Meestal vormen raketten en Korea geen wenselijke combinatie, maar van het zuiden van het land hebben we weinig te vrezen. Anders ligt dat voor de concurrentie van Hyundai, die moet toezien hoe het merk de flitsend snelle en scherp geprijsde Kona Electric levert, met een WLTP-actieradius van 449 kilometer. Op papier klinkt het mooi; nu dan de praktijk.

Ooit liepen de Koreanen achter, nu lijken de rollen omgekeerd, met bij Hyundai zelfs een waterstofauto in het programma: de Nexo. Ondertussen begint elektrisch rijden aardig ingeburgerd te raken en daaraan zal de stekker-variant van de Kona zeker bijdragen, met zijn vanaf prijs van € 39.995 euro. Klanten staan er in ieder geval voor in de rij, gezien de lange levertijden, die op bepaalde momenten zelfs tot minstens een jaar opliepen. Werk aan de winkel dus voor Hyundai om vaart te zetten achter de productie en hopelijk laat het in die ‘haast’ kwalitatief geen steekjes vallen. Vooral de zakelijke markt zwermt om de Kona Electric heen, die volledig profiteert van vier procent bijtelling.

Hoe goed is deze compacte crossover? Kijkend naar de aantallen benzineversies die de wegen bevolken zit het wel snor met dit concept en spreekt het eigenzinnige design een grote doelgroep aan. De Kona Electric rolt op specifieke wielen en kenmerkt zich door een geperforeerd frontpaneel met een ‘oplaadluik’ in plaats van een traditionele grille. Binnenin wijkt hij eveneens van de norm af, vooral met zijn zwevende en metalig gekleurde middenconsole, waaronder je een hoop rommel kunt opbergen. Niet te missen is het 8-inch infotainmentscherm in iPad-stijl en verdere digitalisering zien we in het configureerbare instrumentarium en het handige head-up display. Het oogt allemaal verzorgd en voelt qua bediening ook zo aan, al zullen haastige lieden wat ongeduldig raken van de reactiesnelheid van de multimedia. De elektrisch verstelbare stoelen zitten voortreffelijk en je wilt ook het liefst daar vertoeven, want achterin blijkt de Kona geen ruimtewonder. Wel netjes dat Hyundai een fatsoenlijke bagageruimte wist te scheppen ondanks het accupakket.

Met zijn standaarduitrusting doet de Kona Electric in het basismodel Comfort al niet krenterig. Zaken als 17-inch lichtmetalen wielen, climate control, rijstrookbewaking, een parkeercamera, bots preventie en adaptieve cruise control horen erbij en hij valt te upgraden tot Fashion of Premium, zoals de testauto. Denk aan navigatie, premiumaudio, een head-up display, dodehoeksignalering, rijstrookassistentie, lederlook-bekleding, een verwarmbaar stuur en elektrische stoelverstelling, -verwarming en -ventilatie. Dan kost de auto € 45.795 en de praktijk leert dat veel klanten voor die topuitvoering gaan. Op het potentieel van de elektromotor oefent het geen invloed uit, want die is voor de Nederlandse markt uitsluitend beschikbaar in de 64 kWh-versie met 204 pk. De Kona’s Electric die in 2020 bij de klanten arriveren beschikken standaard over een snelle drie fasen lader.

Het is maar goed dat Hyundai deze elektrisch aangedreven crossover een vrij dynamisch afgestemd onderstel gaf, met een strak weggedrag tot gevolg, want het moet heel wat krachten verwerken zodra de elektromotor er flink de sokken in zet. In de rijmodi Eco en Comfort gaat dat nog enigszins beheerst, in Sport ontketen je de beer en versnelt de auto in een verbijsterend tempo. Verleidelijk, maar de hard teruglopende actieradiusmeter straft je direct af en dan zul je die 449 kilometer bereik in de verste verte niet halen. Je moet al met een ei onder het stroompedaal rijden om er onder ideale omstandigheden aardig in de buurt te komen. Minstens zo ademstokkend is de wijze waarom de auto op de motor afremt wanneer je het regeneratiesysteem op stand drie zet, naar wens te programmeren per rijmodus. Al dat aandrijfgeweld speelt zich in opperste stilte af en gelukkig overheerst daarbij geen wind- en bandengeruis. Reizen gaat in behoorlijk comfort, desgewenst heel rap en zeker niet per se van laadpaal naar laadpaal. Met hopelijk straks de levertijden op normaal niveau liggen er kansen genoeg voor de Hyundai Kona Electric.

Tekst en fotografie: Aart van der Haagen

 

Technische specificaties

Rijimpressie: Hyundai Kona Electric PremiumMotor: elektro, 64 kWh
Vermogen: 204 pk
Transmissie: vaste overbrenging
Gem. verbruik: 15,2 kWh/100 km
CO2-uitstoot: 0 g/km
Actieradius: 499 km
Topsnelheid: 167 km/h
0-100-acceleratie: 7,6 s
Bagageruimte: 332-373 l
L x b x h: 418,0 x 180,0 x 157,0 cm
Massa leeg: 1660 kg
Vanafprijs: € 39.995
Prijs testmodel: € 45.795