•  Van conceptcar tot productiemodel met op het circuit geteste aanpassingen
  • Doorontwikkelde fijnafstelling levert tien procent extra neerwaartse druk op ten opzichte van de straatlegale McLaren P1™
  • Lichtgewicht componenten en racetechnologie zorgen voor 50 kilo gewichtsreductie
  • Eerste locaties van het McLaren P1™ GTR Driver Programme zijn bekend
  • Showauto in Genève is geïnspireerd door de iconische McLaren F1 GTR met chassisnummer #06R
  • Naast de McLaren P1™ GTR beleeft ook de nieuwe McLaren 675LT zijn première op dinsdag 3 maart, stand 1240, hal 1 om 12.15 uur

De voor circuitgebruik ontwikkelde, 1.000 pk sterke McLaren P1™ GTR beleeft in nauwelijks afwijkende vorm van de zes maanden geleden gepresenteerde Design Concept zijn debuut op de 85e internationale autotentoonstelling van Genève. De meest opvallende verandering is het feit dat de in Genève gepresenteerde supercar in beperkte oplage leverbaar zal zijn. Maar alleen voor de gelukkigen die later dit jaar deelnemen aan het McLaren P1™ GTR Driver Programme, dat van start gaat op het Circuit de Catalunya in Spanje. Het design is een hommage aan de geel/groene McLaren F1 GTR met chassis #06R, een auto die geschiedenis schreef als een van de vijf F1 GTR’s die de 24-uursrace van Le Mans domineerden tijdens het historische debuut van McLaren twintig jaar geleden.

Px187MTY1ODc3NC01LTEyODg1NTUyNzI=

Van conceptcar naar het circuit
De McLaren P1™ GTR heeft na de onthulling op het fameuze Pebble Beach Concours d’Elegance afgelopen zomer een uitgebreide en intensieve testperiode ondergaan over de hele wereld. Hierdoor konden verbeteringen worden aangebracht in het ontwerp. Met nog betere aerodynamische prestaties en een optimale koeling als gevolg.

De spoorbreedte aan de voorkant is met 80 mm toegenomen ten opzichte van de straatversie van de McLaren P1™. De auto staat 50 mm dichter bij het asfalt, heeft een agressief geprofileerde voorspoiler en staat op 19 inch lichtmetalen racewielen met centrale moer, voorzien van slicks van Pirelli. De lager gelegde carrosserie heeft hetzelfde uitgebalanceerd en aerodynamisch profiel als de conceptcar waardoor de luchtstroom aan de zijkanten van de auto nog beter wordt begeleid.

Px187MTY1ODc3NC00LTEyMTE1NzI0NDc=

De lichtgewicht voorruit van de McLaren P1™ straatauto, die slechts 3,2 mm dik is, bleef behouden, terwijl de zijruiten nu van het in de racerij gebruikte polycarbonaat zijn. Aan de bestuurderskant is een open te schuiven ‘ticket window’ aanwezig. De industrieel versterkte glaspanelen in het dak zijn vervangen door koolstofvezel panelen om de cabine een meer gesloten karakter te geven, net zoals de kap die de motor afdekt. Deze gewichtsbesparende ingrepen op de McLaren P1™ GTR leveren gezamenlijk 50 kilo gewichtsreductie op ten opzichte van de straatversie.

De achterzijde van de circuitversie wordt, in tegenstelling tot de straatlegale McLaren P1™, gekenmerkt door een gefixeerde achterspoiler die ruim 400 mm boven het plaatwerk staat – ruim 100 mm meer dan de verstelbare vleugel van de straatversie.  Samen met de aan de voorzijde aanwezige aerodynamische windgeleiders vlak voor de wielen, helpt de achtervleugel mee aan een met meer dan tien procent toegenomen neerwaartse druk – zo’n 660 kilo bij 240 km/u. De op lichtgewicht koolstofvezel steunen gemonteerde spoiler heeft net als de straatversie het DRS (Drag Reduction System), waarmee de stand van de vleugel door een druk op de knop op het stuurwiel kan worden aangepast van 32 graden naar 0 graden.

Een ander nadrukkelijk aanwezig kenmerk aan de achterzijde is de grote dubbele uitlaat, gemaakt van een lichtgewicht legering van inconel en titanium. Dit materiaal zorgt voor een 6,5 kilo lichter uitlaatsysteem ten opzichte van de straatversie.

Onder het minimalistische koolstofvezel plaatwerk zijn significante updates en modificaties doorgevoerd aan de IPAS-aandrijflijn. Het hart van de McLaren P1™ GTR wordt gevormd door de 3.8 liter, twinturbo V8-motor, gekoppeld aan een verbeterde lichtgewicht elektromotor. Gecombineerd levert de aandrijflijn 1.000 pk: 800 pk wordt gegenereerd door de verbrandingsmotor, de elektromotor voegt daar nog eens 200 pk aan toe.

De aandrijflijn is helemaal afgestemd voor maximale prestaties op het circuit, waarbij de belangrijkste componenten zijn vervangen door in de racesport gebruikte onderdelen. Die zijn beter bestand tegen het lange tijd extreem snel rijden op de baan. Tevens zijn bepaalde componenten uit de McLaren P1™, bedoeld voor het rijden op de openbare weg, op de GTR weggelaten. Uiteraard om extra gewicht te besparen.

Px187MTY1ODc3NC0yLTEyNjEwODEyMjk=

McLaren F1 GTR #06R: inspiratie voor een nieuwe generatie
De McLaren F1 GTR met chassisnummer #06R werd met succes ingezet gedurende de raceseizoenen van 1995 en 1996 met Mach One Racing. Het is een van de langst lopende voorbeelden van de McLaren F1 GTR in de racerij. De door Harrods gesponsorde #51-auto was zoals bekend, een van de zeven McLaren F1 GTR’s die deelnam aan de 24 Uur van Le Mans in 1995. De auto werd door meervoudig Le Mans-winnaar Derek Bell, zijn zoon Justin en Andy Wallace naar een uiteindelijke podiumplaats gereden. Na dit aansprekende resultaat wist het team ook de laatste drie races van het BPR-kampioenschap te winnen.

Het jaar daarop had het team wederom een sterk seizoen. Oliver Grouillard verscheen met Derek Bell en Andy Wallace aan de start van de 24 Uur van Le Mans en eindigde de race op een lovenswaardige zesde plek. Het team wist ook de race op Silverstone meetellend voor het Global GT Endurance-kampioenschap te winnen.

McLaren P1™ Driver Programme
De eerste locaties voor het eerste McLaren P1™ Driver Programme zijn inmiddels bevestigd. De eerste testsessie zal worden gehouden op Silverstone, Engeland, gevolgd door de eerste circuitactiviteiten op het Circuit de Catalunya in Spanje. Deze gebeurtenissen zijn het vervolg op de individuele sessies op het McLaren Technology Centre. Deze maatwerk-activiteiten zullen onder meer bestaan uit het aanmeten van een racestoeltje, beoordeling van de lichamelijke en geestelijke fitheid van de bestuurder en gesprekken over het ontwerp en de kleurstelling van elk model met McLaren Automotive Design Director Frank Stephenson. Iedere bestuurder zal ook de McLaren P1™ GTR voor het eerst kunnen ervaren in de simulator.

Ultimate Series vormt de derde en laatste reeks van de McLaren-gamma
De McLaren P1™ GTR voegt zich bij de straatlegale McLaren P1™ in de Ultimate Series. Bij deze exclusieve reeks ligt de prioriteit op aerodynamica en pure prestaties, waarbij duidelijk merkbare vooruitgang is geboekt door gewichtsvermindering, aanpassingen aan het chassis en de aandrijflijn en het gebruik van de modernste materialen.

Px187MTY1ODc3NC0zLTE2NzE1NzkyNzM=

McLaren heeft nu een modelstructuur met drie namen: Sports Series, Super Series en Ultimate Series. De Sport Series is de meest toegankelijke reeks van McLaren en zal zijn wereldwijde debuut maken op de 2015 New York International Auto Show in april. Daarboven zit de McLaren Super Series, bestaande uit de 650S, de 625C, die alleen in Azië leverbaar is en de onlangs aangekondigde 675LT, die debuteert op de autotentoonstelling van Genève.

De McLaren P1 ™ GTR zal zijn wereldwijde debuut maken naast de onlangs aangekondigde McLaren 675LT op 3 maart tijdens de 85ste Internationale Autosalon van Genève. De onthulling zal plaatsvinden op stand 1240 in hal 1 om 12.15 uur