De Kuga Plug-In Hybrid is voorzien van een 2,5-liter viercilinder Atkinson-benzinemotor in combinatie met een elektromotor/generator, een 14,4-kWh lithium-ionaccupakket en een automatische transmissie. Het systeemvermogen bedraagt 225 pk, het brandstofverbruik 1,2 l/100 km en de CO2-uitstoot 29 g/km, bovendien kan de SUV kan meer dan vijftig kilometer elektrisch rijden.De Kuga kenmerkt zich door een dynamische vormgeving en een ruim en flexibel in te richten interieur. Connectiviteit is er in de vorm van een FordPass Connect-modem met bijbehorende app, een inductielader voor smartphones en het Sync 3-infotainmentsysteem, naar wens uit te breiden met een 575-watt B&O-audiosysteem. Een digitaal instrumentarium van 12,3 inch valt naar eigen voorkeur in te delen. De SUV kan zijn bestuurder assisteren door automatisch afstand te houden, verkeersborden te lezen, zichzelf tussen de lijnen te houden en automatisch in te parkeren. Verder zijn er adaptieve bochtverlichting en een head-up display.

Ford onderscheidt binnen de Kuga-reeks vier uitrustingsvarianten, te beginnen bij de Trend. Die biedt Sync 3 met een 8-inch touchscreen, navigatie, DAB+, bluetooth, spraaksturing, rijstrookassistentie, bermbewaking, een draadloze telefoonlader, FordPass Connect en parkeersensoren rondom. De Titanium breidt dat uit met automatische airco, een zelfdimmende binnenspiegel, sleutelvrije toegang, sfeerverlichting en 17-inch lichtmetalen wielen. Die groeien een maatje bij de ST-Line, een uitvoering die meer sportiviteit uitstraalt dankzij speciale bumpers en sideskirts.

Binnenin heeft hij een bijbehorende afwerking en een digitaal instrumentarium. De Vignale vertolkt zijn rol van topmodel via een 10-weg elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, stoelverwarming, een head-up display, elektrische achterklepbediening, adaptieve koplampen, actieve ruisonderdrukking, parkeerassistentie, lederen bekleding, hoogpolige vloermatten en een B&O-audiosysteem. Ford stelt de Kuga Plug-in Hybrid beschikbaar vanaf € 36.175 en kan op de Titanium en de ST-Line tegen een meerprijs van 1800 euro een aantrekkelijk X-Pack monteren, met ook weer de B&O-geluidsinstallatie, deels lederen bekleding, vermoeidheidsherkenning, LED koplampen en verduisterd glas.

In een later stadium kunnen klanten opteren voor een 1,5-liter EcoBoost-benzinemotor met 120 of 150 pk, in beide gevallen een driecilinder met cilinderuitschakeling. Er hangt een handgeschakelde zesversnellingsbak achter. Alle motoren voldoen volgens de WLTP-meetcyclus aan de Euro 6.2-emissienorm.