Toyota Gazoo Racing heeft vandaag de gloednieuwe TS050 HYBRID racer gepresenteerd op het circuit van Paul Ricard. Na een intensieve ontwikkelingsperiode en langdurig testwerk is de volbloed racer klaar voor het nieuwe World Endurance Championship (WEC) seizoen. De TS050 HYBRID is compleet nieuw, heeft een sterk verbeterde monocoque en is voorzien van een nieuwe krachtige hybride aandrijflijn. De TS050 HYBRID is het derde model sinds Toyota in 2012 opnieuw is toegetreden tot het WEC-kampioenschap.

01-Toyota-TS050-24032016

07-Toyota-TS050-24032016

Intensieve testperiode
Na een uitdagend afgelopen seizoen in het WEC pakt Toyota Gazoo Racing de draad op in de strijd tegen LMP1 hybride racers van Porsche en Audi. Het ontwikkelingsteam van de TS050 HYBRID heeft inmiddels een intensieve testperiode achter de rug, waarbij ruim 22.000 testkilometers succesvol zijn afgelegd. Op 25 en 26 maart zijn er meerdere tests op het circuit van Paul Ricard, waarna het uit negen races bestaande WEC-kampioenschap op 17 april officieel start op het circuit van Silverstone.

Concept drastisch gewijzigd
Ten opzichte van de vorige TS040 HYBRID heeft Toyota Gazoo Racing het concept van de TS050 HYBRID drastisch gewijzigd. Sterker nog: door het nieuwe aerodynamische concept moest vrijwel ieder chassisonderdeel opnieuw naar de tekentafel bij Toyota Motorsport GmbH (TMG) in Keulen.

Systeemvermogen 1000 pk
De aandrijflijn bestaat uit een direct ingespoten – nieuwe generatie – 2,4-liter twinturbo V6-benzinemotor met 368 kW (500 pk) in combinatie met een 8MJ hybride systeem, bestaande uit een elektromotor vóór en achter. Het hybridesysteem produceert ook 368 kW (500 pk) zodat een systeemoutput ontstaat van maar liefst 736 kW (1000 pk).

02-Toyota-TS050-24032016

06-Toyota-TS050-24032016

03-Toyota-TS050-24032016

Regeneratieve remmen
Net als bij personenauto’s van Toyota slaan de generatoren vóór en achter remenergie op in een lithium-ion batterij, zodat de energie later als boost kan worden gebruikt. Over de positionering van aandrijfcomponenten is opnieuw nagedacht. Door de voorste generator-unit een andere plek te geven, ontstaat een betere luchtstroming onder de auto, waardoor de totale performance toeneemt. Ook de ophanging is aangepast, zodat bandenslijtage wordt beperkt. De TS050 profiteert niet alleen van verbeterde techniek, maar ook van een nieuw logo en het spectaculair ogende kleurenthema waarbij zwart, wit en rood de hoofdkleuren vormen. Dit thema prijkt vanaf mei 2015 op alle auto’s van Toyota Gazoo Racing.

IJzersterke coureur line-up
Toyota Gazoo Racing zet twee auto’s in met de racenummers #5 en #6. De line-up van de TS050 HYBRID #5 is ijzersterk. Coureurs Anthony Davidson en Sébastien Buemi, de wereldkampioenen van 2014, zijn ook dit WEC-seizoen van de partij. Beide heren worden vergezeld door de ervaren rijder Kazuki Nakajima. In auto nummer #6 is voormalig Formule 1-coureur Kamui Kobayashi niet langer test- en reserverijder. Kobayashi vervangt Alex Wurz en doet samen met Stéphane Sarrazin en Mike Conway een greep naar de kampioenstitel. Hoewel Toyota geen officiële test- en reservecoureur heeft, maakt de jonge Japanse coureur Ryo Hirakawa ook deel uit van het team, als lid van de Toyota Young Drivers Programma (TDP). Ryo is winnaar in het Japanse Super GT-kampioenschap, drievoudig Formule 3-kampioen in Japan en racet ook in het LPM2-kampioenschap in de Europese Le Mans Series met het TDS Racing team.

TS050 HYBRID Technische Specificaties
Type: LMP1-H (Le Mans Prototype – Hybrid)
Koetswerk: Carbonfiber composiet
Windscherm: Polycarbonaat
Transmissie: Transversale 7-traps transmissie, sequentieel
Transmissiebehuizing: Aluminium
Aandrijfas: Kruiskoppeling (constant velocity tripod plunge-joint
driveshafts)
Koppeling: Multidisc van ZF
Differentieel: Mechanisch locking differentieel
Ophanging: Onafhankelijk vóór en achter, double wishbone, pushrod
Vering: Torsiebars
Anti-roll bars: Vóór en achter
Besturing: Hydraulisch bekrachtigd
Remklauwen: Akebono monoblock, aluminium
Remschijven: Koolstof-keramisch vóór en achter, geventileerd
Wielen: RAYS magnesium aluminium, 13 x 18 inch
Banden: Michelin radial
Bandenmaat vóór: 31/71-18
Bandenmaat achter: 31/71-18
Lengte: 4650 mm
Breedte: 1900 mm
Hoogte: 1050 mm
Tankinhoud: 62,5 liter
Aandrijflijn: TOYOTA HYBRID System – Racing (THS-R)
Motor: V6 twinturbo met directe injectie
Motorinhoud: 2,4-liter
Brandstof: Benzine
Kleppen: 4
Vermogen benzinemotor: 368 kW / 500 pk
Hybride-vermogen: 368 kW / 500 pk (vóór en achter gecombineerd)
Gecombineerd vermogen: 736 kW / 1000 pk
Batterij: High-powered lithium-ion batterij ontwikkeld door TOYOTA
Hybride motor vóór: AISIN AW
Hybride motor achter: DENSO
Omvormer: DENSO

05-Toyota-TS050-24032016

08-Toyota-TS050-24032016

09-Toyota-TS050-24032016

10-Toyota-TS050-24032016

2016 World Endurance Championship (WEC) Kalender

  • 17 april 6 Uren van Silverstone (GB)
  • 7 mei 6 Uren van Spa-Francorchamps (B)
  • 18 juni 24 Uren van Le Mans (F)
  • 24 juli 6 Uren van Nürburgring (D)
  • 3 september 6 Uren van Mexico (Mex)
  • 17september 6 Uren van Circuit of the Americas (USA)
  • 16 oktober 6 Uren van Fuji (J)
  • 6 november 6 Uren van Shanghai (China)
  • 19 november 6 Uren van Bahrain (Bhr)