legendarische Rally van Monte Carlo, begint Hyundai de voorbereiding op de terugkeer naar het World Rally Championship met de intensieve ontwikkeling van de nieuwe i20 in WRC-specificatie, onder de deskundige leiding van teambaas Michel Nandan. “Ik ben vereerd dat ik door Hyundai ben gekozen om de terugkeer in de WRC te leiden. Het project staat nog in de kinderschoenen, maar we maken grote stappen voorwaarts. Ik kijk uit naar de ontwikkeling van het team dit jaar. Er moet veel gebeuren, daar zijn wij ons van bewust, maar met de speciale faciliteit in Alzenau en een ambitieuze kern van zeer gemotiveerd personeel maken we al goede vorderingen”, aldus Nandan.

Testjaar 2013
Met een ontwikkelingsversie van de Hyundai i20 doet Hyundai al tests in Korea. Dit stelt Hyundai in staat om in heel 2013 component- en ophangingsanalyses en andere onderzoeken uit te voeren. Nandan voegt hieraan toe: “We onderwerpen de ontwikkelingsversie van de Hyundai i20 aan deze belangrijke tests om er zeker van te zijn dat we ons huiswerk goed gedaan hebben voordat we meedoen aan het WRC. De testfase loopt tot eind 2013, terwijl we ons voorbereiden op ons eerste volledige seizoen in het WRC van 2014. We moeten nog veel beslissingen nemen in de loop van het jaar, vooral ten aanzien van de selectie van de coureurs. Ook dat vergt tijd en zorgvuldigheid. Tegelijkertijd houden wij nauwlettend in de gaten hoe het lopende WRC-seizoen zich ontwikkelt.”

Van WRC naar openbare wegHyundai versnelt WRC-voorbereidingen met aanstelling teambaas 4
De inzet voor en de investeringen in het wereldwijde autosportprogramma onderstrepen de voortdurende groei en veerkracht van Hyundai en het streven naar versterking van de wereldwijde marktpositie. De mogelijkheden voor technologieoverdracht van Hyundai’s in het WRC naar nieuwe Hyundai’s voor de openbare weg maken de terugkeer naar de autosport een slimme en logische keuze van Hyundai.

Hyundai’s rallygeschiedenis
Hyundai is sinds 1998 betrokken bij de rallysport, toen het twee seizoenen deelnam aan de F2-klasse van het WRC. In 2000 stapte het team over naar de topklasse. Hierin reed Hyundai tot 2003 met de speciale WRC-auto die ontwikkeld was op basis van de driedeurs Accent.