Gloednieuwe Opel ADAM inspireert jonge artiesten 2
Ter voorbereiding van de marktlancering van de gloednieuwe chique stadsauto ADAM, heeft Opel overeenkomsten afgesloten met verschillende avant-gardistische kunstenaars, zoals “Julien Simshäuser”, “Totally Enormous Extinct Dinosaurs” en “Invernomuto”

Ter voorbereiding van de marktlancering van de gloednieuwe chique stadsauto ADAM, heeft Opel overeenkomsten afgesloten met verschillende avant-gardistische kunstenaars, zoals “Julien Simshäuser”, “Totally Enormous Extinct Dinosaurs” en “Invernomuto”. Deze jonge, veelbelovende creatieve talenten uit Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Italië vertegenwoordigen ook de markten waar de Opel ADAM een hoofdrol zal spelen vanaf zijn lancering begin 2013. Deze samenwerkingsprojecten worden uitgelegd op de minisite “ADAM&YOU” waar gebruikers video’s, foto’s en materiaal van achter de schermen en de making-of kunnen bekijken.

Director Brand Marketing van Opel, Tomas Caetano, zegt: “Het is een genoegen om met dergelijke talentvolle, jonge avant-garde kunstenaars te werken voor de lancering van onze chique stadsauto, de Opel ADAM. Buiten het traditionele Duitse ingenieurswerk, hebben we heel wat creativiteit gestoken in de ontwikkeling van de Opel ADAM, zodat deze zo veel mogelijk gepersonaliseerd kan worden. Die creativiteit en individualiteit zit verweven in het werk van de kunstenaars.”

In een eerste stadium van de samenwerking kregen de kunstenaars achter de schermen een exclusieve sneak preview van de ADAM, lang voordat de eerste foto’s gepubliceerd werden. De kunstenaars lieten zich inspireren door de Opel ADAM, elk op hun eigen manier. Het resultaat: drie totaal verschillende projecten die helemaal op dezelfde golflengte zitten als de driedeurs vierzitter. De auto kan ook drie verschillende “moods” weergeven, namelijk JAM, GLAM en SLAM, die ook nog eens geïndividualiseerd kunnen worden als bij geen enkel ander voertuig op de markt.

Van dinosaurus tot superheld
Julien Simshäuser was duidelijk onder de indruk van de gulle ruimte binnenin de Opel ADAM. Deze kunstenaar uit Heidelberg ontwierp een digitale wereld, een soort interactief wonderland met deinende lijnen en abstracte vormen. “Net zoals mijn smartphone verbinding kan maken met de Opel ADAM, kan de bezoeker verbinding maken met mijn installatie en alles in beweging brengen met zijn of haar commando’s,” legt Simshäuser uit. De 23-jarige “Digital Artist of the Year 2009” neemt met zijn kunstwerk de relatie tussen natuur en technologie onder de loep, waarbij hij nadenkt over wat het betekent steeds meer afhankelijk te zijn van sociale netwerken.

Orlando Higginbottom oftewel “Totally Enormous Extinct Dinosaurs” staat bekend om zijn kleurrijke haartooi en T-Rex-pakken. Deze muziekproducer en DJ focust op het thema van de kleuren en de personaliseringsmogelijkheden. Het resultaat is een rijke, kleurige muziekvideo vol confetti ter begeleiding van “American Dream Part II”. De soundtrack van zijn onlangs uitgebrachte debuutalbum “Trouble” werd door de Britse radiozender BBC 1 bestempeld als “hottest record of the world”, nog voor de video gepubliceerd werd. “Ik heb het altijd vreselijk saai gevonden dat wij allemaal in een van de 15 meest doorsnee modellen rondrijden, in kleuren die er allemaal hetzelfde uitzien. Maar de Opel ADAM is verfrissend anders,” zeg de 26-jarige Brit enthousiast.

Het kunstenaarsduo “Invernomuto” gevormd door Simone Bertuzzi (28) en Simone Trabucchi (27) liet zich inspireren door de mannelijke en gespierde vormgeving van de ADAM. “De Opel ADAM is uiteraard niet een en al spieren. Daarom wilden wij ook zijn elegante contouren benadrukken,” leggen de twee Italianen uit. Hun video toont een typische superheld: getrainde spieren in een strakke outfit met een fijn afgewerkt masker, die een nacht op de kartbaan doorbrengt om zijn krachten tentoon te spreiden. Dit is typisch voor “Invernomuto”, beroemd om hun vaak absurd en soms enigmatisch gevoel voor humor.

De nieuwe Opel ADAM gaat in wereldpremière op de Paris Motor Show (29 september – 14 oktober 2012). Vanaf januari 2013 zal de eerste chique stadsauto in de showrooms verschijnen. In Nederland, dat ook tot de topmarkten voor de ADAM behoort, zal de ADAM in maart in de showrooms staan.