De Retromobile Show in Parijs opent binnenkort weer haar deuren en Citroën toont er wederom een groot aantal iconen uit haar rijke historie. De hoofdrollen worden dit jaar gespeeld door de jubilerende GS en de replica van de Citroën Golden Scarab die in 1922 als eerste auto ter wereld de Sahara doorkruiste.

Van de GS, die zijn debuut beleefde tijdens de Paris Motor Show van 1970, heeft Citroën tot 1987 zo’n 2,5 miljoen exemplaren verkocht. Aan de basis van het succes van dit icoon van het merk met de double chevron stonden onder meer het hypermoderne en ranke design, de gevanceerde viercilinder benzinemotor en het revolutionaire interieurdesign. Wellicht de meest onvergetelijke feature van deze middenklasser was zijn befaamde hydraulische vering die garant stond voor een ongekend comfort. 

Andere kenmerken die blijvend indruk maken zijn het futuristische instrumentenpaneel met onder meer een unieke snelheidsmeter met vergrootglas en de handrem die in het dashboard is geïntegreerd. De tweede generatie GS, de GSA die in 1979 het levenslicht zag, had een nóg extravaganter dashboard met aan weerszijden grote bedieningssatelieten. 

GS by Tristan Auer for Les Bains
Om het 50-jarige icoon te eren, onthult Citroën op de grote klassiekerbeurs de unieke GS by Tristan Auer for Les Bains. Zoals de naam van deze exclusieve GS doet vermoeden is hij ontworpen door Tristan Auer, de befaamde designer met een passie voor het restaureren van klassieke auto’s. Na zijn debuut op de klassiekershow wordt de one-off GS voor een periode van drie jaar ingezet als exclusieve courtesycar voor VIP-gasten van de legendarische Parijse club Les Bains. De transformatie van de GS is uitgevoerd door het team van Citroën Heritage, onder creatieve leiding van de topdesigner, die zich liet inspireren door de kernwaarden van Citroën: mens, comfort en design. De auto is van voor tot achter geheel gerestaureerd en elk plaatdeel en interieurpaneel is voorzien van exclusieve lak of hoogwaardige afwerkingsmaterialen. 

Golden Scarab: ode aan heldhaftige Sahara-expeditie
Op 19 december 1922 begon Citroën aan een groot avontuur in de Sahara. Het was het eerste automerk ter wereld dat een poging deed om de grootste woestijn op aarde te doorkruizen. Het materiaal: 5 halfrupsvoertuigen met de klinkende Scarabé d’Or, Croissant d’Argent, Tortue Volante, Boeuf Aps en Chenille Rampante. Het konvooi legde, onder leiding van Georges‑Marie Haardt, in totaal 6.400 kilometer af in de Citroëns die tot het uiterste werden getergd en het avontuur schijnbaar moeiteloos doorstonden. André Citroën richtte in 1921 een speciale afdeling op om de 5 expeditievoertuigen te ontwikkelen die stuk voor stuk een uithangbord waren voor de daadkracht, innovatie en know-how van het merk.

Om de heldendaad van toen te eren heeft Citroën samen met 160 studenten en 50 docenten van twee ingenieursopleidingen een 1 op 1 replica gemaakt van één van de 5 voertuigen; de Golden Scarab (Scarabé d’Or). Na zijn debuut tijdens het eeuwfeest van Citroën in 2019 is het unieke expeditievoertuig nu te bewonderen tijdens deze Parijse oldtimershow. 

Retromobile
Retromobile is een van de grootste klassiekerbeurzen van Europa, met meer dan 1.000 tentoongestelde auto’s. Citroën speelt traditioneel een grote rol tijdens deze show, die dit jaar zijn deuren opent van 5 tot en met 9 februari. Het merk toont er wederom een groot aantal iconen, waaronder de CX GTI Turbo 2 uit 1986, de C6 Limousine uit 1931 en de 2 CV Charleston uit 1980. Citroën houdt tijdens de persavond op 4 februari een persconferentie om 21:00 uur en zal daar een zeer speciale aankondiging doen.